Fakturaguide

Här nedan hittar du övergripande information om din faktura.

Se dina fakturor

Mitt Tele2 kan du se obetalda och tidigare betalda fakturor. Här hittar du OCR-nummer, plus- och bankgironummer och andra uppgifter som behövs för att betala aktuell faktura. Du kan även kontrollera tidigare fakturor 12 månader bakåt i tiden.

Vilket plus, bankgiro- eller IBAN-nummer ska jag betala till?

Plusgironummer: 477 92 02-3
Bankgironummer: 5361-1737
IBAN nummer: SE51 9500 0099 6034 4779 2023 (Ska anges vid betalning från en utländsk bank.)

Swish

Vill du betala din faktura via Swish kan du göra det genom att logga in på Mitt Tele2 eller via Mitt Tele2 appen som du kan ladda ner på Google Play Store och App Store.

Första fakturan - och dess belopp

Din första faktura från oss innehåller dina fasta avgifter, och dessa faktureras i förskott. Du kan därför komma att se ett högre belopp än förväntat på din första faktura.

Se exempel

3M FÖRSKOTTSBETALNING

1.   Om din tjänst har startdatum 15 april, är det från detta datum du betalar.

2.   I mitten av maj får du din första faktura, som sträcker sig från 15 april till och med 30 juni - och innefattar då en del av april, hela maj och hela juni.

3.   Din andra faktura kommer i mitten av juni och avser då förskottsmånaden juli. Eventuella tilläggsavgifter såsom hyrfilmer, samtalsavgifter m.fl. faktureras i efterskott. Fortsättningsvis betalar du för en månad i taget.

Exempel på faktura

Här nedan kan du se ett exempel på hur en faktura ser ut samt vad de olika fakturadetaljerna betyder.

Exempelfaktura_framsida

1. Mottagare

Fakturamottagarens namn och adressuppgifter.

2. Betalningsuppgifter

Här hittar du belopp som ska betalas, förfallodatum, faktura/OCR-nummer, kundnummer och plus- och bankgironummer.

Exempelfaktura - detaljer

3. Leveransadress

Den adress dina tjänster levereras till, kan skilja sig mot fakturaadressen på fakturans första sida.

4. Tjänster, produkter och avgifter

Vi specificerar delsumman för dina tjänster och produkter. Du ser vilken period varje enskild tjänst och produkt avser.

5. Förfallodag och summa

Senast datum för när betalning ska finnas hos Tele2 samt fakturans totala belopp.

Frågor och svar

Du hittar ditt kundnummer på följande ställen:

  • din orderbekräftelse
  • din faktura
  • Mitt Tele2

Mitt Tele2 under Fakturor kan du se obetalda och tidigare, betalda fakturor. Här hittar du OCR-nummer och andra uppgifter som behövs för att betala aktuell faktura.

Vi skickar fakturan minst tio dagar innan förfallodagen, som är någon av de sista vardagarna i månaden.

Logga in på Mitt Tele2 för att se dina fakturor.

Logga in på Mitt Tele2 under Fakturor. Där kan du se både aktuella och historiska fakturor. Om du inte fått någon faktura bör du kontrollera att dina adressuppgifter stämmer.

Ja, det går utmärkt att betala via e-faktura eller autogiro. Då sparar du 708 kr/år i faktureringsavgift.

E-faktura:
- Beställ via din internetbank, sök då efter Tele2 som mottagare.
- Du kan även beställa e-faktura via Mitt Tele2

Autogiro:
- Beställ autogiro på webben och signera med BankID.
- Beställ via din internetbank, sök då efter Tele2 som mottagare.

Swish:
- Om du vill betala din faktura direkt med Swish loggar du in på Mitt Tele2 eller via Mitt Tele2 appen som du kan ladda ner via Google Play Store eller App Store.

Vi skapar våra fakturor i början av varje månad. Har du fått en faktura hemskickad trots att du har autogiro eller e-faktura kan det bero på att fakturan skapats innan ditt autogiro eller din e-fakturering registrerades hos oss.

Ja, om du betalar via faktura som skickas per post tillkommer ett tillägg för fakturan i form av en faktureringsavgift på 59 kr. Faktureringsavgiften täcker våra kostnader för fakturautskrift och porto.

Du sparar 708 kr per år om du istället väljer att betala via autogiro eller e-faktura. Läs mer om hur du beställer autogiro och e-faktura.

När du betalt din faktura tar det tre till fem bankdagar innan pengarna är bokförda och registrerade hos oss.

Logga in på Mitt Tele2 för att se status på din faktura.

Om du har glömt att betala din faktura bör du betala fakturan så fort som möjligt.

  • Du kan enkelt betala fakturan med Swish via Mitt Tele2
  • Du kan betala in beloppet till PG 477 92 02-3 och ange fakturans OCR-nummer.

Har det gått så långt så att du fått en inkassofaktura så är det inkassoföretaget du ska kontakta. Om pengarna inte betalats in trots inkasso och stängning så avslutas abonnemanget cirka 90 dagar från förfallodatum.

Logga in på Mitt Tele2 för att se dina fakturor.

Om du av någon anledning skulle ha svårt att betala en viss faktura i tid kan du söka anstånd via vår kundservice. Det innebär att fakturans betalningsdatum skjuts upp minst 30 dagar framåt i tiden. Det är viktigt att du ansöker om anstånd innan fakturans ursprungliga förfallodatum har passerat.

Observera att om du betalar dina fakturor via autogiro så behöver du ansöka om anstånd minst 3 arbetsdagar innan fakturans ursprungliga förfallodatum. Godkänns anståndet kommer du behöva betala fakturan manuellt innan det nya förfallodatumet, den betalas alltså inte automatiskt. Dina nästkommande fakturor betalas som vanligt via autogiro. Du når vår kundservice på 90 222.

Om du faktureras i förskott: Sista fakturan på abonnemanget får du vanligtvis månaden innan uppsägningen trätt i kraft. Eventuella rörliga avgifter som exempelvis hyrfilmer eller sms-köp faktueras alltid i efterskott och kan därför faktureras efter uppsägningen trätt i kraft.

Om du faktureras i efterskott: Sista fakturan på abonnemanget får du månaden efter uppsägningen trätt i kraft.

*På din faktura kan du se om du faktureras i förskott eller efterskott. Faktureras du i förskott innehåller din faktura fasta avgifter för kommande månad och i efterskott föregående månad. På Mitt Tele2 kan du se alla dina fakturor digitalt.

Vi samarbetar med inkassoföretaget Sergel Kredittjänster AB. Har du frågor om din faktura som gått vidare till inkasso ska du kontakta Sergel Inkasso direkt på telefon 0771-775500.
Öppettider: Måndag-Fredag kl. 08.00-17.00.

Alla telefonikunder får en samtalsspecifikation för samtal men vi har slutat att skicka ut dem tillsammans med fakturan som skickas med post, istället visas specifikationerna digitalt på Mitt Tele2 på webben och i appen.

Väljer du att betala via e-faktura ser du även samtalsspecifikationen tillsammans med fakturan hos din Internetbank.

Logga in på Mitt Tele2 för att se dina samtalsspecifikationer.

Har du en annan fråga?