Frågor och svar

Här har vi sammanställt de vanligaste frågorna som vi får från fastighetsägare och boende.

I det kollektiva grundutbudet ingår de vanligaste tv-kanalerna, samt i de flesta fall en lokalkanal. I vissa områden ingår även en eller flera kanaler från våra grannländer Danmark, Norge och Finland.

Gör en sökning på din adress så får du vet vilka kanaler som ingår i grundutbudet där du bor. Du får även se vilka tv-paket du kan köpa om du vill ha fler kanaler och streamingtjänster.

Ja, installation av bredband och tv omfattas av RUT-avdraget.

Vi erbjuder tillsammans med olika samarbetspartners tjänsten Tele2 Heminstallation.

För de boende som anlitar Tele2 Heminstallation, så dras 50 procent av arbetskostnaden av på fakturan.

Om de boende är osäkra på om de har utrymme kvar för RUT-avdrag är det lätt att kontrollera på skatteverket.se. Allt annat sköts av våra samarbetspartners. De boende får ett brev från Skatteverket med en bekräftelse på avdraget och finns inte utrymme så meddelas även det.

Tipsa gärna de boende i din fastighet om möjligheten till RUT-avdrag!

Läs mer om Tele2 Heminstallation

Allt fler väljer att göra sina betalningar elektroniskt eller via PDF-faktura, vilket både är säkrare och mer miljövänligt.

För att möta kundernas önskemål och minska påverkan på miljön erbjuder Tele2 fyra olika betalningsalternativ.

Pappersfaktura: Fakturan skickas med post och betalas av mottagaren. Detta betalningssätt är standard.

Autogiro: Fakturans belopp dras automatiskt från betalarens konto på förfallodagen. Är du intresserad av autogiro är det bara att hämta blanketten och fylla i.

Svefaktura: en e-faktura som levereras av Tele2s EDI-partner InExchange.

PDF-faktura: har samma struktur och utseende som pappersfakturan, men skickas med e-post som bifogad PDF. Det är bara fakturaoriginalet som skickas som PDF, fakturapåminnelser skickas alltid per post.

Notera att det tillkommer en fakturaavgift för varje pappersfaktura.

För övrig assistans och frågor kontakta Fastighetsägarservice på fastighetsagare@tele2.com eller på telefon 90 333.

Upphör vårt avtal med er att gälla nu när vi har sålt fastigheten?

Nej, det hänger inte ihop. När ni tecknade avtal med oss framgick avtalsperiod och förlängningsvillkor i avtalet. Avtalet kan avslutas i förtid om den nye fastighetsägaren väljer att teckna nytt avtal med oss för fortsatt leverans av signal. Ni är dock betalningsskyldiga enligt gällande villkor, antingen avtalsperioden ut eller till dess vi har registrerat ett påskrivet avtal från nye fastighetsägaren.

Hur gör vi för att överlåta avtalet?

Gå till Ägarbyte av fastighet ansluten till Tele2. Där finns information samt ett formulär som ni kan fylla i för att starta processen att överlåta avtalet.

I allmänhet brukar man välja datum för överlåtelse av fastigheten som startdatum för nytt avtal. Det innebär att fakturering för den nye fastighetsägaren påbörjas från och med detta datum. Är det datumet passerat, kan det innebära kreditfakturor till förre fastighetsägaren om en eller flera fakturor har hunnit sändas ut sedan dess. Finns det en överenskommelse mellan gamle och nye fastighetsägaren kan annat startdatum för avtalet fastställas. Fyll då i uppgift om detta i avsedd ruta.

Vad händer om den nye fastighetsägaren inte vill teckna avtal med Tele2?

Då måste vi börja förbereda en urkoppling av fastigheten så att tv-signalen stängs. Det är särskilt viktigt ifall den nye fastighetsägaren planerar att ansluta en annan leverantör. Ert avtal gäller dock fortfarande till avtalstidens slut. Vi föreslår att ni tar en kontakt med er ansvarige säljare för att diskutera saken.

Vi vill uppgradera vårt fastighetsnät. Hur gör vi?

Kontakta Fastighetsägarservice på 90 333 eller skicka din förfrågan via mejl till fastighetsagare@tele2.com. Förfrågan går vidare till en säljare som ansvarar för uppgraderingar och som kontaktar er. Har er fastighet/förening under 50 hushåll tar ni själva kontakt med de entreprenörer vi rekommenderar (se länk längst ner i svaret) och ber att få in en offert på kostnaden för detta.

Om er fastighet/förening har över 50 hushåll sker en så kallad försyn av fastighetsnätet av Tele2. Vi undersöker i vilket skick nätet är i dag och vilka eventuella ytterligare åtgärder som kan behövas. Rapporten från försynen utgör underlag för den offert som sedan sänds ut. Ni väljer då om ni vill gå vidare eller inte.

Vad händer när vi har beställt uppgradering av Tele2?

En projektledare utses på Tele2 och en auktoriserad antennfirma anlitas för uppdraget. Fastighetsägaren/föreningen utser en installationsansvarig som är kontaktperson för både antennfirman/Tele2 och de boende. Den installationsansvarige sköter löpande information i fastigheten om hur projektet fortskrider. Arbetet påbörjas ca 12 veckor efter påskriven beställning.

Alla befintliga tv-uttag i lägenheterna och alla förstärkare ska bytas ut. Ibland behöver även slitna kablar bytas. Det innebär att teknikerna måste ges tillträde till alla lägenheter i fastigheten. Projektet blir fortare klart ju effektivare teknikerna kan arbeta, och om det finns boende som t ex är bortresta under den aktuella perioden underlättar det om vi i god tid får kännedom om detta och kan planera därefter. Ännu bättre är det om den installationsansvarige kan ordna tillträde till lägenheten under tiden, men om den boende inte godkänner detta får vi vänta till senare.

När allt arbete är utfört, bokar Tele2 aktivering av retursignal. När godkänd aktivering är gjord av tekniker ska bredbands- och telefonitjänster kunna fungera i praktiken, men tjänsterna kan beställas först när projektet är dokumenterat, registrerat och klarskrivet.

Om ni uppgraderar fastighetsnätet på egen hand

Uppdraget måste gå till en av Tele2 godkänd samarbetspartner. När ni fått offert från entreprenör på uppgradering kontaktas Tele2s Fastighetsägarservice för vidare information angående omförhandling av avtal och bokning av aktivering efter slutförd uppgradering.

Det finns ett avtal mellan tv-operatörerna och Copyswede kring upphovsrättsersättningen för vidaresändningen av Sveriges Televisions kanaler i trådbunden infrastruktur, dvs. via fiber-, LAN-, koppar- och kabelnät.

Detta är en avgift som följer av lagstiftning och enligt de avtal Tele2 har med fastighetsägare ska kostnader som dessa betalas av fastighetsägarna.

Frågor från fastighetsägare eller bostadsrättsföreningar besvaras av Tele2s Fastighetsägarservice: Telefon: 90 333, e-post: fastighetsagare@tele2.com.

*Copyswede är en samarbetsorganisation för konstnärsorganisationer som förhandlar och tecknar avtal på upphovsrättsområdet för upphovsmän och utövande konstnärer som musiker, författare, skådespelare och fotografer. Organisationen har bland annat till uppgift att se till att medlemmarna får ersättning när deras produktioner sänds i TV.

Frågor och svar om Mina fastighetsägarsidor

Vi har skapat Mina fastighetsägarsidor för att bostadsrättsföreningar och fastighetsägare enkelt ska kunna hitta detaljerad avtalsinformation dygnet runt, även då vår Fastighetsägarservice har stängt för dagen.

Ordinarie ledamöter hos bostadsrättsföreningar med Tele2-avtal kan logga in. Vi hämtar kontinuerligt uppgifter om ledamöter hos Bolagsverket.

I den senaste versionen av Mina fastighetsägarsidor kan du se föreningens fakturor, avtal och tjänster samt era kunduppgifter. Du kan dessutom kontakta Fastighetsägarservice via vår meddelandefunktion samt hitta kontaktuppgifter till er lokala Tele2-representant.

Vi behöver säkerställa att endast rätt personer har tillgång till er kundinformation. BankID är en personlig e-legitimation som är jämförbar med till exempel ditt pass. Genom att använda BankId-inloggning för personer som är registrerade som föreningens ordinarie ledamöter hos Bolagsverket, säkerställer vi att rätt personer får rätt information.

Just nu erbjuder vi Mina fastighetsägarsidor för bostadsrättsföreningar med aktiva Tele2-avtal. För att logga in behöver du dessutom ett BankID. För att identifiera dig via BankID måste du använda samma personnummer som föreningen har registrerat som ordinarie ledamot hos Bolagsverket.

Du kan också testa om ditt BankID fungerar som det ska via sidan nedan. Om testet inte visar något fel kontaktar du vår fastighetsägarservice för hjälp.

Testa ditt BankID