Ett av Europas största varuhus blir mer uppkopplat
Gekås Ullared och Tele2 gör den digitala vardagen bättre för miljoner kunder
I över 60 år har Gekås Ullared lockat prismedvetna resenärer till Ullared. Orten har i princip blivit synonym med fyndhandel. Hit kommer omkring 5 miljoner besökare årligen. Butiksytan spänner över sju fotbollsplaner, har 82 kassor, 9 000 kundvagnar och en enorm parkering.
– Vi är ett av Europas största varuhus, och dessutom Sveriges största turistmål. Det är svårslaget, säger Patrik Petersson, it-chef på Gekås Ullared.
Unikt varumärke med många följare
Gekås Ullared expanderar varsamt, håller nere kostnaderna och ser till att alla investeringar leder till att leverera det som kunderna vill ha – alltid till bra priser. Inget dyrt varumärkesarbete, inga överdrivna marknadsföringskampanjer. Gekås Ullared är ett så starkt koncept att det har skapats flera tv-serier om och kring varuhuset. På sociala medier växer forum där människor tipsar om fynd, bussresor eller övernattning.
– Vi har en väldigt stark gemenskap med våra kunder. Det finns många där ute som älskar Gekås Ullared och delar med sig av tips och tankar, säger Patrik Petersson.
Gekås Ullared har historiskt sett inte legat i framkant när det gäller digitalisering. Företaget har i stället prioriterat kostnadseffektivitet och kundnytta framför nya teknologiska lösningar.
– När jag började på Gekås Ullared konstaterade jag att vi inom digitalisering var lite baktunga och traditionella. Men det har hänt mycket sedan dess, säger Patrik Petersson.
Just nu genomgår varuhuset en digital transformation. RFID-taggar – små enheter med radiovågor för att trådlöst lagra och överföra information, handdatorer, ett nytt affärssystem samt molnbaserad telefoni och förbättrad uppkoppling till internet från Tele2 är några av förändringarna. Samarbetet mellan Tele2 Företag och Gekås Ullared har pågått sedan början av 2000-talet.
– Att ha Tele2 som operatör för vår internetförbindelse gör det möjligt för oss att använda molntjänster i större utsträckning än tidigare. Den höga tillgängligheten skapas bland annat genom att Tele2 har två olika geografiska separerade fibervägar till Ullared. Om en väg störs finns det alltid en annan som fungerar, säger Patrik Petersson.
Publiktillströmning kräver ännu snabbare nät i hela Ullared
Men de riktigt stora förändringarna sker på mobilnätet. Inom kort aktiverar Tele2 5G Plus i Ullared. Det innebär normala hastigheter på mellan 200 och 800 Mbit/s, vilket är 10 gånger snabbare än 4G.
– Sannolikt kommer en användare inte att märka skillnad med väldigt höga datahastigheter, men det ger en framtidssäker infrastruktur som kan hantera ökande datamängder och dataintensiva tjänster som streaming och videosamtal, säger Linda Ekener Mägi, affärsutvecklare på Tele2.
Det är en framtidssäkring som kommer att sättas på prov direkt. I höst lockar Gekås Ullared besökare med oslagbart låga priser för bland annat höstgarderoben och julklappsinköpen. Samtidigt sker uppträdanden och konserter, vilket ställer ytterligare krav på mobiltäckning, höga hastigheter och säkerhet. Därför arbetar Tele2 intensivt för att säkerställa bästa möjliga mobiltäckning, så att upplevelsen blir optimal för alla besökare.
– Med 5G Plus kan vi hantera massiv datatrafik utan att kompromissa med kvaliteten. Det blir möjligt med livestreaming från scenen. För både arrangör och publik finns dessutom en säkerhetsaspekt – vi ställer höga krav på att den data som överförs är skyddad från intrång, hackning eller andra obehöriga, säger Linda Ekener Mägi.
Bättre täckning när mobilnätet inomhus uppgraderas
I Gekås Ullareds fastigheter skapar Tele2s omfattande täckningsförstärkning helt nya möjligheter. I områden där det är utmanade att skapa täckning på grund av byggnadernas struktur, till exempel på hotellet, i garaget och i centrallagret, kan både anställda och besökare nu använda sina mobiltelefoner obehindrat.
– Tack vare den förbättrade täckningen inomhus kan kunderna på Gekås Ullared njuta av en snabb och stabil uppkoppling även när det är som allra mest folk. Detta gör att de kan uppleva friheten att kommunicera utan avbrott, till exempel dela sina fynd direkt med vänner och familj – oavsett var de befinner sig i varuhuset, säger Patrik Petersson.
Tele2 har installerat kraftfulla täckningsförstärkare i utmanande områden, som exempelvis centrallagret, vilket gör att signalen når fram överallt. Eftersom Tele2 delar mobilnät med Telenor innebär det täckning för båda operatörers abonnemang, vilket gynnar både anställda och besökare.
– Med heltäckande mobiltäckning inomhus ökar vi säkerheten för natt- och ensamarbete. Dessutom ger vi möjlighet för alla anställda, både inomhus och utomhus, att använda sin mobiltelefon när som helst för att larma och kommunicera vid en incident. Vi eliminerar alla blinda fläckar, säger Linda Ekener Mägi.
Hela uppgraderingen är dessutom förberedd för att i framtiden kunna hantera fler operatörer – en tilläggstjänst som blir särskilt viktig under större evenemang med många internationella gäster.
– Dessa åtgärder gör det möjligt för oss att nyttja molntjänster i större utsträckning än tidigare, vilket blir ett lyft för våra interna system, säger Patrik Petersson.
Ökat fokus på både hållbarhet och säkerhet
Samtidigt ökar fokuset på hållbarhet och trygghet, där både kontantlösa betalningar och cybersäkerhet står i centrum.
– Vi måste vara väldigt effektiva internt för att kunna erbjuda låga priser och fynd till kunderna. Många av våra digitala initiativ är till för att förbättra erbjudandet och leverera det som våra kunder vill ha. Vi vill inte vara först med ny teknik om det till exempel gör att kassorna blir mindre effektiva. En duktig medarbetare i kassan är både effektivare och trevligare än självbetjäningskassor, säger Patrik Petersson.
För Gekås Ullared gäller fortfarande försiktighet med nya och ibland dyra tekniska lösningar. Förändringar ska alltid ske för kundens bästa och tack vare samarbetet med Tele2 har Gekås Ullared inte bara förbättrat sin digitala infrastruktur utan också skapat en grund för framtida tillväxt.
– Ny teknik sparar inte bara tid. Den förbättrar besöksupplevelser, oavsett om det handlar om att säkra uppkoppling eller att rätt vara finns tillgänglig. Synergieffekterna gör att vi kan erbjuda det bästa till våra kunder, säger Patrik Petersson.
Teknik plus kundnytta är receptet när Gekås Ullared ska fortsätta att utvecklas som en av Sveriges största destinationer och detaljhandelssuccéer.
Mer om Täckningsförstärkning från Tele2
Gekås Ullared har installation inomhus av dedikerad täckningsförstärkning för 4G och 5G, som tack vare att Tele2 och Telenor delar mobilnät fungerar för båda operatörernas abonnenter, och ännu fler på sikt. För Gekås Ullared ger lösningen förbättringar i bland annat hotellbyggnad, garage och centrallager.
Varuhusets anställda och besökare med Tele2- eller Telenorabonnemang får stabil mobiluppkoppling internt och externt. Tjänsten ökar säkerheten för ensam- och nattarbetare och möjliggör effektiv användning av digitala verktyg.
Mer om Täckningsförstärkning från Tele2
Gekås Ullared har installation inomhus av dedikerad täckningsförstärkning för 4G och 5G, som tack vare att Tele2 och Telenor delar mobilnät fungerar för båda operatörernas abonnenter, och ännu fler på sikt. För Gekås Ullared ger lösningen förbättringar i bland annat hotellbyggnad, garage och centrallager.
Varuhusets anställda och besökare med Tele2- eller Telenorabonnemang får stabil mobiluppkoppling internt och externt. Tjänsten ökar säkerheten för ensam- och nattarbetare och möjliggör effektiv användning av digitala verktyg.
Har du frågor om våra tjänster och produkter?
Behöver du rådgivning för att hitta rätt lösning för din verksamhet? Boka tid för möte med säljare i butik eller online, eller fyll i formuläret så kontaktar vi dig.