Blocket förbereder sig för newmal
Tele2 Företag intervjuar Pernilla Nissler, VD på Blocket
Det har gått snart ett år sedan pandemin slog till och fick världens företag att ställa om till distansarbete. Vad blir nästa steg? - Vi längtar efter att mötas och börja bygga vårt "newmal", där vi skapar ett nytt flexibelt arbetsliv, säger Pernilla Nissler, vd på Blocket. Många har välkomnat ett mer flexibelt arbetsliv, men samtidigt börjar den fysiska distanseringen ta ut sin rätt. Längtan efter att börja bygga ett nytt normalläge, där en hybridlösning mellan närvaro på kontoret och distansarbete kan vara den nya normen, är påtaglig. - Det är stor skillnad nu jämfört med förra våren, konstaterar Pernilla Nissler som är vd för köp- och säljsajten Blocket där samtliga 250 medarbetare har arbetat hemifrån sedan mars 2020. - Då fanns en kriskänsla som gav energi. Adrenalinet var högt och alla ville hjälpa till. Nu har kicken lagt sig. Vi är inte i kris och inte heller i det jag kallar ”newmal”, där vi kan börja planera en beständig lösning, utan i limbo. Så det gäller att hitta nya saker för att höja motivationen.
Fungerande teknik med sociala utmaningar
På Blocket arbetar i första hand unga, teknikvana människor. Att ta till sig digitala arbetssätt och tekniska lösningar för distansarbete har varit oproblematiskt. Socialt är utmaningen desto större. Unga och ensamboende är den grupp som enligt flera studier trivs sämst med fysisk distansering och dem finns det många av på Blocket.
- Vi jobbar hemifrån för att vi kan och vi är stolta över vår ansvarsfulla hållning till FHMs rekommendationer. Därmed inte sagt att vi uppskattar det, säger Pernilla Nissler.
För att hålla engagemanget uppe har ledningen från start lagt extra kraft på att ta fram lösningar för att bibehålla energi, välmående och känslan av samhörighet och gemenskap på distans.
- Till exempel skapade vi en egen “Blocket Google Maps” där vi lade in allas adresser. Det gör att man enkelt kan se vilka som bor nära och boka ett promenadmöte. Och vi har laborerat en del med lekfulla format som digital AW och quiz för att stärka teamkänslan, berättar Pernilla Nissler. På Blocket används Whereby för möten. Verktyget användes redan före pandemin och har fått stor betydelse. Att ha kameran på i videomöten har varit en regel från dag ett.
- I vissa fall har det gjort att vi lärt känna varandra bättre. Hemmiljön har blivit mer välkänd och mötena avslappnade.
Tillgång till bra teknik är högt prioriterat på Blocket generellt och extra viktigt nu när alla har arbetat hemifrån. Via en online-plattform kan medarbetarna välja hemmakontorsutrustning som sedan budas hem. - Alla medarbetare har mobiler och bärbara datorer. Tar surfen slut, köp mer! Det får aldrig stå i vägen. En annan prioritering är hälsa och fysisk aktivitet. Antalet friskvårdstimmar har utökats och man uppmuntrar såväl digitala möten som fysiska promenadmöten.
- Inför alla möten ställer vi oss frågan, kan det funka gående? Och vi följer upp våra ledare på hur stor del av deras möten som varit promenadmöten, eftersom vi vill att de föregår med gott exempel. Det är ett sätt för oss att trycka på vikten av att röra på sig.
Krisen som innovativ kraft
Sist men inte minst har Blocket försökt vända krisen till en konstruktiv kraft, genom att upplåta sin plattform och låta medarbetarna ta fram nya innovativa lösningar och tjänster som stöd för behövande. ”Blocket-hjälpen” där personer erbjuder sig att exempelvis gå och handla, “Blocket Hotell” som erbjuder långtidsuthyrning av hotellrum och “Blocket Hjälper Sjukvården” som lät vårdaktörer annonsera efter personal gratis är tre exempel på tjänster som Blocket erbjöd kort efter att pandemin slog till. De togs fram på rekordtid under en serie digitala workshops där alla medarbetare fick komma med sina bästa idéer.
- Det skapade starkt engagemang och gjorde oss stolta över att kunna bidra, säger Pernilla Nissler.
- Vi har fått energi av att anta utmaningar och hitta lösningar och nya sätt att göra saker på, i stället för att deppa ihop. Det tog bara några dagar att få igång allt, det var så självklart att hjälpa till. Stolthet skapar driv och engagemang!
Som Sveriges största köp- och säljsajt har Blocket en unik ställning som plattform för mänskligt utbyte mitt i pandemin.
- Vi har aldrig haft mer trafik till vår sajt än nu. Ett sådant förtroende från våra användare gäller det att förvalta.
Men trots all stolthet och driv är det allt fler som saknar energin på kontoret och längtar efter att träffa sina kollegor. Digital utmattning är ett faktum.
- Det avspeglas i våra mätningar. Under våren fick vi höga betyg på engagemang och stolthet, men under hösten märks en vikande trend. Även parametern välmående gick ned. Det vi längtar efter är att mötas och börja bygga vårt "newmal" där vi kan ta våra lärdomar till nästa nivå. Och så gläds vi åt VVV – vår, värme och vaccin. Framtiden är ändå ljus!
Nya användningsområden för kontoren
Vilken teknisk lösning hade du inte kunnat vara utan under 2020? - Uppkoppling - och vår videokonferensplattform. Jag är övertygad om att vårt engagemang till stor del påverkats av att vi alltid använder video och av något så simpelt som att vi kan skicka smileys till varandra via vårt verktyg. Hur kommer det bli i “newmal”? - Vi kommer självklart vilja ses fysiskt, men vi kommer bli smartare med hur vi använder vår tid. Många kommer fråga sig om det är värt restiden att åka till kontoret varje dag. Onödiga möten och slentrianmässiga jobbmötesresor kommer inte äga rum i samma utsträckning, tror jag. Och digitalt lärande lär vi se mer av. Förr var du nästan hjälte om du bet ihop och tog en Ipren, nu kommer det inte accepteras att åka sjuk till kontoret. Principen som Microsoft talat länge om, att ”jobb är något du gör, inte ett ställe du går till” blir allt mer gällande. Allt fler kommer inse att 40 timmar på kontoret inte är för alla. Vad händer med kontoret? - Vi hade precis byggt ut, renoverat och lagt till fler platser, men vi kommer självklart se över behovet. Jag har svårt att tänka mig att vi kommer att använda alla de platser som var tänkta för enskilt arbete. Däremot kommer vi sannolikt behöva fler kreativa ytor för samarbete, då jag tror att det är så vi i hög grad kommer använda kontor i framtiden - för att träffas och finna inspiration och få energi av varandra. Det finns nog inte ett företag i världen idag som inte funderar i de banorna, avslutar Pernilla Nissler.
Ett mer effektivt distansarbete
Att hitta lösningar för att bedriva verksamheten på distans är idag mer aktuellt än någonsin. Allt fler företag väljer mobila lösningar där samarbetstjänster möjliggör att vi kan ha möten utan att behöva samlas på samma plats. Det sparar tid och pengar, och är dessutom positivt för miljön. Det går att arbeta och kommunicera mer resurseffektivt – samtidigt som man optimerar affärsprocessen. Besök vår samlingssida för med inspiration, produkter och tjänster för ett effektivt samarbete i det hybrida kontoret.
Ett mer effektivt distansarbete
Att hitta lösningar för att bedriva verksamheten på distans är idag mer aktuellt än någonsin. Allt fler företag väljer mobila lösningar där samarbetstjänster möjliggör att vi kan ha möten utan att behöva samlas på samma plats. Det sparar tid och pengar, och är dessutom positivt för miljön. Det går att arbeta och kommunicera mer resurseffektivt – samtidigt som man optimerar affärsprocessen. Besök vår samlingssida för med inspiration, produkter och tjänster för ett effektivt samarbete i det hybrida kontoret.
Har du frågor om våra tjänster och produkter?
Behöver du rådgivning för att hitta rätt lösning för din verksamhet? Boka tid för möte med säljare i butik eller online, eller fyll i formuläret så kontaktar vi dig.
Om du redan är kund hos Tele2 Företag och behöver support eller service för dina tjänster ber vi dig kontakta kundservice.