För att spärra eller häva en spärr för mobiltelefon, modem/router och abonnemang behöver du i vissa lägen kontakta både polisen och oss på Kundservice via 90 222 eller om du befinner dig utomlands ringer du +46(0)772-25 25 25).
Hur du stöldspärrar eller häver en stöldspärr
Stöldspärra abonnemang och beställ nytt SIM-kort/eSIM
Kontakta kundservice via 90 222 eller +46(0)772-25 25 25) om du befinner dig utomlands för att spärra ditt abonnemang. Abonnemanget spärras direkt om du ringer kundservice under ordinarie öppettider. Är kundservice stängt aktiveras spärren först när kundservice har öppnat igen. Nytt SIM-kort skickas till din folkbokföringsadress inom ca tre dagar.
Nytt SIM-kort beställs och levereras inom 3-5 arbetsdagar.
När du fått det nya SIM-kortet behöver du kontakta oss på 90 222 för att aktivera SIM-kortet. Om du har eSIM så får du en folder med QR-kod istället för ett fysiskt SIM-kort och eSIM:et aktiveras inom 15 minuter efter att du har kopplat upp dig mot wifi och skannat QR-koden samt laddat ner eSIM-profilen.
Eventuella datakort spärras inte automatiskt när du stöldspärrar ett abonnemang. Meddela kundservice om du samtidigt önskar spärra datakort.
Stöldspärra hårdvara
Kontakta polisen och gör en förlustanmälan. För att göra detta behöver du telefonens eller modemets IMEI-nummer som står på kartongen och på ditt kvitto.
Kontakta kundservice för att spärra din hårdvara. För att kunna spärra behöver vi ha polisens diarienummer, IMEI-nummer, namn på personen som gjorde anmälan hos polisen samt abonnemangets telefonnummer.
Om hårdvaran dyker upp igen
Vill du häva spärren kontaktar du kundservice med följande information:
Polisens diarienummer
IMEI-nummer
Namn på personen som gjorde förlustanmälan hos polisen.