Om Tele2 ID-skydd

Vår tjänst Tele2 ID-skydd hjälper dig att både förebygga och upptäcka potentiella identitetsstölder, samtidigt som den hjälper dig om du blivit utsatt eller har frågor.

Till skillnad från vår vanliga kundservice så har vår särskilda kundservice för Tele2 ID-skydd öppet dygnet runt, alla dagar i veckan. Du når den genom att ringa till +46 (0)770 457 220. Var beredd att kunna verifiera dig med personnummer och kundnummer hos Tele2.

Beställa Tele2 ID-skydd

KS-Tele2-ID-skydd-data

Mer information

Särskilda villkor för Tele2 ID-skydd (pdf)

Frågor och svar

När du beställt ditt Tele2 ID-skydd får du ett aktiveringsmejl med en aktiveringskod.

Klicka på knappen Aktivera ditt konto i mejlet och följ instruktionerna. När aktiveringen är utförd får du ett välkomstmejl som bekräftar din aktivering.

Efter det kan du kontinuerligt lägga till fler personliga uppgifter som du vill att tjänsten skall söka efter.

Efter att du aktiverat tjänsten loggar du in i portalen https://idskydd.tele2.se och följer instruktionerna.

När du gör ändringar eller lägger till ny information så kommer vi omedelbart att genomföra en sökning på deep web och darknet och inom 24 timmar genomförs en komplett sökning på den öppna webben. Resultatet visas i översikten. Vi kommer därefter fortsätta att utföra kontinuerliga sökningar automatiskt.

Vi söker kontinuerligt efter den information du uppgett både på den öppna webben, på deep web och darknet. Om vi hittar information som kan vara i fara så skickas det automatiskt ut ett meddelande till dig via mejl.

Om dina personliga uppgifter återfinns på internet, behöver du endast agera om du är bekymrad över informationen som återfunnits. Översikten på Tele2 ID-skydd kommer ge en indikation på om det är viktigt att agera snabbt. Kontakta Tele2 ID-Skydd på +46 (0)770 457 220 för rådgivning.

I Tele2 ID-skydd ingår två stycken inloggningsprofiler. För att bjuda in, logga in i portalen https://idskydd.tele2.se och gå sedan till din profil.

Din profil hittar du genom att klicka på ikonen längst upp till höger i portalen. När du är inne på din profil fyller du sedan i namn samt e-post under Bjud in familjemedlem till den familjemedlem du vill bjuda in. Kom ihåg att trycka på Skicka inbjudan.

Deep web och darknet står för ungefär 96 % av allt innehåll på internet och är den osynliga delen av internet.

  • Deep web avser det innehåll som ej indexeras av traditionella sökmotorer eller som inte indexeras överhuvudtaget.
  • Darknet är den del av deep web som är lokaliserad på nätverk som endast går att komma åt med en särskild mjukvara (t. ex. webbläsaren Tor), där användare kommunicerar anonymt och ibland olagligt.

Känsliga dokument innehållande personuppgifter som stulits av hackare och lagts ut på deep web säljs till kriminella på darknet. Den anonymitet som ligger till grund för darknet gör det till en ideal miljö för kriminell aktivitet såsom försäljning av droger, vapen, musik och fildelning, handel med hackade databaser samt köp och sälj av stulna kontouppgifter, kreditkortsnummer, inloggningsuppgifter till e-handelskonton eller till och med pass och andra ID-handlingar.

Sättet deep web och darknet är uppbyggt på gör det nästan omöjligt att fastställa hur många webplatser som existerar i den delen av internet. Deep web och darknet är en ständigt växande plattform för kriminell aktivitet.

Den anonymitet och den infrastruktur som deep web och darknet är uppbyggt kring gör det nästan omöjligt att få bort information som en gång hamnat där, eftersom det inte finns några ”adresser” att ta kontakt med.

Om du önskar att ta bort material från den publika webben, kontakta Tele2 ID-Skydd på +46 (0)770 457 220 för vägledning i hur du bär dig åt för att avlägsna och rensa bort oönskat material som har lagts ut på internet.

Du har även möjlighet att överlåta till Tele2 ID-skydd att ta bort oönskat material åt dig.

Ja. Ditt personnummer är en offentlig handling under offentlighetsprincipen. Det betyder att det ligger ute på internet och att man även kan ringa till Skatteverket för att få reda på ditt personnummer.

Ja. Så här gör du:

  1. Gå in på hitta.se och sök upp din uppgift.
  2. Under din adress så står det Rapportera fel/ändra. Klicka här och ändra, ta bort eller lägg till information (det räcker om du bara tar bort ditt telefonnummer).
  3. Klicka på Spara. Då får du ett nummer du ska ringa till för att bekräfta ändringen.

Kom ihåg att ditt telefonnummer fortfarande är offentligt så länge du inte kontaktar din operatör för att göra det hemligt!

Sajter som Eniro, Hitta, Lexbase, Ratsit och Merinfo med flera har något som kallas för utgivningsbevis. Det gör att dessa sajter inte påverkas av dataskyddsförordningens bestämmelser.

Vanligtvis genom att du får hem en kreditupplysning du inte känner till eller kanske till och med en faktura/ett krav på en vara eller tjänst du vet med dig att du själv inte har beställt.

Om du misstänker att din identitet har blivit missbrukad så rekommenderar vi att du tar kontakt med oss på vår särskilda kundservice för Tele2 ID-skydd genom att ringa +46 (0)770 457 220, så att vi kan undersöka det vidare.

Du kontaktar oss på vår särskilda Kundservice för Tele2 ID-skydd genom att ringa +46 (0)770 457 220.

Du kan kontakta oss dygnet runt, året om för att anmäla ditt ärende och få personlig rådgivning om nästa steg. Sedan jobbar våra kvalificerade handläggare med ditt ärende vardagar 09.00-17.00.

Du som har tjänsten är alltid välkommen att ringa till vår särskilda Kundservice för Tele2 ID-skydd på +46 (0)770 457 220.

Har du en annan fråga?