Tele2 värnar om din integritet

Tele2 respekterar din personliga integritet och ser till att du kan känna dig trygg med hur dina personuppgifter behandlas hos oss.

  • Uppgifter om dig hanteras alltid med stor respekt, sekretess och varsamhet på ett tryggt sätt.
  • Vi säljer aldrig dina kunduppgifter vidare till externa parter.
  • Vi värnar om din integritet och fortsätter att vara aktiva i debatter som handlar om att skydda våra kunders integritet.

Det är viktigt för oss att ge dig tydlig och transparent information om de personuppgifter vi samlar in, varför de behövs, hur de används och dina rättigheter över dem. Du hittar all information om hur vi behandlar personuppgifter i våra integritetspolicys.

Integritetspolicy - kunder och användare
Cookiepolicy
Kamerabevakning

Vanliga frågor och svar om integritet och dataskydd

Tele2 Sverige AB är ansvarig för den behandling av våra kunders (konsumenter) personuppgifter som görs för varumärket Tele2. Som personuppgiftsansvarig bestämmer vi ändamålet och medlen för behandlingen.

Här följer exempel på typ av uppgifter som vi samlar in:

Kunduppgifter: är uppgifter om dig som person kopplat till din tjänst till exempel vilka tjänster du har hos oss, ditt namn, personnummer och övriga kontaktuppgifter.

Trafikuppgifter: är uppgifter om hur och hur länge du använder din tjänst gällande samtal, sms och surfförbrukning samt geografisk plats.

Demografiska uppgifter: uppgifter som anger din folkbokföringsadress, inkomst, boendeform, fordonsinnehav, familjesituation med mera som vi har hämtat från offentliga och privata register.

Lokaliseringsuppgifter: är uppgifter som avslöjar den geografiska positionen för din enhet eller den fasta anslutningspunktens fysiska adress.

Beteendeuppgifter: är uppgifter som avslöjar din surfhistorik och beteende på webben i form av besökta webbsidor, klick och gilla.

Vi samlar in uppgifter på olika sätt:

  • Genom dina kontakter med oss, till exempel när du blir kund hos oss eller om du är i kontakt med vår kundservice.
  • Genom att du använder någon av våra tjänster eller produkter, till exempel när du ringer eller skickar sms.
  • Genom att inhämta uppgifter från andra externa källor till exempel personregister eller vid kreditupplysning.
  • Genom att använda cookies på våra webbplatser.

Vi använder och hanterar dina personuppgifter för att kunna tillhandahålla och fullgöra avtal om tjänster och produkter, utveckla och förbättra tjänster.

Vi behandlar även dina personuppgifter för att kunna marknadsföra våra tjänster och produkter, hjälpa dig genom vår kundservice och ge dig bästa kundupplevelsen när du besöker vår webbplats eller butik.

Vid behov kan dina personuppgifter komma att delas med andra företag i vår koncern, med leverantörer, underleverantörer och oberoende tredje parter som utför vissa uppgifter för vår räkning.

På begäran från myndighet kan vi behöva lämna ut personuppgifter för att fullgöra skyldighet enligt lag eller annan författning.

Utlämnande till myndighet kan komma att göras om det görs en begäran på grund av misstanke om brott, om begäran görs som ett led i myndighetens underrättelseverksamhet, för domstolars delgivning, för att identifiera olyckor eller lokalisera personer som är dömda till ett frihetsberövande straff, för att förhindra marknadsmissbruk och i vissa fall otillåten marknadsföring.

Den lagstadgade tystnadsplikten gäller generellt inte mot den vars uppgifterna rör. Om utlämnandet eller insamlingen görs inom ramen för användning av hemliga tvångsmedel, underrättelseverksamhet eller signalspaning är Tele2 är förhindrat att avslöja om och när ett utlämnande har skett samt innehållet.

Mer om utlämnanden och tystnadsplikt finns att läsa på Post- och telestyrelsens webbplats www.pts.se

De uppgifter som vi samlar in från dig lagras inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) men kan också överföras till och behandlas i ett land utanför EES. All sådan överföring av dina personuppgifter sker i enlighet med gällande lagar.

För överföringar utanför EES ser vi till att alla mottagare har undertecknat EU:s standardklausuler för att motivera överföringen, eller att landet garanterar ett tillfredsställande skydd enligt sin dataskyddslagstiftning.

I enlighet med gällande lagstiftning har du ett antal rättigheter som innebär att du kan få information om och kontroll över dina egna personuppgifter. Du har exempelvis rätt att få tillgång till dina personuppgifter samt begära rättelse, radering, begränsning samt invända mot att vi använder dina uppgifter för vissa ändamål. Tänk på att du bara har rätt till egna personuppgifter. Du har alltså inte rätt att få tillgång till andra personers uppgifter eller information som inte är personuppgifter.

Som kund utövar du dina rättigheter antingen genom att kontakta kundservice per telefon, chatt eller brev och ange vad begäran gäller. Om du vill utöva dina rättigheter brevledes behöver du fylla i och skicka in blanketten Begäran om utövande av rättigheter. Adressen till Tele2 hittar du på blanketten.
En begäran kommer i normalfallet att behandlas inom 30 dagar från att vi har mottagit den.

Om du kontaktar oss via telefon eller chatt kommer du att bli ombedd att identifiera dig genom BankID. Om du inte har BankID eller inte vill använda detta erbjuds möjligheten att skicka in en egenhändigt undertecknad beställningsblankett.

Vi förbehåller oss rätten att ta ut en självkostnadsavgift eller att neka en begäran om vi bedömer att den är uppenbart ogrundad eller orimlig.

Registerutdraget är en kopia av dina personuppgifter och ger dig en ögonblicksbild över vilka personuppgifter som behandlas under Tele2:s ansvar.

Ett registerutdrag innehåller, förutom namn och kontaktuppgifter, en förteckning över dina produkter och tjänster, betal- och fakturauppgifter, inställningar för nyhetsbrev och direkt reklam. Dessa personuppgifter finns även tillgängliga i Mitt Tele2.

Har du varit i kontakt med vår kundservice via chatten kan chattkonversationerna finnas sparade. Likaså om du har ringt vår kundservice och samtalets har spelats in. Vill du ha en kopia på sparade chattkonversationer, inspelade samtal eller lokaliseringsuppgifter bör detta särskilt framgå av din begäran.

Registerutdraget skickas postalt om det inte kan skickas på ett säkert sätt elektroniskt. Integritetskänsliga uppgifter skickas med rekommenderat brev till folkbokföringsadress.

Det är en vanlig missuppfattning att det finns en absolut rätt att få sina personuppgifter raderade och att bli bortglömd. I de flesta fall vinner andra intressen rätten att bli bortglömd. En begäran om radering kommer att beviljas och verkställas endast om vi behandlar dina personuppgifter med stöd av samtycke och du återkallar detta eller om behandlingen strider mot EU:s allmänna dataskyddsförordning (GDPR) eller Lagen om elektronisk kommunikation (LEK). I flera fall är Tele2 skyldig enligt lag att under viss tid spara personuppgifter. Då gäller dessa skyldigheter framför rätten till radering och att bli bortglömd.

Läs mer om varför och hur vi behandlar dina personuppgifter och om våra lagringstider i vår Integritetspolicy för privatkunder.

När du ringer till kundservice kan det förekomma att vi spelar in samtalet. Detta gör vi i utbildningssyfte och för att höja kvalitén på vår kundservice. Det är inte alla samtal som spelas in. Färre än 20 procent av samtalen spelas in och sparas. Inspelningarna är heller inte ordnade på ett sätt så att det är möjligt för oss att söka på ditt namn, personnummer, kundnummer eller tidpunkt. Detta har vi gjort för att skydda din personliga integritet. Bara för att du har varit i kontakt med kundservice är det inte alls säkert att vi har inspelade samtal att lämna ut.

Läs mer om varför och hur vi behandlar dina personuppgifter och om våra lagringstider i vår Integritetspolicy för privatkunder.

Om du har frågor som rör våra produkter eller tjänster kan du kontakta kundservice på telefonnummer 90 222, via chatt eller på tele2.se/kundservice

Dataskyddsombudet på Tele2 är en oberoende funktion som övervakar att vår behandling av personuppgifter sker på rätt sätt. Dataskyddsombudet bör kontaktas om du misstänker att Tele2 behandlar dina personuppgifter på ett otillåtet sätt, vill framföra klagomål om vårt sätt att behandla dina personuppgifter eller om du har frågor som rör vårt integritetsmeddelande.

Dataskyddsombudet nås på mejladressen dposweden@tele2.com

Dataskyddsombudet ska inte kontaktas vid frågor som rör ditt mobilabonnemang eller sim-kort, bredbandsanslutning, Tele2 Play eller andra produkter och tjänster från Tele2, Comviq eller Boxer. I dessa fall ska du vända dig till kundservice på telefon 90 222, chatt eller tele2.se/kundservice

Om du inte vill ha erbjudanden från oss eller delta i kundundersökningar har du rätt att tacka nej. Ring då till kundservice på telefon 90 222, eller klicka på avregistrera i sms eller mejl.

Du kan även avregistrera dig i Mitt Tele2 eller per brev till genom att fylla i och skicka in blanketten Begäran om utövande av rättigheter. Adressen till Tele2 hittar du på blanketten.

Har du en annan fråga?