- Börja felsökningen med att göra ditt modem strömlöst. Dra ut strömkabeln på baksidan av modemet, vänta några sekunder och anslut sedan strömkablen på nytt. När modemet har startat upp testar du din hastighet igen.
- Kontrollera att datorn är direkt ansluten till modemet. Om du har ett eget nätverk via router eller motsvarande så koppla ur det. Koppla sedan den dator du mäter med direkt till modemet med en nätverkskabel. Observera att ditt modem måste göras strömlöst efter att du tagit bort (eller anslutit) routern för att du skall kunna surfa.
- Kontrollera att kablarna till och från modemet är hela utan synliga skador. Se över både antennkabeln mellan vägg och modem samt nätverkskabeln mellan dator och modem. Är antennkabeln skadad så kontaktar du kundservice för en ny sådan. Om din nätverkskabel är skadad så rekommenderar vi att du införskaffar en ny på valfri datorhandel.
- Kontrollera att inga andra program på datorn använder din Internetanslutning. Avsluta alla andra program på datorn som använder anslutningen. Exempel på sådana program är onlinespel, FTP-program, e-postklienter och fildelningsprogram. Observera att programmen måste vara avslutade och inte endast minimerade. Välj Avsluta/Stäng/Quit eller motsvarande i programmets meny för att stänga ned programmet helt.
- Kontrollera att din dator inte är smittad av virus eller annan skadlig kod. Uppdatera ditt antivirusprogram med de senaste virusdefinitionerna och gör därefter en fullständig datorkontroll.
- Kontrollera om möjligt uppkopplingshastigheten med en annan dator. Blir det dåliga mätvärden på endast en dator är det i den datorn som problemet sitter.
Läs gärna våra smarta tips om bredband för att optimera ditt surfande.