Tele2 Säker - Första installationen

Här nedan kan du ta del av guider som beskriver hur du installerar Tele2 Säker på din dator, mobil eller surfplatta.

Installera Tele2 Säker med dator (PC eller Mac)

1. Öppna installationsmejlet som skickas från F-Secure

När du köper Tele2 Säker får du ett mejl från Tele2 med installationsuppgifter. Om du inte hittar mejlet kan du söka efter F-Secure eller safeavenue@f-secure.com i din inkorg. Klicka sedan på KLICKA HÄR FÖR ATT INSTALLERA TELE2 SÄKER. Hittar du inte mejlet så kan du installera programvaran här och återställa ditt lösenord. Logga sedan in med din mejladress som du använder hos Tele2 samt ditt nya lösenord.

2. Ladda ner programvaran

Windows PC: Klicka på Ladda ner för Windows PC. När du ser att filen är nedladdad kan du klicka på den i nederkant av fönstret för att starta installationen. Om du är osäker på var filen sparades kan du alltid trycka Ctrl+J i de flesta webbläsare för att se och komma åt dina sparade filer.

Mac: Klicka på Ladda ned för Mac. Öppna sedan den nedladdade filen för att starta installationen.

3. Om du blir ombedd att starta om datorn

Du kan komma att bli ombedd att starta om datorn för att fortsätta installationen. Spara i så fall allt pågående arbete och starta om.

Tänk på! Ifall du har något tidigare säkerhetsprogram installerat på din PC eller Mac så kommer Tele2 Säker identifiera detta och notifiera dig om det. Du behöver då avinstallera det program som är installerat för att kunna fortsätta installationen av Tele2 Säker.

4. Klar att installera

Du kommer nu att vägledas genom installationen, följ anvisningarna och klicka på Fortsätt.

5. Godkänn licensvillkoren

Godkänn leveransvillkoren. Klicka sedan på Installera för att slutföra installationen.

6. Välkommen till Tele2 Säker

Klicka på Fortsätt.

7. Du är nu skyddad

Grundskyddet är nu installerat. Vi rekommenderar att du kommer igång med de olika funktionerna som till exempel Webbläsartillägget eller Familjereglerna för att vara helt skyddad. Ladda även ned Tele2 Säker på alla dina andra enheter för att skydda dem.

Installera Tele2 Säker för mobil och surfplatta

1. Öppna installationsmejlet som skickas från F-Secure

När du köper Tele2 Säker får du ett mejl från Tele2 med installationsuppgifter. Om du inte hittar mejlet kan du söka efter F-Secure eller safeavenue@f-secure.com i din inkorg. Klicka sedan på KLICKA HÄR FÖR ATT INSTALLERA TELE2 SÄKER och därefter omdirigeras du till App Store eller Google Play Store.

2. Installera appen

Klicka på Hämta/Installera för att påbörja installationen, öppna sedan appen när installationen är klar.

3. Acceptera villkoren

Du behöver godkänna licensvillkoren och ifall du vill så kan du dela med sig icke-personifierad data för att hjälpa oss att förbättra applikationen, klicka på Godkänn och fortsätt.

4. Logga in - Ändra lösenord

Om du använder en iOS/iPhone så kommer programvaran att efterfråga inloggningsuppgifter, som du kan hitta i installationsmejlet. Använder du en Android-telefon så sker inloggningen automatiskt men för iOS/iPhone så behöver du logga in och sedan byta lösenord.

5. Nästan klar

Klicka på Fortsätt.

6. Behörigheter krävs

Vi rekommenderar att du tillåter aviseringar då det kan komma viktiga appuppdateringar samt ändringar av säkerhetsinställningar. Väljer du att hoppa över så kan du gå miste om dessa.

7. Tele2 Säker appen är nu installerad

Grundskyddet är nu installerat. Vi rekommenderar att du kommer igång med de olika funktionerna som till exempel SMS-Skyddet samt Webbläsartillägget för att vara helt skyddad. Ladda även ned Tele2 Säker på alla dina andra enheter för att skydda dem.

Frågor och svar

Om du inte hittar ditt välkomstmejl kan du kontrollera punkterna nedan:

  1. Hittar du inte välkomstmejlet i din inkorg, börja med att se om det hamnat i din skräppost. Du kan testa söka efter denna mejladress då Trygg Surf är framtagen åt Tele2 av F-Secure: safeavenue@f-secure.com.
  2. Finns inte välkomstmejlet i din skräppost, testa gå till denna sida tryggsurf.tele2.se och tryck på Har du glömt lösenordet?. Då skickas ett nytt mejl till den mejladress du skrivit in om adressen är den som du kopplat till ditt konto hos Tele2. Kolla både inkorgen och skräpposten efter detta nya mejl.
  3. Skulle du fortfarande inte mottagit något mejl efter ovan två punkter, vänligen kontakta vår Kundservice.

Manualer och guider

Guider för Tele2 Säker

Har du en annan fråga?