Det kostar inget att välja eSIM istället för ett vanligt fysiskt SIM-kort.
Välj eSIM vid beställning av mobilabonnemang
Vid beställning av mobilabonnemang via tele2.se och kundservice kan du välja om du vill ha ett vanligt SIM-kort eller eSIM.
eSIM aktiverar du på Mitt Tele2-appen efter köpet eller via aktiveringskod (QR-kod) som skickas hem till dig inom cirka 2-3 arbetsdagar.
Se våra guider hur du aktiverar eSIM
Byta från SIM-kort till eSIM
Kontrollera först att din mobiltelefon har stöd för eSIM. Längst ner på denna sida ser du exempel på mobiler som stödjer eSIM.
Om din mobiltelefon stöder eSIM och du vill byta ut SIM-kortet loggar du in i Mitt Tele2-appen och föjer stegen nedan.
- Klicka på mobilabonnemanget under ”Översikten”
- Scrolla ner och klicka på ”Beställ nytt eSIM”
- Klicka på "eSIM (digitalt)" eller "eSIM (papper)" väljer du med papper får du en QR-kod hemskickad.
- Klicka på "Beställ eSIM"
- Man får sedan en ruta med informationen ”Ditt SIM-kort är beställt” klicka ”Ok”
- Det kan ta upp till 20 minuter innan du kan aktivera ditt nya eSIM.
När du kan aktivera ditt eSIM kommer en grön knapp med texten "Aktivera ditt eSIM" att synas under "Översikt" Klicka på denna och följ instruktionerna. Det kan ta upp till 10 minuter innan ditt eSIM är helt aktiverat.
Det går också bra att kontakta kundservice på telefonnummer 90 222. Vid beställning av byte från SIM-kort till eSIM skickar kundservice en QR-kod hem till dig inom cirka 2-3 arbetsdagar.
När du fått QR-koden så skannar du den med din mobiltelefon och därefter blir du guidad genom hela inställningsprocessen.
Tänk på!
- En QR-kod fungerar endast en gång, vilket innebär att om du har skannat den en gång behöver du en ny QR-kod när du byter mobil eller för att aktivera eSIM på nytt.
Vill du ha två SIM-kort i din mobil?
Ett vanligt användningsområde för eSIM är när man vill ha tillgång till sitt privata abonnemang i sin jobbmobil, eller tvärtom.
För att teckna ett mobilabonnemang med eSIM, gå till sidan Abonnemang. Alla våra abonnemang kan beställas med eSIM, men du måste kontrollera att din mobil har stöd för eSIM.
Tilläggsabonnemang för klocka
De flesta smartwatches från Apple eller Samsung har också stöd för eSIM, vilket betyder att du kan beställa ett tilläggsabonnemang för klocka. Med tilläggsabonnemanget kan du ringa, skicka sms och surfa med klockan utan att vara uppkopplad mot mobilen och du delar på samma datamängd som ditt vanliga mobilabonnemang. Tilläggsabonnemanget för smartwatch fungerar endast i Sverige.
Se våra guider hur du beställer tilläggsabonnemang för smartwatch