18 miljoner bluff-sms blockerade hittills i år
I november och med julhandeln runt hörnet ökar risken för sms-bedrägerier markant. Under perioden januari till första veckan i november 2024 har vi redan blockerat över 18 miljoner bluff-sms som syftar till att lura kunder på pengar.
Ökning av bedrägeriförsök under hösten
Varje år denna tid syns en ökning av bluff-sms och -mejl om leverans där bedragaren bland annat vill åt våra kortuppgifter. Tyvärr klickas det på dessa länkar i ivern att få det beställda paketet eller att man är nyfiken på vad det kan vara för leverans trots att man vet om att man inte har beställt något. Förra året, 2023, såg vi en fördubbling av bedrägeriförsök just under november och 2024 såg vi en ökning på 40 procent i oktober.
Bedrägerier via sms har blivit en av de främsta inkomstkällorna för organiserad brottslighet, enligt Polisen. Vi ser nu en trend där bluff-sms ofta innehåller påståenden om att mottagaren har gjort olika former av köp hos elektronikhandlare.
Vi arbetar aktivt med att blockera falska sms dagligen och stoppar en stor mängd bedrägeriförsök varje månad. Bara under 2024 har 18 miljoner bedrägeriförsök stoppats mellan januari och oktober. När e-handeln ökar inför Black Friday och julen, ser vi också en markant ökning av bedrägeriförsöken – i oktober noterade vi en 40-procentig ökning jämfört med månaden innan.
AI-teknik bekämpar bedrägerier
Enligt Europol kan AI användas för att automatisera och effektivisera bedrägerier, till exempel genom att skapa smishing-meddelanden som gör det svårare för brandväggens säkerhetsfilter och är mer övertygande för mottagarna. Genom AI kan bedragare också sprida ut sina attacker via botnät och sms-distributionstjänster för att kringgå operatörers säkerhetssystem och maximera mottagarnas engagemang.
För att bekämpa bedrägerierna så har vi implementerat en AI-teknik som består av ett antal olika datamodeller som automatiskt identifierar avvikelser och bedrägeriförsök. Detta möjliggör att stora mängder data kan processas både i realtid, för att med hög precision kunna identifiera nya bedrägerimönster och hot, såsom wangiri, spoofing och smishing.
Tips som skyddar dig mot bluff-sms och mejl
Har du inte beställt någon leverans, radera sms:et eller mejlet direkt.
Klicka aldrig på länkar om du inte är helt säker på avsändaren av sms:et eller mejlet.
Använd kända appar som finns i AppStore/Google Play för paketleveranser som t.ex. PostNord, UPS, Budbee.
Kontakta försäljningsstället eller fraktbolaget direkt om du har frågor om din leverans.
Logga aldrig in med BankID på uppmaning från okända.
Läs BankID-meddelandet noga så att det stämmer överens med vad du tänkt göra.
Ha alltid ditt kort låst för internet och utlandsbetalning.
Inser du att du gjort en felaktig kortbetalning, ta kontakt med din bank.
Gör en polisanmälan om du blivit utsatt för ett brott.
Håll dig uppdaterad på Säkerhetskollen.se. Där kan du lära dig mer om aktuella bedrägerier och bli en säkrare användare online. Säkerhetskollen drivs av Stöldskyddsföreningen i samarbete med Tele2.
Så här kan ett bluff-sms se ut:
Rapportera bluff-sms och sms-bedrägerier till Tele2
Vidarebefordra sms:et till kortnummer 7726, eller
Kopiera texten i sms:et och skicka i ett nytt sms till 7726
När du rapporterar bluff-sms till oss samlas informationen i en databas. Utifrån den insamlade informationen kan vi automatisera blockeringar och spärra framtida försök i mesta mån.
Mer om bluff-sms (också kallat smishing)