21 NOV 2024

Låt oss presentera 5G-Dejting

Nu tar vi dejting till nästa nivå. För att lysa upp julens mörka dagar och motverka ensamhet presenterar vi 5G-Dejting, där 5G och hologramteknik ger dig en unik möjlighet att få uppleva kärlek i 3D.

En kvinna står framför en skärm som visar en man i ett virtuellt möte, del av Tele2:s kampanj “5G-dejting”. Mannen vinkar och ser glad ut, klädd i en beige pikétröja och svarta byxor. Skärmen är placerad i en offentlig miljö, med människor i bakgrunden.

En femtedel av svenska singlar känner sig mer ensamma på julen än under resten av året och hälften upplever att traditionella dejtingappar gör det svårt att hitta meningsfulla relationer. Det visar en färsk undersökning som är genomförd av Kantar Sifo. I experimentet 5G-Dejting visade vi upp ett nytt sätt att träffas via hologram där två personer, trots att de befinner sig på olika platser, kunde mötas som om de vore i samma rum vilket skapade en genuin upplevelse för de som dejtar.

Holobox är en tekniklösning som gör det möjligt att skapa en realistisk 3D-projektion av en person i naturlig storlek, vilket skapar illusionen av att personen är närvarande i rummet – trots att den befinner sig på annan plats. Den här tekniken kombinerar avancerad 3D-visualisering med 5G-uppkoppling för att möjliggöra en sömlös och verklighetstrogen upplevelse i realtid.

5G-dejting i Gallerian

Den 7 december presenterades 5G-Dejting i Gallerian, Stockholm och då hade du möjlighet att testa på att dejta via hologramteknik. Som en del av den här satsningen har vi samarbetat med tv-profilen och tidigare ”Bachelorn” Simon Lindström, som bjöd in följarna att dejta honom i Gallerian. Med på plats fanns även relationsexperten och KBT-terapeuten Jacqueline Joo som delade med sig av sina bästa relationstips.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 31 oktober–10 november 2024. Totalt intervjuades 3596 personer i åldern 18–55 år, varav 1150 var singlar. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).