FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiOnePlusAlla produkter och tjänsterKampanjer och erbjudandenFörmånerGör vår behovsanalysAllt inom TelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniAllt inom BredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberAllt inom VäxelVäxel för mindre och medelstora företagTelefonväxel för större företagContact CenterAllt inom Digitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsAllt inom MolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterAllt inom NätverkstjänsterSD-WAN och SD-BranchPrivat mobilt nät5GAllt inom IT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherMindre företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorHållbarhetHållbarhet och telekomEn hållbar omställningCirkulärt företagandeKunskap och insikterSe allt innehållKundcaseRapporterGuider och handböckerWebbsändningar och kundpanelerWhitepapers och tillämpningarBloggarVarför Tele2 FöretagObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företagOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenTäckning och nät

HANDEL OCH DISTRIBUTION

Uppkoppling och teknik för kundanpassad shopping digitalt och i butik

En bransch i teknikens framkant

Företag inom handel och distribution har alltid varit tidigt ute när det gäller ny teknik. Digitaliserade verksamheter och shoppingupplevelser är inget undantag. Utvecklingen pågår och bevisar sig ständigt – och kommer fortsätta göra det, i allt högre tempo.

Idag är e-handel närmast en självklarhet, som ofta utgör ett nav i många företags affärsutveckling. De flesta e-handlare tror att trenden håller i sig och satsar på att möta en större efterfrågan.

Samtidigt har den fysiska butiken genomgått en uppkopplad förvandling, som skapar effektiviseringar och gör butiksbesök till bättre upplevelser.

En bransch i teknikens framkant

Företag inom handel och distribution har alltid varit tidigt ute när det gäller ny teknik. Digitaliserade verksamheter och shoppingupplevelser är inget undantag. Utvecklingen pågår och bevisar sig ständigt – och kommer fortsätta göra det, i allt högre tempo.

Idag är e-handel närmast en självklarhet, som ofta utgör ett nav i många företags affärsutveckling. De flesta e-handlare tror att trenden håller i sig och satsar på att möta en större efterfrågan.

Samtidigt har den fysiska butiken genomgått en uppkopplad förvandling, som skapar effektiviseringar och gör butiksbesök till bättre upplevelser.

Design av sko på laptop Tele2 Företag
Design av sko på laptop Tele2 Företag
Design av sko på laptop Tele2 Företag
Design av sko på laptop Tele2 Företag

Uppkopplad omställning

Digitalisering är nyckeln till att minska branschens utsläpp och resursförbrukning. Transporter står för omfattande utsläpp, och idag används 220 000 ton plast till förpackningar, varav 72 procent går till förbränning. Men redan 2025 ska alla branschens plastförpackningar vara återvinningsbara, och samtliga transporter ska vara fossilfria.

IoT-sensorer, AR, robotar, realtidsdataanalys och uthyrningstjänster bidrar till mindre svinn och energiförbrukning, samt mer återvinning och återbruk. Genom blockchain-teknologi, artificiell intelligens, automation, realtidsspårning och självkörande bilar läggs grunden till en ny era inom logistik.

Uppkopplad omställning

Digitalisering är nyckeln till att minska branschens utsläpp och resursförbrukning. Transporter står för omfattande utsläpp, och idag används 220 000 ton plast till förpackningar, varav 72 procent går till förbränning. Men redan 2025 ska alla branschens plastförpackningar vara återvinningsbara, och samtliga transporter ska vara fossilfria.

IoT-sensorer, AR, robotar, realtidsdataanalys och uthyrningstjänster bidrar till mindre svinn och energiförbrukning, samt mer återvinning och återbruk. Genom blockchain-teknologi, artificiell intelligens, automation, realtidsspårning och självkörande bilar läggs grunden till en ny era inom logistik.

Kommunikationslösningar för handel och distribution

Säkerhet en allt viktigare fråga

Under sommaren 2021 utsattes en svensk handelskedja för en allvarlig ransomwareattack. Butikskedjans kassasystem havererade och hundratals butiker tvingades hålla stängt, med stor ekonomisk påverkan som följd.

Den ständigt ökande digitaliseringen innebär att företag inom handel och distribution kan bli mer effektiva och nå en högre lönsamhet. Men det är en utveckling som också ökar sårbarheten för olika typer av digitala attacker när användare och datakällor kommunicerar digitalt, samtidigt som stora mängder data lagras i molnbaserade lösningar eller i det egna nätverket.

För att undvika säkerhetsrisker och samtidigt vara kostnadseffektiv krävs rätt säkerhetslösningar för verksamhetens förutsättningar och behov.

Säkerhet en allt viktigare fråga

Under sommaren 2021 utsattes en svensk handelskedja för en allvarlig ransomwareattack. Butikskedjans kassasystem havererade och hundratals butiker tvingades hålla stängt, med stor ekonomisk påverkan som följd.

Den ständigt ökande digitaliseringen innebär att företag inom handel och distribution kan bli mer effektiva och nå en högre lönsamhet. Men det är en utveckling som också ökar sårbarheten för olika typer av digitala attacker när användare och datakällor kommunicerar digitalt, samtidigt som stora mängder data lagras i molnbaserade lösningar eller i det egna nätverket.

För att undvika säkerhetsrisker och samtidigt vara kostnadseffektiv krävs rätt säkerhetslösningar för verksamhetens förutsättningar och behov.

Från multikanal till omnikanal

Tidigare använde många företag en multikanalstrategi med icke-integrerade kanaler som fysiska butiker, postorder och e-handel för att kommunicera och sälja varor.

Men multikanal inte längre tillräckligt. Kunder vill kommunicera med företag var och när som helst – och förväntar sig samma service, information, känsla och intryck oavsett kanal. Därför väljer allt fler företag en omnikanalstrategi, som skapar en enhetlig upplevelse för kunden oberoende av vilken kanal de använder.

Tidigare använde många företag en multikanalstrategi med icke-integrerade kanaler som fysiska butiker, postorder och e-handel för att kommunicera och sälja varor.

Men multikanal inte längre tillräckligt. Kunder vill kommunicera med företag var och när som helst – och förväntar sig samma service, information, känsla och intryck oavsett kanal. Därför väljer allt fler företag en omnikanalstrategi, som skapar en enhetlig upplevelse för kunden oberoende av vilken kanal de använder.

I en omnikanal samverkar allt från kunddata och register till försäljningsstatistik, lagersaldo och kampanjer i integrerade affärssystem. Målet är att samordna företagets olika avdelningar, med kundens köpresa i fokus. Gränsen mellan de olika kanalerna suddas ut och samtliga enheter får tillgång till rätt information för att kunna leverera en optimal kundupplevelse.

Omnikanal skapar bättre upplevelser för kunden, men kräver också anpassade tekniska system och investeringar i modern teknologi.

I en omnikanal samverkar allt från kunddata och register till försäljningsstatistik, lagersaldo och kampanjer i integrerade affärssystem. Målet är att samordna företagets olika avdelningar, med kundens köpresa i fokus. Gränsen mellan de olika kanalerna suddas ut och samtliga enheter får tillgång till rätt information för att kunna leverera en optimal kundupplevelse.

Omnikanal skapar bättre upplevelser för kunden, men kräver också anpassade tekniska system och investeringar i modern teknologi.

Kommunikationslösningar som tjänst

Med as a service-lösningar från Tele2 Företag får företag tillgång till tjänster och kunskap som tillgodoser deras behov inom kommunikation och it-infrastruktur. Det betyder att kunderna slipper tänka på drift och investeringar och i stället kan fokusera på sin kärnverksamhet och affärsnytta. Samtidigt minskar behovet av experter inom det egna företaget.

Konceptet as a service ökar flexibiliteten att skala upp eller ned efter behov, samtidigt som företaget även kan få ett cirkulärt och klimatsmart alternativ där livscykelhantering och återvinning ingår i processen.

Kommunikationslösningar som tjänst

Med as a service-lösningar från Tele2 Företag får företag tillgång till tjänster och kunskap som tillgodoser deras behov inom kommunikation och it-infrastruktur. Det betyder att kunderna slipper tänka på drift och investeringar och i stället kan fokusera på sin kärnverksamhet och affärsnytta. Samtidigt minskar behovet av experter inom det egna företaget.

Konceptet as a service ökar flexibiliteten att skala upp eller ned efter behov, samtidigt som företaget även kan få ett cirkulärt och klimatsmart alternativ där livscykelhantering och återvinning ingår i processen.

Möt våra kunder

Uppkopplat lager säkrar leveransen

Kunderna vill ha rätt produkter till rätt pris och punktlig leverans ­– med allt kortare framförhållning. Ett trådlöst, uppkopplat lager med högsta möjliga servicegrad ger de förutsättningar som krävs för Martin & Servera.

– Ett robust nätverk är basen för att vi ska kunna leverera trygghet till våra kunder, säger Erik Ericson, chef för it-driften.

Uppkopplat lager säkrar leveransen

Kunderna vill ha rätt produkter till rätt pris och punktlig leverans ­– med allt kortare framförhållning. Ett trådlöst, uppkopplat lager med högsta möjliga servicegrad ger de förutsättningar som krävs för Martin & Servera.

– Ett robust nätverk är basen för att vi ska kunna leverera trygghet till våra kunder, säger Erik Ericson, chef för it-driften.

Hos Spendrups utgår kundservicen från kunden

När kunder och återförsäljare ringer in till Spendrups är det ofta bråttom. Bryggeriet tar emot drygt 400 samtal dagligen och den som svarar måste snabbt kunna hjälpa till.

Genom att integrera contact center med sitt CRM-verktyg har Spendrups skapat en lösning för kundservice som ger snabbare ärendehantering och nöjdare kunder.

Hos Spendrups utgår kundservicen från kunden

När kunder och återförsäljare ringer in till Spendrups är det ofta bråttom. Bryggeriet tar emot drygt 400 samtal dagligen och den som svarar måste snabbt kunna hjälpa till.

Genom att integrera contact center med sitt CRM-verktyg har Spendrups skapat en lösning för kundservice som ger snabbare ärendehantering och nöjdare kunder.

Framtidssäkra företaget med digitala tjänster

Digitalisering är en nyckel till framgång – och bra telekomlösningar är en förutsättning för att kunna bygga en digital verksamhet. De teknologier som bidrar till omställningen lägger även lägga grunden till bättre affärer, upplevelser, samarbeten och effektivitet.

Vill du veta mer om hur vi tillsammans kan skapa obegränsade möjligheter för din verksamhet? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig inom kort.

Framtidssäkra företaget med digitala tjänster

Digitalisering är en nyckel till framgång – och bra telekomlösningar är en förutsättning för att kunna bygga en digital verksamhet. De teknologier som bidrar till omställningen lägger även lägga grunden till bättre affärer, upplevelser, samarbeten och effektivitet.

Vill du veta mer om hur vi tillsammans kan skapa obegränsade möjligheter för din verksamhet? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig inom kort.