UTFASNING AV 2G- OCH 3G-NÄTEN
Nu gör vi plats för framtidens nätverk
Vi bygger för framtiden
5G är nästa generations mobilnät, och en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta utveckla framtidens samhälle. Som en del i arbetet moderniserar vi även vårt rikstäckande 4G-nät vilket kommer innebära en kapacitetsökning på mellan 50-200 procent.
För att ytterligare kunna utveckla både 5G- och 4G-näten kommer vi och alla andra telekomoperatörer successivt fasa ut de tidigare 2G- och 3G-näten. Här följer information om utfasningen för dig som idag använder 2G och 3G aktivt.
Du är alltid välkommen att kontakta kundservice eller din säljare om du har frågor eller är osäker på om du påverkas av utfasningen av 2G och 3G.
Vi bygger för framtiden
5G är nästa generations mobilnät, och en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta utveckla framtidens samhälle. Som en del i arbetet moderniserar vi även vårt rikstäckande 4G-nät vilket kommer innebära en kapacitetsökning på mellan 50-200 procent.
För att ytterligare kunna utveckla både 5G- och 4G-näten kommer vi och alla andra telekomoperatörer successivt fasa ut de tidigare 2G- och 3G-näten. Här följer information om utfasningen för dig som idag använder 2G och 3G aktivt.
Du är alltid välkommen att kontakta kundservice eller din säljare om du har frågor eller är osäker på om du påverkas av utfasningen av 2G och 3G.
Är du förberedd för nedsläckningen?
Den 1 december 2025 kommer 2G-nätet att släckas ned. Nedsläckningen av 3G-näten är redan igång på enskilda platser och kommer i december slutligen släckas ner samtidigt med 2G-nätet. Utrustning som enbart fungerar på 2G-nätet (GSM-nätet), som exempelvis bordstelefoner och trygghetslarm, kommer därför behöva uppgraderas till modern teknologi i god tid före december 2025. Informationskampanjen om nedsläckningen har pågått i flera år, och nu närmar sig slutdatumet. Det är därför hög tid att byta ut SIM-kort som fortfarande använder 2G eller 3G om du inte redan har gjort det. Det är viktigt att snarast kontrollera om din mobil eller annan uppkopplad enhet behöver uppdateras. Annars riskerar de att sluta fungera efter den 1 december 2025.
Är du förberedd för nedsläckningen?
Den 1 december 2025 kommer 2G-nätet att släckas ned. Nedsläckningen av 3G-näten är redan igång på enskilda platser och kommer i december slutligen släckas ner samtidigt med 2G-nätet. Utrustning som enbart fungerar på 2G-nätet (GSM-nätet), som exempelvis bordstelefoner och trygghetslarm, kommer därför behöva uppgraderas till modern teknologi i god tid före december 2025. Informationskampanjen om nedsläckningen har pågått i flera år, och nu närmar sig slutdatumet. Det är därför hög tid att byta ut SIM-kort som fortfarande använder 2G eller 3G om du inte redan har gjort det. Det är viktigt att snarast kontrollera om din mobil eller annan uppkopplad enhet behöver uppdateras. Annars riskerar de att sluta fungera efter den 1 december 2025.
Vad behöver du göra?
Vi rekommenderar att du som använder tjänster och utrustning med 2G eller 3G så snart som möjligt ser över din verksamhets behov och i god tid före nedsläckningen i ditt område planerar för att uppgradera eller byta ut utrustning eller tjänster som påverkas.
Om du har en enhet som exempelvis mobil, router eller modem som är låst till 2G- eller 3G-nätet, behöver du tillåta automatisk sökning efter bästa tillgängliga nät. Du som har en enhet som inte stödjer 4G rekommenderas att uppgradera din enhet.
Vi rekommenderar att du som använder tjänster och utrustning med 2G eller 3G så snart som möjligt ser över din verksamhets behov och i god tid före nedsläckningen i ditt område planerar för att uppgradera eller byta ut utrustning eller tjänster som påverkas.
Om du har en enhet som exempelvis mobil, router eller modem som är låst till 2G- eller 3G-nätet, behöver du tillåta automatisk sökning efter bästa tillgängliga nät. Du som har en enhet som inte stödjer 4G rekommenderas att uppgradera din enhet.
Röstsamtal kommer att fungera via 2G utan byte av telefon fram till slutet av 2025, även för äldre telefoner. Om ditt företag har utrustning som enbart fungerar via 2G, behöver du uppgradera din utrustning innan avvecklingen 2025.
Om ditt företag har täckningsförstärkning för 3G installerat kommer du att bli kontaktad av din säljare för mer information om uppgradering eller nedtagning av din utrustning. Annan utrustning som kan påverkas av nedsläckningen är växlar, larm, trygghetstelefoner och kortterminaler.
Röstsamtal kommer att fungera via 2G utan byte av telefon fram till slutet av 2025, även för äldre telefoner. Om ditt företag har utrustning som enbart fungerar via 2G, behöver du uppgradera din utrustning innan avvecklingen 2025.
Om ditt företag har täckningsförstärkning för 3G installerat kommer du att bli kontaktad av din säljare för mer information om uppgradering eller nedtagning av din utrustning. Annan utrustning som kan påverkas av nedsläckningen är växlar, larm, trygghetstelefoner och kortterminaler.
Ett snabbare, mer stabilt och flexibelt nätverk
5G är en vidareutveckling av dagens 4G-nät, och en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta utveckla framtidens samhälle.
I filmen från Tele2 IoT får du veta mer om vad 5G betyder för samhället, för dig som företagare och privatperson.
Frågor och svar
Varför släcks 2G- och 3G-näten ner?
All teknik blir förr eller senare gammal och behöver uppgraderas eller bytas ut. Genom att stänga ner 2G- och 3G-näten frigörs kapacitet så att vi kan bygga ut både 4G- och 5G-nätet, och därmed erbjuda snabbare, stabilare och säkrare tjänster till dig som kund.
Sker nedsläckningen även i andra länder?
Ja, nedsläckning av 2G och 3G pågår i hela Europa och det kan betyda att din äldre utrustning inte kommer att fungera där heller. När du reser utomlands behöver du därför ha en mobil med abonnemang som klarar VoLTE-roaming (Voice over LTE), så att du kan ringa via 4G-nätet utomlands. Kontakta vår kundservice på telefon 90 444 om du är osäker.
Hur genomförs nedstängningen?
Nedstängningen av respektive nät kommer att ske i långsam takt för att både vi som operatör och våra kunder i god tid ska kunna uppmärksamma och åtgärda eventuella problem.
Kommer jag kunna använda utrustning som enbart är kompatibel med 2G eller 3G när dessa nät släckts ned?
Nej, allt som enbart utnyttjar 2G eller 3G kommer att sluta fungera när näten släcks ned. Detta gäller både taltjänster och datatjänster, sms och nödsamtal.
Att uppgradera både tjänster och utrustning tar tid och kräver förberedelser. Vi rekommenderar därför att du i god tid före utgången av 2024 inventerar ditt företags behov av uppgradering eller utbyte, samt att du vid behov kontaktar din säljare för att diskutera uppgradering till modern teknologi för din verksamhet.
Vad gör jag om min enhet inte är kompatibel med 4G eller 5G?
Om din enhet eller utrustning inte är kompatibel med 4G eller 5G behöver den uppgraderas eller bytas ut. Du är välkommen att kontakta din säljare eller kundservice om du är osäker eller behöver hjälp med att byta din enhet.
Vilken typ av utrustning påverkas av nedsläckningen?
Såväl privatpersoner som företag och organisationer påverkas av nedsläckningen av 2G och 3G. Enheter och utrustning som berörs är mobiltelefoni och mobilt bredband, men även en stor mängd uppkopplade enheter, exempelvis enheter med IoT-abonnemang. Det kan handla om larmanläggningar, telefonväxlar, kortterminaler, elmätare, värmepumpar, fjärrstyrningsutrustning, parkeringsautomater, spårningsutrustning, videoövervakning, trygghetslarm och trygghetstelefoner. Alla behöver därför se över sin uppkopplade elektronik och vid behov byta ut den mot ett framtidssäkert alternativ.
Kommer min äldre utrustning att fungera utomlands?
Nej. Nedsläckning av 2G- och 3G-näten pågår även utomlands och det kan därför betyda att du inte kan ringa eller använda datatjänster i andra länder. När du reser utomlands behöver du därför ha exempelvis en telefon med abonnemang som klarar VoLTE-roaming, vilket betyder att du kan koppla upp dig mot telefoni och använda röstsamtal i 4G-nätet utomlands.
Varför stängs 3G-nätet ner före 2G-nätet?
2G är vanligare än 3G för uppkopplade enheter, och därför väljer både Tele2 och andra operatörer att hålla 2G-nätet öppet längre än 3G.
Kan jag fortfarande köpa utrustning som enbart är kompatibel med 2G eller 3G hos Tele2 Företag?
Nej, alla produkter och tjänster som vi säljer nu är framtidssäkrade och kompatibla med 4G eller 5G.
Är det tillåtet att stänga ner ett nät?
Ja. De operatörer som äger 3G- och 2G-näten får göra förändringar i dessa så länge de följer tillståndsvillkoren i sina frekvenstillstånd. De är teknikneutrala och saknar därför krav på att tillhandahålla en specifik teknik som 2G (GSM) eller 3G (WCDMA).
Tele2 samäger 3G-nät med Telia, via bolaget Sunab, och 2G-, 4G- och 5G-näten med Telenor, genom bolaget Net4mobility.
När släcker Tele2 sina 2G- och 3G-nät?
Den 1 december 2025 kommer 2G-nätet att släckas ned. Nedsläckningen av 3G-näten är redan igång på enskilda platser och kommer i december slutligen släckas ner samtidigt med 2G-nätet.
Hur kan jag se när 3G-nätet släcks hos mig?
Tele2 kommer att stänga ned 2G- och 3G-nätet i december 2025. Fram till dess pågår en förflyttning av 3G-nätet, som inte påverkar 3G-täckningen i stort. I undantagsfall kan det dock uppkomma lokala täckningsförsämringar.
Hur vet jag om min mobiltelefon bil har stöd för 4G eller 5G?
Du kan kontrollera om din mobil har stöd för 4G eller 5G genom att gå in i mobilens inställningar och kontrollera alternativen under Mobilnät eller Datakommunikation. Om du hittar alternativ för tal och datatrafik i 4G/5G ska du välja den. Saknas dessa alternativ betyder det att din mobil inte har stöd för 4G eller 5G. Du bör då byta ut den i god tid innan näten släcks. Är du osäker, kontakta tillverkaren eller återförsäljaren av mobilen.
Här finner du mer information om hur du uppdaterar inställningarna i din telefon.
Får jag någon ersättning om jag skulle få sämre täckning?
Våra 4G-och 5G-nät täcker 99,9 % av befolkningen och ska finnas överallt där 2G och 3G finns. Om du upplever sämre täckning, kontakta kundservice.
Hur vet jag om min mobil, kan hantera röstsamtal via 4G (VoLTE)?
De allra flesta 4G-mobiler har stöd för mobila röstsamtal via 4G, även känt som VoLTE (Voice over LTE).
Om du vet att din telefon är av äldre modell bör du kontrollera detta oavsett om du kan surfa via 4G. Gå in i mobilens inställningar och kontrollera alternativen under Anslutningar och/eller Mobilnätverk. Om du hittar alternativ för VoLTE- eller LTE-samtal har din telefon stöd för detta. Saknas dessa möjliga inställningar bör du byta ut din mobil innan december 2025 när 2G-/3G-näten stängs ner. Är du osäker, kontakta tillverkaren eller återförsäljaren av mobilen.
Hur vet jag om annan uppkopplat utrustning har stöd för 4G/5G?
Om du har kvar instruktionen för din utrustning kan du börja med att titta i den eller söka på nätet efter din modell. Leta efter 4G, LTE eller motsvarande i beskrivningen. Hittar du inte information, kontakta tillverkaren eller återförsäljaren.
Jag har trygghetstelefon eller trygghetslarm – hur påverkas jag?
Trygghetstelefoner och trygghetslarm hanteras i allmänhet via kommunerna. Kontakta din kommun angående deras planer på att modernisera trygghetstelefoner och larm.
TechSverige driver bytnät.nu
TechSverige driver tillsammans med fyra mobiloperatörerna Tele2, Telia, Telenor och Tre webbsidan bytnät.nu för att öka medvetenheten och kunskapen om den pågående övergången från de gamla 2G- och 3G-näten till de moderna näten 4G, 5G och fiber.
Genom att se över och eventuellt byta din utrustning så tidigt möjligt samt sprida informationen bland familj, vänner och kollegor bidrar du till att undvika situationer där viktiga uppkopplade funktioner i samhället inte fungerar eller att det inte går att ringa längre.
TechSverige är en bransch- och arbetsgivarorganisation för alla företag inom techsektorn.
TechSverige driver bytnät.nu
TechSverige driver tillsammans med fyra mobiloperatörerna Tele2, Telia, Telenor och Tre webbsidan bytnät.nu för att öka medvetenheten och kunskapen om den pågående övergången från de gamla 2G- och 3G-näten till de moderna näten 4G, 5G och fiber.
Genom att se över och eventuellt byta din utrustning så tidigt möjligt samt sprida informationen bland familj, vänner och kollegor bidrar du till att undvika situationer där viktiga uppkopplade funktioner i samhället inte fungerar eller att det inte går att ringa längre.
TechSverige är en bransch- och arbetsgivarorganisation för alla företag inom techsektorn.
Vill du veta mer?
Mer information finns hos PTS (Post- och Telestyrelsen), Konsumentverket och på bytnät.nu.
Har du frågor om våra tjänster och produkter?
Behöver du rådgivning för att hitta rätt lösning för din verksamhet? Boka tid för möte med säljare i butik eller online, eller fyll i formuläret så kontaktar vi dig.
Om du redan är kund hos Tele2 Företag och behöver support eller service för dina tjänster ber vi dig kontakta kundservice.