Är det dags att gå över till SD-WAN?
Tele2 Företags expert Max Lippig-Singewald ger dig fem skäl att byta till SD-WAN - och två skäl att vänta
Tekniken SD-WAN, mjukvarudefinierade nätverk, börjar bli etablerad och först ut var storföretag och myndigheter. Nu är det de mellanstora företagens tur. Max Lippig-Singewald är produktchef för Network & Security på Tele2 Företag och expert på SD-WAN. Han menar att det finns fler goda skäl för teknikbytet. Dessa grundar sig i allt från teknikutveckling till förändringar i vår omvärld och hur vi arbetar i det dagliga med ständig uppkoppling, fler digitala möten och allt fler applikationer och tjänster i molnet.
– I takt med att vår nätanvändning förändras och allt fler lösningar ligger i molnet ser många företag anledning att se över sina nätverk. Det blir allt vanligare att komplettera MPLS-baserade WAN och VPN-lösningar med SD-WAN, säger han.
Här ger Max oss fem skäl att byta och två skäl att vänta lite.
Fem skäl att byta
1. Snabbare väg till molnet
Företag och organisationer arbetar alltmer digitalt och använder allt fler tjänster och tillämpningar i molnet. Då vill man ha en it- arkitektur som gör att du snabbare kommer till molnet, med minsta möjliga fördröjning. Det får man med SD-WAN som alltid väljer den bästa vägen för dataöverföring mellan olika platser. Då kan man också tilldela affärskritiska applikationer högre prioritet och garantera kvalitet på den dataöverföring som är viktig.
2. Bättre insikter
Traditionellt när man byggt WAN har det handlat om transport av trafik. Det gäller förstås fortfarande, men nu vill man i många fall också veta vad det är för trafik som går i nätverken. Är det Teams eller Facebook? Hur väl fungerar de olika applikationerna och hur upplevs de av användarna? Sådant får du kontroll på med SD-WAN.
3. Enklare nätverksaccess
Med SD-WAN är det möjligt för företag att få nätverksaccess på fler sätt än enbart via privata anslutningar. Det går att använda mobilanslutningar och enkla internetanslutningar och ändå få god kvalitet med hög säkerhet. Samtidigt blir det enklare att ha bra back-up-anslutning om en förbindelse skulle gå ned.
4. Säkert och krypterat
I en omvärld där datasäkerhet blivit allt viktigare efterfrågar fler kunder att kunna skicka sin data krypterat. Detta får man automatiskt med SD-WAN. Det är också en anledning att myndigheter och offentlig sektor byter trots att de traditionellt varit försiktiga med molntjänster. Med SD-WAN får de den säkerhet de behöver.
5. Enklare administration
SD-WAN har en enklare administration än traditionell nätverksarkitektur. Den erbjuder kontrollpaneler för att hantera alla SD-WAN-enheter, tillämpningar och nätverkstjänster centralt vilket gör det lättare att hantera nätverket. Vi på Tele2 Företag har utvecklat ett eget koncept vi kallar Co-Management där vi ger kunderna tillgång till verktyg för administration, säkerhet och felsökning för att ge våra kunder maximal kontroll över sitt SD-WAN. Skälen för teknikbytet är många och omfattar såväl förändringar i vår omvärld som i hur vi arbetar.
Två skäl att avvakta
Vinsterna med att byta är många. Men för företag med stora investeringar i sitt nätverk kan det kanske finnas skäl att avvakta – eller att åtminstone växla över till SD-WAN lite i taget.
1. Minskade kostnader, eller inte?
Huruvida kostnaderna minskar är ständigt debatterat. I någon mening stämmer detta. Företag kan minska sin centrala infrastruktur, slippa betala för brandväggar och använda enklare anslutningar. Samtidigt kan det bli lite dyrare initialt. Priset bör därför ställas i relation till nyttan du får. Värdet som snabbhet, säkerhet och enkelhet innebär kan vara betydligt högre än priset. Men det är upp till varje organisation att bedöma.
2. Oförändrade behov
Företag som inte ser några kommande förändringar i sin infrastruktur eller sitt sätt att arbeta behöver förstås inte byta till SD-WAN.
Har du frågor om våra tjänster och produkter?
Behöver du rådgivning för att hitta rätt lösning för din verksamhet? Boka tid för möte med säljare i butik eller online, eller fyll i formuläret så kontaktar vi dig.
Om du redan är kund hos Tele2 Företag och behöver support eller service för dina tjänster ber vi dig kontakta kundservice.