Tele2 uppdaterar sin hållbarhetsstrategi
Förnyat fokus på cirkulär ekonomi, skydd av barn på nätet, hållbarhet genom teknik och mångfald
Tele2 har den 8 februari 2024 lanserat en uppdaterad hållbarhetsstrategi med nya riktmärken och mål som sträcker sig fram till 2026 inom de fyra fokusområdena Cirkulär ekonomi, Skydd av barn på nätet, Hållbarhet genom teknik och Mångfald. Några av de nya och uppdaterade målen är att ta tillbaka 100 000 mobiltelefoner till 2026 och att öka blockeringen av försök att få tillgång till sexuellt övergreppsmaterial på barn med 10 procent.
Tele2 har sedan implementeringen av den senaste strategin i januari 2021 kraftigt förbättrat sina ESG-betyg, inklusive A-rating av CDP och en förstaplacering gällande jämställdhet i Sverige av Equileap, tagit förstaplatsen på listan över Climate Leaders i Europa av Financial Times och utsetts till att ha den bästa klimatrapporteringen av alla företag noterade på OMXS.
– När vi nu släpper en uppdatering av vår hållbarhetsstrategi så gör vi det med våra ledande insatser från den förra strategin i ryggen. Till exempel har vi minskat våra utsläpp av växthusgaser i scope 1 och 2, vi har varit drivande i branschens utveckling mot mer cirkulära flöden av mobiltelefoner och vi har börjat använda AI-teknik för att förbättra blockeringen av material innehållande sexuella övergrepp mot barn. Detta återspeglar vårt engagemang för vår vision att vara ledande inom hållbarhet, säger Erik Wottrich, hållbarhetschef på Tele2.
Efter tre år med den tidigare strategin har Tele2 sett över och uppdaterat de fyra fokusområdena. EU:s nya direktiv om företagens hållbarhetsrapportering (CSRD) kräver en dubbel väsentlighetsanalys, vilket föranleder behovet av en uppdatering av strategin. Fokusområdena fastställdes utifrån en dubbel väsentlighetsanalys som genomfördes under 2023. I utvärderingen ingick en intressentdialog med 6 600 intressentgrupper.
Som en del av den uppdaterade strategin har Tele2 satt upp nya ambitiösa mål, inklusive insamling och återvinning eller återanvändning av 100 000 telefoner till 2026. Dessa mål återspeglar Tele2s engagemang för miljöansvar och samhällspåverkan.
– Hållbarhet är en integrerad del av vår kärnverksamhet och skapar gemensamt värde för våra intressenter. Som ett hållbart företag maximerar vi nya affärsmöjligheter med ett win-win-win-perspektiv för oss, våra kunder och samhället i stort. Telekomföretagen kommer att spela en nyckelroll för att möjliggöra ett mer hållbart samhälle, och den uppdaterade hållbarhetsstrategin är vår plan för att ge ett betydande bidrag till den utvecklingen, säger Kjell Johnsen, vd och koncernchef för Tele2.
De nya uppdaterade målen är:
Samla in 100 000 telefoner för återvinning eller återanvändning senast 2026.
Öka intäkterna från cirkulära affärsmodeller.
Blockering av försök att få tillgång till material med sexuella övergrepp mot barn, med en årlig ökning på 10 %.
Uppnå en könsfördelning på 40/60 på alla ledarskapsnivåer.
Andra mål som Tele2 hade i den tidigare strategin som lanserades 2021 och som fortfarande gäller:
Uppnå 100 % cirkularitet för nätverksutrustning senast 2025.
Scope 1 och 2 minskning med 100 % och Scope 3 minskning med 60 % per abonnemang till 2029 och nettonollutsläpp till 2035.
Återvinning och återanvändning av 30 % av distribuerade mobiltelefoner till 2030.
Tele2s uppdaterade hållbarhetsstrategi fortsätter att betona fyra fokusområden:
Främja cirkulär ekonomi för att bekämpa klimatförändringar - Tele2 kommer att tillvarata nya affärsmöjligheter inom alla segment relaterade till cirkulär ekonomi, minska negativ klimatpåverkan i hela vår värdekedja i linje med våra vetenskapsbaserade mål och öka insamlingstakten för mobiltelefoner till 100 000.
Skydda barn i ett uppkopplat samhälle – Etablera Tele2 som marknadsledare inom skydd av barn på nätet, med en årlig ökning på 10 procent av blockerade försök att få tillgång till material med sexuella övergrepp mot barn.
Accelerera hållbarhet genom teknik - Använda innovativ teknik för att skapa B2C/B2B-kund- och hållbarhetsvärde, främja digital etik och minska den digitala klyftan.
Utveckla verksamheten med mångfald, jämlikhet och inkludering - Sträva efter en branschledande inkluderingspoäng, en arbetsstyrka med hållbar mångfald och en könsfördelning på ledarskapsnivå på 40/60.
För mer information, vänligen kontakta: Fredrik Hallstan, Chef Extern kommunikation, Tel: +46 761 15 38 30 Stefan Billing, IR-chef, tel: +46 701 66 33 10
Med målet att leda inom hållbarhet
En hållbar omställning är nödvändig för att vi ska kunna möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Hållbarhet är en integrerad del av Tele2s kärnverksamhet, och vi har högt ställda mål som återspeglar vårt engagemang och vision att vara ledande inom hållbarhet.
De utmärkelser vi fått för vårt hållbarhetsarbete är inte målet, utan bara början. Välkommen att följa med oss på resan framåt.
Med målet att leda inom hållbarhet
En hållbar omställning är nödvändig för att vi ska kunna möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Hållbarhet är en integrerad del av Tele2s kärnverksamhet, och vi har högt ställda mål som återspeglar vårt engagemang och vision att vara ledande inom hållbarhet.
De utmärkelser vi fått för vårt hållbarhetsarbete är inte målet, utan bara början. Välkommen att följa med oss på resan framåt.
Tele2s hållbarhetsstrategi i korta drag
Maximerad potential genom mångfald och inkludering
Vi vill bygga en verksamhet där våra medarbetare kan göra sitt bästa och där alla får samma möjligheter. Det innebär bland annat nolltolerans mot diskriminering, att uppnå en jämn könsbalans och se styrkan i våra olikheter.
Cirkulär ekonomi för att bekämpa klimatförändringar
Förutom vår egen energiförbrukning ser vi även över hur både kunder, leverantörer och återförsäljare använder och återvinner våra produkter och hur det påverkar vår värdekedjas användning av resurser. Vi ökar kraven på våra leverantörer och hittar lösningar för att hjälpa våra kunder i deras miljöarbete.
Maximerad potential genom mångfald och inkludering
Vi vill bygga en verksamhet där våra medarbetare kan göra sitt bästa och där alla får samma möjligheter. Det innebär bland annat nolltolerans mot diskriminering, att uppnå en jämn könsbalans och se styrkan i våra olikheter.
Cirkulär ekonomi för att bekämpa klimatförändringar
Förutom vår egen energiförbrukning ser vi även över hur både kunder, leverantörer och återförsäljare använder och återvinner våra produkter och hur det påverkar vår värdekedjas användning av resurser. Vi ökar kraven på våra leverantörer och hittar lösningar för att hjälpa våra kunder i deras miljöarbete.
Vi driver innovation som skapar hållbarhet
Vi vill använda vår teknologi, uppkoppling och kunskap för att utveckla produkter och tjänster som bidrar till effektivitet och hållbarhet. Vårt nät kan bidra till att övervaka och bevara resurser och därmed öka effektivitet och minska kostnader.
Skydda barn i en uppkopplad värld
Vi utvecklar teknik och tjänster som bidrar till att skydda barn på internet. Det innebär exempelvis att blockera skadligt innehåll, att blockera material som utnyttjar barn och att kontinuerligt informera och utbilda både medarbetare och kunder om hur även de kan bidra till arbetet.
Vi driver innovation som skapar hållbarhet
Vi vill använda vår teknologi, uppkoppling och kunskap för att utveckla produkter och tjänster som bidrar till effektivitet och hållbarhet. Vårt nät kan bidra till att övervaka och bevara resurser och därmed öka effektivitet och minska kostnader.
Skydda barn i en uppkopplad värld
Vi utvecklar teknik och tjänster som bidrar till att skydda barn på internet. Det innebär exempelvis att blockera skadligt innehåll, att blockera material som utnyttjar barn och att kontinuerligt informera och utbilda både medarbetare och kunder om hur även de kan bidra till arbetet.
Behöver du rådgivning?
Hos Tele2 Företag finns hållbara kommunikationstjänster och lösningar för stora och små företag. Låt oss hitta rätt lösning för dina behov. Boka tid för rådgivning i butik eller online, eller fyll i formuläret så kontaktar vi dig.