Får man spela in samtal?
Här reder vi ut vilka regler som gäller för företag som spelar in samtal
Vilka regler finns det kring att spela in samtal?
Beroende på ditt företags verksamhet kan du ha behov eller även krav på att spela in dina telefonsamtal. Men det kan även vara ett effektivt verktyg för att kvalitetssäkra din kundkommunikation.
I Sverige får du spela in samtal lagligt, så länge du själv deltar i konversationen. Detta gäller alla typer av samtal, oavsett om de sker via telefon eller via digitala mötestjänster som exempelvis Microsoft Teams. Man behöver även enligt lag inte informera den andra parten om att man spelar in samtalet, men det kan i vissa fall ändå vara bra att personerna du pratar med vet om att samtalet spelas in.
Hantera personuppgifter enligt GDPR
Även om man får spela in samtal utan direkt samtycke, så kan det som sagt vara bra att informera dina kunder eller de personer du pratar med att du spelar in samtalet. Om det framkommer personuppgifter under samtalet så måste de även hanteras korrekt enligt GDPR.
Vilka branscher kan ha nytta av samtalsinspelning?
Återförsäljare av produkter eller tjänster som enkelt vill eller måste dokumentera överenskommelser med sina kunder
Företag som vill kvalitetssäkra sin kundkommunikation, exempelvis genom inspelning av samtal med kunder
Störningsjourer eller andra verksamheter där medarbetare kan befinna sig i utsatta situationer och vill kunna spela in samtal i säkerhetssyfte
Spela in dina samtal med Tele2 Inspelning
Tele2 Inspelning är en lösning för större företag som redan använder någon av våra växellösningar, och som vill kunna säkerställa samtalskvalitet, dokumentera viktiga överenskommelser eller använda samtalsinspelning i säkerhetssyfte. Det är en enkel och användarvänlig molntjänst för att spela in samtal som förs i Tele2s nät.
Med Tele2 Inspelning får du en molntjänst för samtalsinspelning med följande funktioner och fördelar:
Automatisk inspelning av samtal
Spela in samtliga samtal eller ett slumpmässigt urval av både interna och/eller externa samtal
Möjlighet att låta användare starta inspelning från mobilapp eller softphone
Styr vilka samtal som spelas in per användare eller svarsgrupp
Samtal kan spelas in oavsett vilken typ av telefon som används
Tele2 Inspelning
Med Tele2 Inspelning kan ditt företag spela in telefonsamtal automatiskt och tryggt. Tjänsten är byggd för våra växelanvändare som vill kunna säkerställa samtalskvalitet, dokumentera viktiga överenskommelser eller använda samtalsinspelning i säkerhetssyfte.
Tele2 Inspelning
Med Tele2 Inspelning kan ditt företag spela in telefonsamtal automatiskt och tryggt. Tjänsten är byggd för våra växelanvändare som vill kunna säkerställa samtalskvalitet, dokumentera viktiga överenskommelser eller använda samtalsinspelning i säkerhetssyfte.
Guide: Hitta rätt företagsväxel
Vår uppskattade växelguide är uppdaterad och fullmatad med nyttig information om hur du väljer rätt växellösning, hur du tar ställning till offerter, vilka tilläggstjänster just ditt företag kan ha nytta av och mycket mer. Ladda ner den kostnadsfritt här.
Guide: Hitta rätt företagsväxel
Vår uppskattade växelguide är uppdaterad och fullmatad med nyttig information om hur du väljer rätt växellösning, hur du tar ställning till offerter, vilka tilläggstjänster just ditt företag kan ha nytta av och mycket mer. Ladda ner den kostnadsfritt här.
Upptäck mer
Har du frågor om våra tjänster och produkter?
Behöver du rådgivning för att hitta rätt lösning för din verksamhet? Boka tid för möte med säljare i butik eller online, eller fyll i formuläret så kontaktar vi dig.
Om du redan är kund hos Tele2 Företag och behöver support eller service för dina tjänster ber vi dig kontakta kundservice.