FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiOnePlusBlack WeekAlla produkter och tjänsterKampanjer och erbjudandenFörmånerGör vår behovsanalysAllt inom TelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniAllt inom BredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberAllt inom VäxelTelefonväxelMobil växelContact CenterAllt inom Digitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsAllt inom MolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterAllt inom NätverkstjänsterSD-WANPrivat mobilt nät5GAllt inom IT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherMindre företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorHållbarhetHållbarhet och telekomEn hållbar omställningCirkulärt företagandeKunskap och insikterSe allt innehållKundcaseRapporterGuider och handböckerWebbsändningar och kundpanelerWhitepapers och tillämpningarBloggarVarför Tele2 FöretagObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företagOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenTäckning och nät

Everdrone räddar liv när det gäller sekunder

Läs kundcaset med Everdrone här

När en person drabbas av plötsligt hjärtstopp är varje sekund avgörande. Bara en av tio överlever utanför sjukhuset. Men om hjärt-lungräddning och elektronisk hjärtstartare kan sättas in direkt ökar överlevnadschanserna till mellan 50 och 70 procent. Utmaningen är att få hjälpen att komma fram i tid. Överlevnadsgraden minskar med 10 procent per minut. 

Västsvenska Everdrone har fokuserat på dessa livsavgörande sekunder och skapat en lösning baserad på det senaste inom drönarteknik, telekom och IoT. Autonoma drönare tar upp kampen om tiden och flyger ut medicinsk utrustning, exempelvis hjärtstartare, till människor i nöd. 

Ett uppmärksammat fall var livräddningen av en 71-årig man i Trollhättan som hade drabbats av plötsligt hjärtstopp, i december 2021. 

En annan tillämpning med stor potential är att bidra med ögonblicksbilder från olycksplatser, som stöd för räddningstjänst och vårdpersonal. 

- Alla situationer där varje sekund räknas, där det handlar om att agera och vara på plats blixtsnabbt, är vårt arbetsfält. Vi opererar i ett tidsspann där de traditionella blåljusföretagen idag saknar förmåga, med kapacitet inom 0–3 minuter, säger Everdrones vd Mats Sällström. 

Vill bidra med samhällsnytta 

Everdrone grundades 2017 med Mats Sällström som vd och serieentreprenören och utvecklaren Maciek Drejak (som numera är mjukvaruchef) som CTO. 

Det hela började 2016 då Maciek Drejak var på jakt efter en ny utmaning. Tidigare hade han utvecklat sömnappen SleepCycle och flera spel, men den här gången ville han skapa något som bidrog till samhället. Han fastnade för det framväxande drönarlandskapet.

Idén föddes att bygga en drönare som kunde assistera sjukvården vid snabba utryckningar till svårtillgängliga platser. Maciek Drejak började experimentera och skapade en första prototyp. 

- Vi började med att lösa ett antal tekniska utmaningar, som att garantera stabilitet och navigation med GPS och kameror. Viktigt var också att få till en stabil kommunikationslänk med lämplig partner, berättar Mats Sällström. 

Valde öppna 4G-nätet och IoT från Tele2 

Valet föll på ett upplägg från Tele2 IoT där kommunikationen går via IoT över det öppna 4G-nätet. Det har visat sig fungera utmärkt. 

- Det var ett strategiskt beslut att använda befintlig samhällsinfrastruktur för kommunikationslänken, i stället för att bygga upp en egen lösning. Det är vi väldigt nöjda med. Lösningen från Tele2 Företag är robust och heltäckande och möter våra krav på hastighet och bandbredd, säger Mats Sällström. 

När tekniken var på plats vidtog arbetet med att utveckla tjänster, logistik och affärsupplägg - och en leveransorganisation som möter kraven från akutvård och räddningstjänst.  

Ett första projekt genomfördes i Västra Götalandsregionen. Här står Everdrones drönarflotta redo att rycka ut sedan 2020 då man tillsammans med Karolinska Institutet och SOS Alarm lät skicka ut hjärtstartare med drönare parallellt med ambulanser i Göteborg och Kungälv. Studien visade att det gick att integrera akutmedicinsk drönarleverans i larmkedjan, och att drönarna i många fall kunde vara snabbare på plats än ambulanser. Det är ett tydligt exempel på hur spjutspetsteknik kan bidra med samhällsnytta och rädda liv. 

Navigerar med kamera och gps 

När larmet går lyfter drönaren och navigerar med hjälp av kameror och GPS-data till olycksplatsen. Såvida inget extraordinärt inträffar sker hela flygningen autonomt, men för att leva upp till de rigorösa säkerhetskraven i luftrummet står drönaren i konstant förbindelse med markcentralen, där en operatör håller koll och är redo att ta över manuellt.

Det är också operatören som bekräftar leveransplatsen och ser till att utrustningen vinschas ned på ett säkert sätt. Everdrone använder företagsklassade multirotordrönare från DJI, plus egen hård- och mjukvara för autonomi och driftsäkerhet. Kommunikationen med markcentralen sköts än så länge över Tele2s 4G-nät. 

- Men när 5G blir mer utbyggt är det ett naturligt nästa steg att växla upp tillsammans med Tele2 Företag, som är en viktig partner, menar Mats Sällström. 

Idag har samarbetet med Västra Götalandsregionen förlängts och fördjupats. Andra kunder är Östersunds kommun, Region Nordjylland i Danmark samt ett sjukvårdsprojekt i Frankrike och ett i Storbritannien. Och fler är på gång. 

Framtiden 

Hittills är det leveransen av defibrillator-utrustning (hjärtstartare) vid misstänkt hjärtstopp som fått mest uppmärksamhet. Men även läkemedel och utrustning som behövs akut vid överdos, förgiftning eller allergiska reaktioner kan med fördel flygas ut. 

- Det kan ta ett par år att kommersialisera tjänsten. Men vi är övertygade om akutmedicinsk leverans via drönare kommer att bli en naturlig del av akututskick i framtiden i de flesta länder, säger Mats Sällström. 

Everdrone har hittills jobbat främst mot sjukvårdsföretag, men på sikt är alla blåsljusföretag potentiella kunder, det vill säga även polisen, räddningstjänsten och brandkåren. 

- Jag tror att det finns många där ute som tittar nyfiket på vad vi gör, säger Mats Sällström. 

En nyare tillämpning är, som tidigare nämnts, möjligheten att bidra med drönartagna ögonblicksbilder från olycksplatser - exempelvis trafikolyckor, naturkatastrofer eller bränder. Att få tillgång till data och bilder närmast i realtid kan bli ett viktigt stöd för räddningstjänsten när den avgör vilka fordon och resurser som ska skickas ut. Dessutom kan Polisen eller försäkringsbolag dra nytta av bilderna som dokumentation i utredningar.

Sannolikt har vi bara sett början på användningsområdena för drönare i samhällstjänst. I framtiden kan Everdrones plattform komma att licensieras ut och stora planer finns på att fortsätta expandera internationellt.

Samarbetet med Tele2 Företag är fortsatt viktigt. Överföring av film och bilder i realtid ökar exempelvis kraven på stabilitet och överföringshastighet, och då blir inte minst 5G intressant. 

- Tele2 Företag är väldigt bra på att förstå våra behov och vi har ett nära samarbete om hur vi kan optimera uppkopplingen för att förbättra vår verksamhet. Att ha den här typen av samarbete med en stor mobiloperatör som kan erbjuda stabil och säker uppkoppling är en viktig milstolpe för oss, avslutar Mats Sällström. 

Om Everdrone

Everdrone utvecklar och förfinar ständigt sin verksamhet för att ligga i framkant. Idag är det framför allt regulatoriska frågor och affärsutveckling som står i fokus - och den stora frågan om flygsäkerhet som hela drönarbranschen tampas med. 

Drönarna flyger visserligen i ett lägre luftrum än flygplan, cirka 60 meter över marken, men det kan finnas annan flygning där, exempelvis helikoptrar, så med tusentals drönare i luften uppstår nya utmaningar kopplat till flygtrafikledning. 

Everdrone har ett stort antal internationella flygtillstånd och samordnar flygningarna med flygtrafikledningen. Varje gång en drönare lyfter och flyger utanför siktlinjen, ser flygledningen till att det inte finns någon annan i den sektorn. 

Säkerhetstekniskt arbetar Everdrone med flera överlappande lager för riskreducering och redundans. Om GPS-systemet skulle gå ned tar kamerasystemen över och ser till att drönaren förblir stabil i luften. Vid ett eventuellt motorfel aktiveras ett fallskärmssystem. Sist men inte minst är operatörerna på marken redo att rycka in och ta över körningen manuellt via länk om problem uppstår.  

Men även data spelar en avgörande roll för all utveckling och förbättring. Under sina flygningar samlar drönarna in enorma mängder flyg- och telemetridata – ungefär en gigabyte per flygminut (nära 22 terabyte flygdata) till grund för analys, förbättringar och avancerad simulering. 

Data är användbart för analysen om något oväntat händer, men också för funktionsutveckling. Till exempel har Everdrone förfinat fallskärmssystemet baserat på dataanalys och kör alla nya versioner av sin mjukvara mot kända historiska flygdata från nästan 18 000 verkliga flygningar och över 2,7 miljoner simuleringar. 

IoT från Tele2 Företag

IoT, Internet of things eller sakernas internet, handlar inte om vilken bransch ditt företag befinner sig i – det handlar om de utmaningar du vill lösa.

Oavsett om målet är uppkopplade vitvaror, automatiserade fordon, sjukvård på distans eller något helt annat, kan IoT bidra till att effektivisera processerna, hålla kostnaderna under kontroll och vända utmaningarna till möjligheter.

IoT från Tele2 Företag hjälper dig att koppla upp din verksamhet och få ut mesta möjliga kundvärde av allt du gör.

IoT från Tele2 Företag

IoT, Internet of things eller sakernas internet, handlar inte om vilken bransch ditt företag befinner sig i – det handlar om de utmaningar du vill lösa.

Oavsett om målet är uppkopplade vitvaror, automatiserade fordon, sjukvård på distans eller något helt annat, kan IoT bidra till att effektivisera processerna, hålla kostnaderna under kontroll och vända utmaningarna till möjligheter.

IoT från Tele2 Företag hjälper dig att koppla upp din verksamhet och få ut mesta möjliga kundvärde av allt du gör.