Karlstads kommun stärker nätverksinfrastrukturen
För att säkerställa en kostnadseffektiv nätverksinfrastruktur med stark säkerhet har Karlstads kommun valt ett brett samarbete med Tele2 Företag
En kommun i digitaliseringsresans framkant
Karlstad är Värmlands största stad, med knappt 95 000 invånare i kommunen och över 140 000 personer i Karlstadsregionen. Här återfinns omkring 9 000 företag inom ett stort antal branscher, varav byggbranschen, detaljhandel och företagstjänster är de största.
Man har också Sveriges yngsta universitet med 16 000 studenter och regionen drar många besökare med sitt strategiska läge tre timmars tågresa från både Stockholm, Göteborg och Oslo.
Omsorg och välfärd har ett starkt fokus i kommunen, och det är viktigt att ligga i framkant gällande modern teknik och digitala lösningar både för kunder och medarbetare. Ett bevis för att arbetet lönar sig är utmärkelsen Modellkommun för äldreomsorgens digitalisering, som Karlstad vann år 2020, och nomineringen till Sveriges digitaliseringskommun år 2019.
I Karlstad samlas service och tjänster för hela regionen, bestående av Karlstad samt fyra kranskommuner. Inom kommunen används ett flertal kommunikationskanaler, som telefon, mejl, webb, appen Mitt Karlstad, sociala medier och kommunens kontaktcenter.
Med en ständigt växande befolkning, en tillströmning av turister och högt ställda mål att digitalisera kommunen är IT och telekom av högsta vikt. Kommunen vill främja utvecklingen genom en väl utbyggd IT-infrastruktur och driver projekt för att förbättra tillgänglighet, hastighet och säkerhet.
Läs vidare för att få veta hur Tele2 Företag har bidragit till Karlstads kommuns digitaliseringsprocess.
Sänkta telefonikostnader med 8 miljoner kronor per år
Karlstads framåtanda inom IT och digitalisering rimmade illa med kommunens tidigare telefonilösning med både fasta och mobila anknytningar. I samråd med Tele2 Företag beslutade kommunen att avsluta den analoga telefonin och gå över till en smidig mobil lösning. Kommunens medarbetare har nu bara en telefon och ett nummer men betydligt högre tillgänglighet och möjlighet att arbeta mobilt. Kommunen har dessutom sänkt sina telefonikostnader med hela 8 miljoner kronor per år.
Resultatet för Karlstad kommun är en modern, skalbar telefonilösning som kan utvecklas med tiden. Det är enklare att upprätthålla kontakten med invånarna och medarbetarna är lättare att nå.
Sänkta telefonikostnader med 8 miljoner kronor per år
Karlstads framåtanda inom IT och digitalisering rimmade illa med kommunens tidigare telefonilösning med både fasta och mobila anknytningar. I samråd med Tele2 Företag beslutade kommunen att avsluta den analoga telefonin och gå över till en smidig mobil lösning. Kommunens medarbetare har nu bara en telefon och ett nummer men betydligt högre tillgänglighet och möjlighet att arbeta mobilt. Kommunen har dessutom sänkt sina telefonikostnader med hela 8 miljoner kronor per år.
Resultatet för Karlstad kommun är en modern, skalbar telefonilösning som kan utvecklas med tiden. Det är enklare att upprätthålla kontakten med invånarna och medarbetarna är lättare att nå.
Nytt distributionsnät: Driftsäkert och upp till 30 gånger snabbare
Under 2022 har Tele2 Företag bistått Karlstads kommun med ett av de största projekten i stadsnätets historia: byggnationen av ett nytt så kallat distributionsnät. Distributionsnätets uppgift är att genom snabba fiberförbindelser koppla ihop alla kommunens olika verksamheter, med varandra och med kommunens serverhallar.
Förbättringarna består av högre driftsäkerhet, tillgänglighet och redundans än tidigare. Dessutom ökar den tillgängliga bandbredden för många av kommunens verksamheter – i vissa fall får man 30 gånger snabbare åtkomst till Internet och kommunens interna tjänster.
Distributionsnätet kopplar upp alla typer av olika kommunala verksamheter såsom kontor, skolor och vårdboenden till en gemensam plattform som sträcker sig över hela kommunen.
Ett nära samarbete mellan Tele2 och det kommunala bolaget Karlstads El- och Stadsnät har inneburit att man i god takt kopplat om kommunens verksamheter till det nya distributionsnätet.
Nytt distributionsnät: Driftsäkert och upp till 30 gånger snabbare
Under 2022 har Tele2 Företag bistått Karlstads kommun med ett av de största projekten i stadsnätets historia: byggnationen av ett nytt så kallat distributionsnät. Distributionsnätets uppgift är att genom snabba fiberförbindelser koppla ihop alla kommunens olika verksamheter, med varandra och med kommunens serverhallar.
Förbättringarna består av högre driftsäkerhet, tillgänglighet och redundans än tidigare. Dessutom ökar den tillgängliga bandbredden för många av kommunens verksamheter – i vissa fall får man 30 gånger snabbare åtkomst till Internet och kommunens interna tjänster.
Distributionsnätet kopplar upp alla typer av olika kommunala verksamheter såsom kontor, skolor och vårdboenden till en gemensam plattform som sträcker sig över hela kommunen.
Ett nära samarbete mellan Tele2 och det kommunala bolaget Karlstads El- och Stadsnät har inneburit att man i god takt kopplat om kommunens verksamheter till det nya distributionsnätet.
Säker digitaliserad uppkoppling för kommunen
Framåtandan inom IT och kommunikation är stark, men kommunens egna lösningar har inte alltid levt upp till ambitionerna. Det har varit en utmaning att kunna erbjuda besökare, konsulter och vikarier nätverksåtkomst på ett enkelt, smidigt och säkert sätt. Tidigare användes en lösning som var administrativt krävande för kommunens IT-avdelning. Man hade bara ett tillgängligt inloggningsalternativ, utan möjlighet att styra inloggningens varaktighet för olika typer av besökare. Systemet var inte användarvänligt och det totala intrycket var omodernt och oprofessionellt.
Karlstad kommun valde Tele2 Företags lösning Tele2 Guest Access Portal. Installationen är smidig med plug & play integrerat direkt i det befintliga nätverket. Inom systemet finns flera inloggningsportaler och inloggningsalternativ med automatiserad verifiering av nätverksåtkomsten. Resultatet är en tillförlitlig, säker och helt digital uppkoppling där mötesvärden själv hanterar sina besökare, vilket sparar tid och förenklar administrationen för IT-avdelningen.
Med Tele2 Guest Access Portal får Karlstad kommun en överskådlig besökslogg med GDPR-anpassad spårbarhet och hantering. Wifi-portalen har anpassats med rätt grafisk profil till både Karlstad kommun och flera av de kommunala bolagen som Karlstad Bostads AB, Karlstad Flygplats och Räddningstjänsten Karlstadregionen. Helhetsintrycket är ett professionellt utseende och bemötande till alla besökare och en enklare vardag för kommunens anställda.
Användarvänlig VPN-lösning ökar säkerheten
För att kommunensanställda och externa partners ska kunna koppla upp sig och jobba säkert på distans med olika nätverksrättigheter behövs en modern VPN-lösning, vilket är något Tele2 Företag fick i uppdrag att ta fram.
Karlstads kommuns nya VPN-lösning använder den allra senaste tekniken med mycket hög säkerhetsklassning för identifikation i kombination med väletablerade digitala identitetssystem som Bank-ID och Freja EID.
Ett mycket gott samarbete mellan Tele2s konsulter och kommunens identitetsansvariga har lett till utveckling och utrullning av den nya VPN-lösningen, som är designad för att passa alla möjliga typer av identitets- och säkerhetsbehov.
Användarvänlig VPN-lösning ökar säkerheten
För att kommunensanställda och externa partners ska kunna koppla upp sig och jobba säkert på distans med olika nätverksrättigheter behövs en modern VPN-lösning, vilket är något Tele2 Företag fick i uppdrag att ta fram.
Karlstads kommuns nya VPN-lösning använder den allra senaste tekniken med mycket hög säkerhetsklassning för identifikation i kombination med väletablerade digitala identitetssystem som Bank-ID och Freja EID.
Ett mycket gott samarbete mellan Tele2s konsulter och kommunens identitetsansvariga har lett till utveckling och utrullning av den nya VPN-lösningen, som är designad för att passa alla möjliga typer av identitets- och säkerhetsbehov.
Från fysisk skola till distansundervisning på en dag
Karlstad kommun ligger långt fram i sin digitaliseringsprocess, men precis som för många andra kommuner ställdes de inför stora utmaningar i samband med utbrottet av covid-19. Under våren 2020 tog regeringen beslutet att stänga ner gymnasie- och vuxenutbildningar, och Karlstad kommun fick därför snabbt ställa om till att erbjuda digital distansundervisning.
Karlstad kommun har sedan flera år tillbaka haft Tele2 Företag som samarbetspartner. Tillsammans har man kunnat inkludera molntjänster och andra digitala verktyg i skolornas undervisning. Karlstad var därför väl förberett med ett stabilt och säkert nätverk när covid-19 blev ett faktum och skolor bytte till distansundervisning.
-Vi hade redan under en lång tid jobbat för att flytta över mycket av undervisningen och läromaterialet till digitala plattformar, berättar kommunens t f IT-chef Mats Jensen. Vi kunde snabbt ge alla elever tillgång till mobilnätet och förlorade bara en dags undervisning.
Ett framgångsrikt partnerskap
Sammantaget har Karlstad kommuns samarbete med Tele2 Företag inneburit många framgångar med enklare digitaliseringsprocesser, ökad tillgänglighet hos kommunens medarbetare och kraftigt sänkta kostnader.
- Vi ville inte bara få en leverantör av produkter utan någon som faktiskt bidrar till vår digitaliseringsresa, säger Mats Jensen. Med Tele2 Företags nätverkstjänster har vi både trygghet och flexibilitet för att hantera även extraordinära omständigheter.
- För oss har det varit en stor fördel att vi har en och samma leverantör för hela vår kommunikationsplattform, konstaterar Mats Jensen. Vi håller varandra i handen snarare än bara tar i hand när vi gjort en affär.
Ett framgångsrikt partnerskap
Sammantaget har Karlstad kommuns samarbete med Tele2 Företag inneburit många framgångar med enklare digitaliseringsprocesser, ökad tillgänglighet hos kommunens medarbetare och kraftigt sänkta kostnader.
- Vi ville inte bara få en leverantör av produkter utan någon som faktiskt bidrar till vår digitaliseringsresa, säger Mats Jensen. Med Tele2 Företags nätverkstjänster har vi både trygghet och flexibilitet för att hantera även extraordinära omständigheter.
- För oss har det varit en stor fördel att vi har en och samma leverantör för hela vår kommunikationsplattform, konstaterar Mats Jensen. Vi håller varandra i handen snarare än bara tar i hand när vi gjort en affär.
Lösningar
Karlstad kommun har valt följande lösningar från Tele2 Företag:
Lösningar
Karlstad kommun har valt följande lösningar från Tele2 Företag:
Behöver du rådgivning?
Idag samarbetar Tele2 Företag med 82 % av Sveriges regioner och kommuner, och vårt mobilnät täcker 99,9 % av landets befolkning. Med oss får du förutsättningar att nå samtliga medborgare, öka samverkan och effektivisering i din kommun – och få största möjliga utväxling i ert omställningsarbete.
Vill du veta mer? Fyll i formuläret via knappen nedan så kontaktar vi dig inom kort.