FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiOnePlusAlla produkter och tjänsterKampanjer och erbjudandenFörmånerGör vår behovsanalysAllt inom TelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniAllt inom BredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberAllt inom VäxelVäxel för mindre och medelstora företagTelefonväxel för större företagContact CenterAllt inom Digitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsAllt inom MolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterAllt inom NätverkstjänsterSD-WAN och SD-BranchPrivat mobilt nät5GAllt inom IT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherMindre företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorHållbarhetHållbarhet och telekomEn hållbar omställningCirkulärt företagandeKunskap och insikterSe allt innehållKundcaseRapporterGuider och handböckerWebbsändningar och kundpanelerWhitepapers och tillämpningarBloggarVarför Tele2 FöretagObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företagOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenTäckning och nät

Zeabuz introducerar världens första självkörande passagerarfärja

5G och IoT revolutionerar Stockholms båttrafik

I Stockholm är färjor ett snabbt och bekvämt sätt att resa. Men färjorna drivs ofta av diesel, och att minska koldioxidutsläppen är därför av högsta prioritet.   

Här har det norska företaget Zeabuz och deras samarbetspartner Torghatten en lösning. Deras färja MF Estelle introducerades i Stockholm våren 2023 som världens första självkörande elfärja, byggd med hållbarhet i fokus. Torghatten är färjerederiet som äger MF Estelle och som står för den dagliga driften, medan Zeabuz står för tekniken som tillsammans med uppkoppling från Tele2 Företag möjliggör att färjan är självkörande.

– Det som gör Zeabuz annorlunda är att vi är helt eldrivna, så vi har noll utsläpp, säger Carl Petersson som är Autonomy Engineer på Zeabuz. Vi vill bygga ett nätverk av autonoma elfärjor som kan genomföra korta resor med täta avgångar i städerna. Det kommer att skapa ett snabbt, bekvämt och miljövänligt transportsystem för invånarna. 

Täta avgångar förbättrar servicen 

MF Estelle har kapacitet att transportera 24 passagerare per resa. I Stockholm reser man från Kungsholmen till Södermalm på bara sju minuter. Med kollektivtrafik eller bil skulle samma resa ta 20 minuter eller mer, beroende på trafiken. Men 24 passagerare är inte mycket i en stad med en miljon invånare. Lösningen är att öka frekvensen på resor, liksom antalet färjor som trafikerar rutten. 

– Genom att köra fyra eller fem mindre fartyg längs samma rutt kan vi öka kapaciteten samtidigt som vi förbättrar servicen med tätare avgångar, på samma sätt som tunnelbanan trafikeras – om du missar en färja kommer en ny om några minuter, förklarar Carl Petersson. 

Zeabuz valde att använda mindre färjor av en tydlig orsak: den teknik som finns tillgänglig idag gör det svårt att driva större fartyg med el på ett lönsamt sätt. Ett större fartyg behöver ett större batteri och ju större batteriet är, desto tyngre blir fartyget. Det enda sättet att få större fartyg att fungera idag skulle vara att utrusta dem med mindre batterier och ladda vid varje stopp, något som skulle påverka avgångsfrekvensen avsevärt. Infrastrukturen är inte på plats ännu, så företaget måste arbeta med den teknik som finns tillgänglig. 

– Våra kriterier var tydliga från början: vi måste kunna köra färjorna hela dagen utan att behöva ladda. Genom att skapa mindre, mycket energieffektiva färjor kan vi få båtarna i vattnet och transporten på plats, samtidigt som vi förbereder oss för vad som så småningom kommer att vara möjligt. 

Laddning är inte det enda området där Zeabuz fokuserar på energieffektivitet. MF Estelle är en katamaran, en design som är mycket energieffektiv, och tillverkad av kolfiber för att ytterligare minska vikten och energiförbrukningen. 

5G väsentligt för fjärrstyrningen

En stor utmaning för färjetrafiken är bemanningen. Det handlar om lönekostnader, en lång utbildning och svårigheter att locka yngre personer till yrket. Självkörande färjor löser en stor del av problematiken – men att ta bort människorna ur bilden helt är inget alternativ.  

I stället tittar Zeabuz på att skapa ett nätverk med flera fartyg som kör samma rutt, som övervakas på distans av en kapten. 

– Med en sådan lösning kan kaptenen kliva in och ta över fartyget på distans när det behövs, något som inte skulle vara möjligt utan 5G, säger Carl Petersson. Vi behöver 5G eftersom vi inte kan ha minsta fördröjning – inte ens en eller två sekunder. Med 5G får vi omedelbar kontroll och omedelbar återkoppling. Vi skulle aldrig kunna driva en självkörande färja utan 5G – det är väsentligt. 

Zeabuz samarbetar med Tele2 för att uppfylla kraven på en stabil och säker uppkoppling. 

– Vi behöver en samarbetspartner som vi kan lita på och som kan uppfylla våra behov, säger Carl Petersson. Vi skapar något helt nytt och har mycket höga krav på uppkopplingen för att kunna fjärrstyra båten. Tele2 är en viktig pusselbit för att få det att fungera, som en partner som gör det här tillsammans med oss. Andra leverantörer kanske kan erbjuda den tjänst vi behöver, men de är inte villiga att göra det lilla extra för att säkerställa framgång.  

Insamlad data lagras på Zeabuz kontor i Trondheim, Norge, och för närvarande används två olika SIM-kort för 5G. Ett skickar datapoäng för fjärrstyrning, och det andra aktiveras för att fjärransluta och hämta data samt göra uppgraderingar. 

– Vi använder datan för att undersöka hur autonomisystemet fungerar. Just nu handlar det främst om utveckling, men i framtiden kan det även användas för exempelvis förebyggande underhåll, berättar Carl Petersson. 

Säkerheten i fokus  

Det är Transportstyrelsen som ansvarar för det slutliga godkännandet av Zeabuz projekt, något som behövs eftersom Zeabuz använder en helt ny teknik. 

– De är mycket positiva till fjärrdrift och styrning av fartyget, även om säkerheten naturligtvis är den främsta prioriteten, säger Carl Petersson. Så vi arbetar med att säkerställa passagersäkerheten på distans från land och vi kommer sannolikt att ha en person ombord på varje fartyg som är utbildad i passagersäkerhet, som hur man hanterar flytvästar och livflottar. I en nödsituation kommer allt att hanteras på distans av kaptenen, så personen ombord ska agera som assistans, liknande det vi redan har på tågen i Stockholm – en person som arbetar med passagerarna separat från tågföraren. Det är någon som kan reagera snabbt och lugnt i händelse av nödsituation. Det vi har upptäckt är att människor reagerar mycket positivt på självkörande färjor, men inte lika bra på obemannade, vilket är två olika saker. 

Boatplan Stockholm är ett projekt för att omvandla all färjetrafik i Stockholms skärgård till 100 procent utsläppsfri drift, med el eller väte som bränsle. Här är Zeabuz en föregångare i utvecklingen mot en miljövänlig och grön stad.  

– Om du ska introducera ett nytt transportsätt idag ska du naturligtvis göra det på ett miljövänligt sätt, konstaterar Carl Peterssson. Verktygen finns redan där, så det var aldrig ens en fråga för oss. Hållbarhet är vägen framåt, eftersom det är där vi är som samhälle. 

Expansion är målet  

Sedan lanseringen av MF Estelle har Zeabuz fått stor uppmärksamhet i hela världen. Lanseringen i Stockholm ledde till artiklar från Norden till Australien. 

– Vi visar att det här är möjligt redan idag och att det är något vi måste tänka på när vi planerar städer i framtiden, säger Carl Petersson. Många städer har färjesystem som är föråldrade eller använder gammal teknik som ofta är mycket förorenande. Vår ambition är att expandera över hela världen. 

Zeabuz har pågående diskussioner med flera städer runt om i världen som har sett vad de gör i Stockholm och är intresserade av hur detta kan bli en del av deras stads transportsystem. 

– Vår lösning passar perfekt in i vad en stad måste göra för att uppfylla krav och regler kring hållbarhet, samt uppfylla medborgarnas krav. Dessutom är det kostnadseffektivt eftersom vattnet redan finns där – det är inte som att bygga en ny väg eller bro.  

När Zeabuz expanderar globalt kommer 5G vara nödvändigt för autonomi hos färjorna. Med 5G från Tele2 kommer kraven att uppfyllas. 

Läs mer om hur vi arbetar för att skapa en hållbar omställning.

5G och IoT från Tele2 Företag

Kapacitetshöjningen med 5G öppnar dörrarna för fler och mer avancerade digitala tjänster inom exempelvis övervakningssystem, telemedicin och självkörande fordon.

Tele2 Företag förser redan idag många branschledande företag med 5G- och IoT-teknik och vi är mycket stolta över att vara möjliggörare och partner i den här utvecklingen.

Tveka inte att höra av dig om du har frågor och funderingar kring hur vi kan bidra med uppkoppling och effektivisering av just din verksamhet.

5G och IoT från Tele2 Företag

Kapacitetshöjningen med 5G öppnar dörrarna för fler och mer avancerade digitala tjänster inom exempelvis övervakningssystem, telemedicin och självkörande fordon.

Tele2 Företag förser redan idag många branschledande företag med 5G- och IoT-teknik och vi är mycket stolta över att vara möjliggörare och partner i den här utvecklingen.

Tveka inte att höra av dig om du har frågor och funderingar kring hur vi kan bidra med uppkoppling och effektivisering av just din verksamhet.