Tele2 har utsetts till Sveriges mest hållbara företag

Läs pressreleasen om utmärkelsen nedan

Rankingen som har tagits fram för första gången av Time Magazine och Statista, inkluderar en omfattande urvalsprocess där över 5 000 av världens största företag har genomgått en rigorös 4-stegsprocess för att identifiera de 500 mest hållbara företagen. För varje företag beräknades en hållbarhetspoäng med ett maximalt betyg på 100. Totalt fick Tele2 76,13 poäng. Det är det högsta betyget för något svenskt företag och gör att Tele2 rankas som nummer 37 globalt, bland företag från över 30 länder. Tidigare i år fick vi även utmärkelsen som Sveriges klimatledare av Financial Times.

– Vi är hedrade över att bli erkända som Sveriges mest hållbara företag och stolta över att rankas så bra även i ett globalt sammanhang. Tillsammans med vårt högsta betyg på Financial Times European Climate Leaders lista två år i rad, understryker detta erkännande det hårda arbete och engagemang som våra anställda har för hållbarhet. Vi kommer att fortsätta att jobba för att vara ledande inom hållbarhet och samtidigt driva en positiv förändring i branschen och samhället i stort, säger Kjell Johnsen, vd och koncernchef.

Mer om rankingen

Bedömningen omfattade över 20 nyckeldatapunkter i tre kategorier: "Åtaganden och rankningar", "Rapportering och transparens" och "Hållbarhetsindikatorer".

Åtaganden och rankningar Analys av externa betyg från välrenommerade organisationer som CDP, där Tele2 är betygsatt A sedan 2022 och åtaganden till hållbarhetsramverk som UN Global Compact och Science Based Targets.

Rapportering och transparens Förutom externa betyg utvärderades standarderna för Tele2s egen hållbarhetsrapportering och dess transparens.

Hållbarhetsindikatorer Miljömässiga och sociala nyckeltal från Tele2s hållbarhetsrapporter, som täcker aspekter som utsläppsintensitet, användning av förnybar energi, könsrepresentation och personalomsättning. Läs mer om rankingen här.

Puffbild varumärkeskampanj kvinna med surfplatta man med surfplatta mobilmast 5G-nät Tele2 Företag

En hållbar omställning

Tele2s syfte är att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom att riva hinder och utmana invanda mönster kan vi tillsammans öppna dörrarna för idéer, drömmar och innovationer som har kraften att förändra.

Vår värld formas med teknikens hjälp. Men innovation är mer än teknik. Det är att hitta nya arbetssätt och samarbeten, nya vägar och perspektiv. Det är att utveckla, effektivisera, tänka bättre och smartare.

Innovation är början på mer hållbara samhällen och verksamheter – och det är en resa vi gör tillsammans. Välkommen att kontakta oss så berättar vi mer.

En hållbar omställning

Med målet att leda inom hållbarhet

En hållbar omställning är nödvändig för att vi ska kunna möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Hållbarhet är en integrerad del av Tele2s kärnverksamhet, och vi har högt ställda mål som återspeglar vårt engagemang och vision att vara ledande inom hållbarhet.

De utmärkelser vi fått för vårt hållbarhetsarbete är inte målet, utan bara början. Välkommen att följa med oss på resan framåt.

Med målet att leda inom hållbarhet