SOCIAL HÅLLBARHET
– för att skydda barn som far illa
Socialt ansvar är en del av vår hållbarhetsstrategi
Internet är en underbar uppfinning och källa till både kunskap och nöje för barn och unga. Men det finns också mörka sidor. Tele2s arbete med att skydda barn i ett uppkopplat samhälle sorterar under den dimension av hållbarhet som kallas social hållbarhet. Den handlar om att ta socialt ansvar och förhålla sig till globala riktlinjer om mänskliga rättigheter och FNs barnkonvention. Det kan gälla arbetsvillkor på fabriker i tredje världen, eller om att skydda barn på internet här hemma.
Socialt ansvar är en del av vår hållbarhetsstrategi
Internet är en underbar uppfinning och källa till både kunskap och nöje för barn och unga. Men det finns också mörka sidor. Tele2s arbete med att skydda barn i ett uppkopplat samhälle sorterar under den dimension av hållbarhet som kallas social hållbarhet. Den handlar om att ta socialt ansvar och förhålla sig till globala riktlinjer om mänskliga rättigheter och FNs barnkonvention. Det kan gälla arbetsvillkor på fabriker i tredje världen, eller om att skydda barn på internet här hemma.
Det här gör vi
På Tele2 ser vi två huvudsakliga sätt att skydda barn i ett uppkopplat samhälle. Det första är att erbjuda tekniska lösningar som gör det möjligt att skydda barn mot olämpligt onlineinnehåll. Det andra är beteendemässigt – vi tillhandahåller aktuell expertis och information för att stödja föräldrar och barn i att förebygga fysisk och psykisk skada som orsakats av användningen av uppkopplade enheter.
Att lära sig om barns onlinevanor är ett viktigt verktyg för att förstå både riskerna med ett uppkopplat liv och de tjänster och den kunskap som behövs för att skapa en säker miljö på nätet. Under de senaste åren har vi genomfört ett antal undersökningar för att få insikter som gör det möjligt för oss att skräddarsy de tjänster vi tillhandahåller för föräldrar och barn och den information de behöver.
– Genom undersökningarna har vi insett hur extremt viktig kunskapen om barns utsatthet är för alla. Det gäller inte bara våra kunder på konsumentsidan, utan även våra företagskunder rankade den oerhört högt. Det är trots allt människor som svarar, säger Erik Wottrich, hållbarhetschef på Tele2.
I samarbete med Prinsparets stiftelse har Tele2 även varit med och tagit fram tjänsten Lajka, som vänder sig till skola och föräldrar med diskussioner om barns nätvanor.
Rapportera det, ignorera det inte
På vår största marknad, Sverige, har vi grundat en koalition tillsammans med de största lokala telekomoperatörerna och ECPAT, ett globalt nätverk dedikerat till att bekämpa sexuell exploatering av barn online. Koalitionen inkluderar även teknikaktörer som direkt kan ha en påverkan på kampen mot kommersiell sexuell exploatering av barn (KSEB). Genom att dela information och samla statistik hoppas vi att samarbetet ska resultera i nya möjligheter och verktyg att använda i kampen mot KSEB.
Om du kommer i kontakt med någon form av online-innehåll där barn utnyttjas, uppmanar vi dig starkt att rapportera det med hjälp av ECPAT Sveriges anonyma hotline, eller hotlinen för något annat land som listas hos INHOPE.
Oavbrutet blockera innehåll med sexuell exploatering av barn
Vi kan inte agera direkt mot förövarna som utnyttjar barn. Men vi kan försöka stoppa spridningen av deras innehåll och göra det svårt för dem att tjäna pengar via internet.
Baserat på listor från myndigheter som Interpol och polisen, blockerar vi kontinuerligt försök att komma åt webbsidor som har klassificerats som innehållande material med sexuell exploatering av barn i alla länder där vi verkar. Om någon använder våra nätverk för att försöka komma åt en av de listade sidorna, visas ett stopptecken som förklarar vilken typ av innehåll personen försöker komma åt och hänvisar dem till relevanta myndigheter. I Sverige innehåller stopptecknet också ett hjälplinjenummer.
Påverkan på FN:s hållbara utvecklingsmål
Detta fokusområde syftar till följande FN:s hållbara utvecklingsmål:
Upptäck mer
Har du frågor om våra tjänster och produkter?
Behöver du rådgivning för att hitta rätt lösning för din verksamhet? Boka tid för möte med säljare i butik eller online, eller fyll i formuläret så kontaktar vi dig.
Om du redan är kund hos Tele2 Företag och behöver support eller service för dina tjänster ber vi dig kontakta kundservice.