KOM IGÅNG MED DIN TJÄNST
Välkommen till Tele2 Företag
Vi är glada att du har valt Tele2 Företag som din leverantör. Här nedan finner du information om hur du enkelt och smidigt kan komma igång med dina nya mobila tjänster.
Du är alltid välkommen att kontakta kundservice om du har frågor eller behöver support.
SIM- och datakort
När du beställer Fast pris-abonnemang får du ett SIM-kort skickat till dig. SIM-kortet sätter du i din mobiltelefon. Om du har beställt ett datakort stoppar du det i den enhet du vill ansluta, t ex en router, surfplatta eller dator. Kortet är aktiverat från start och du kan använda dina enheter direkt. Vid nummerflytt till Tele2 aktiveras SIM-kortet den dag du beställt. SIM-kortet och datakortet delar på den data du har valt till ditt abonnemang.
Du behöver inte knappa in någon PIN-kod utan väljer själv om du vill lägga in en kod i telefonens inställningar.
Har du förlängt ditt abonnemang, beställt ett ersättnings-SIM eller extra datakort kan de behöva aktiveras. Det gör du i Mitt Tele2 Företag eller genom att kontakta kundservice.
SIM- och datakort
När du beställer Fast pris-abonnemang får du ett SIM-kort skickat till dig. SIM-kortet sätter du i din mobiltelefon. Om du har beställt ett datakort stoppar du det i den enhet du vill ansluta, t ex en router, surfplatta eller dator. Kortet är aktiverat från start och du kan använda dina enheter direkt. Vid nummerflytt till Tele2 aktiveras SIM-kortet den dag du beställt. SIM-kortet och datakortet delar på den data du har valt till ditt abonnemang.
Du behöver inte knappa in någon PIN-kod utan väljer själv om du vill lägga in en kod i telefonens inställningar.
Har du förlängt ditt abonnemang, beställt ett ersättnings-SIM eller extra datakort kan de behöva aktiveras. Det gör du i Mitt Tele2 Företag eller genom att kontakta kundservice.
Mitt Tele2 Företag
Mitt Tele2 Företag är självserviceportalen för dig som är medarbetare och har ett företagsabonnemang samt för telefoniansvariga på företaget.
Som medarbetare kan du bland annat följa din dataförbrukning, aktivera eller beställa SIM- eller datakort och se dina abonnemangsuppgifter.
Som administratör i Mitt Tele2 Företag kan du dessutom hantera företagets alla abonnemang och få en bra överblick kring användning av mobiltelefoni och mobila bredband hos Tele2 Företag.
Mitt Tele2 Företag
Mitt Tele2 Företag är självserviceportalen för dig som är medarbetare och har ett företagsabonnemang samt för telefoniansvariga på företaget.
Som medarbetare kan du bland annat följa din dataförbrukning, aktivera eller beställa SIM- eller datakort och se dina abonnemangsuppgifter.
Som administratör i Mitt Tele2 Företag kan du dessutom hantera företagets alla abonnemang och få en bra överblick kring användning av mobiltelefoni och mobila bredband hos Tele2 Företag.
Kom igång med ditt 5G-abonnemang
Ditt nya abonnemang från Tele2 Företag har stöd för 5G, vilket betyder att du redan idag har möjlighet att ta del av en riktig 5G-upplevelse vad gäller hastighet, svarstid och säkerhet.
För närvarande är vårt 5G-nät i drift på ett 30-tal orter i Sverige och utbyggnaden pågår för fullt. Allt du behöver för att ta din mobilupplevelse till nästa nivå är en 5G-kompatibel telefon.
I filmen berättar Tele2 IoT mer om vad 5G-nätet kan komma att betyda för dig som företagare och för samhället.
Ditt nya abonnemang från Tele2 Företag har stöd för 5G, vilket betyder att du redan idag har möjlighet att ta del av en riktig 5G-upplevelse vad gäller hastighet, svarstid och säkerhet.
För närvarande är vårt 5G-nät i drift på ett 30-tal orter i Sverige och utbyggnaden pågår för fullt. Allt du behöver för att ta din mobilupplevelse till nästa nivå är en 5G-kompatibel telefon.
I filmen berättar Tele2 IoT mer om vad 5G-nätet kan komma att betyda för dig som företagare och för samhället.
Utomlands
Fortsätt använda din telefon som vanligt när du är utomlands. I abonnemanget Obegränsad ingår fria samtal, SMS/MMS och data inom hela EU/EES.
Utomlands
Fortsätt använda din telefon som vanligt när du är utomlands. I abonnemanget Obegränsad ingår fria samtal, SMS/MMS och data inom hela EU/EES.
Nummerflytt
Har du valt att byta till Tele2 Företag från annan operatör kommer vi att flytta över ditt nummer till oss. Flytten av numret och aktivering av ditt nya SIM-kort sker på den dag som du angav när du beställde abonnemanget.
Nummerflytt
Har du valt att byta till Tele2 Företag från annan operatör kommer vi att flytta över ditt nummer till oss. Flytten av numret och aktivering av ditt nya SIM-kort sker på den dag som du angav när du beställde abonnemanget.
PDF-faktura eller autogiro
Vi erbjuder PDF-faktura eller autogiro till alla våra företagskunder. PDF-fakturan levereras elektroniskt till din e-postadress och finns också att ladda ner i Mitt Tele2 Företag.
PDF-faktura eller autogiro
Vi erbjuder PDF-faktura eller autogiro till alla våra företagskunder. PDF-fakturan levereras elektroniskt till din e-postadress och finns också att ladda ner i Mitt Tele2 Företag.
Telefonsvarare
I alla våra mobilabonnemang ingår telefonsvarare utan extra kostnad. Tjänsten innebär att en person kan lämna ett röstmeddelande till dig som du sedan kan lyssna av.
Telefonsvarare
I alla våra mobilabonnemang ingår telefonsvarare utan extra kostnad. Tjänsten innebär att en person kan lämna ett röstmeddelande till dig som du sedan kan lyssna av.
eSIM
eSIM (embedded SIM) är en ny teknologi som låter dig göra samma sak som med ett fysiskt SIM-kort, men redan inbyggt i enheten - på en betydligt mindre yta. Den består av en intern krets med tillhörande mjukvara, vilket har flera fördelar mot de klassiska SIM-korten. Du som är eller blir kund hos Tele2 Företag kan skaffa eSIM helt kostnadsfritt. Tele2s eSIM fungerar med samtliga mobiltelefoner som har stöd för eSIM.
Via knapparna nedan kan du läsa mer om hur du beställer eSIM samt hur du kommer igång.
eSIM
eSIM (embedded SIM) är en ny teknologi som låter dig göra samma sak som med ett fysiskt SIM-kort, men redan inbyggt i enheten - på en betydligt mindre yta. Den består av en intern krets med tillhörande mjukvara, vilket har flera fördelar mot de klassiska SIM-korten. Du som är eller blir kund hos Tele2 Företag kan skaffa eSIM helt kostnadsfritt. Tele2s eSIM fungerar med samtliga mobiltelefoner som har stöd för eSIM.
Via knapparna nedan kan du läsa mer om hur du beställer eSIM samt hur du kommer igång.
Täckning och hastighet: Så fungerar mobilnätet
Mobilnätet är uppbyggt av basstationer som samarbetar för att ge dig en så snabb och stabil uppkoppling som möjligt där du befinner dig för tillfället.
Närheten till basstationerna är därför en av förutsättningarna för höga hastigheter, men det finns också andra faktorer som påverkar.
Täckning och hastighet: Så fungerar mobilnätet
Mobilnätet är uppbyggt av basstationer som samarbetar för att ge dig en så snabb och stabil uppkoppling som möjligt där du befinner dig för tillfället.
Närheten till basstationerna är därför en av förutsättningarna för höga hastigheter, men det finns också andra faktorer som påverkar.
Utbildningar och stöd
För att ni ska få maximal nytta av era telekomtjänster från Tele2 Företag erbjuder vi kundutbildningar på alla nivåer, för alla typer av lösningar och paketeringar. Syftet med utbildningarna är att ge er verktygen att utnyttja tjänsterna optimalt och därmed bli mer effektiva som organisation.
Vi erbjuder lärarledd utbildning på distans eller på plats hos ert företag, såväl som webbaserade alternativ. Ni kan också få hjälp med driftstartsstöd för att komma igång snabbt.
Välkommen att kontakta oss på utbildning@tele2.com om du vill veta mer eller beställa.
Utbildningar och stöd
För att ni ska få maximal nytta av era telekomtjänster från Tele2 Företag erbjuder vi kundutbildningar på alla nivåer, för alla typer av lösningar och paketeringar. Syftet med utbildningarna är att ge er verktygen att utnyttja tjänsterna optimalt och därmed bli mer effektiva som organisation.
Vi erbjuder lärarledd utbildning på distans eller på plats hos ert företag, såväl som webbaserade alternativ. Ni kan också få hjälp med driftstartsstöd för att komma igång snabbt.
Välkommen att kontakta oss på utbildning@tele2.com om du vill veta mer eller beställa.
Vanliga frågor
Hur aktiverar jag mina nya SIM- och datakort?
Om du har beställt ett nytt eller förlängt ett befintligt mobilabonnemang är SIM-kortet redan aktiverat och du kommer igång genom att sätta in det i telefonen. Om du i samma leverans även fick ett datakort är det också aktiverat från start.
Har du beställt extra SIM- eller datakort behöver de aktiveras för att fungera. Det gör du enklast genom att logga in på Mitt Tele2 Företag eller kontakta kundservice.
Hur aktiverar jag PIN-kodskontroll?
Du aktiverar PIN-kodskontroll av SIM-kortet i telefonens inställningar.
För iOS/iPhone hittar du det under: Inställningar i meny Telefon
För Android hittar du det under Inställningar i meny Säkerhet
När PIN-kodskontroll aktiveras frågar telefonen efter en PIN-kod. Du skrapar fram koden på SIM-kortet som du har fått av oss. När detta är gjort kan du själv välja en ny personlig kod genom att slå **04* gammal PIN-kod * ny PIN-kod * upprepa ny PIN-kod#.
Trycker du fel PIN-kod tre gånger i rad blockeras SIM-kortet. För att låsa upp ett blockerat SIM-kort behöver du slå in PUK-koden som står angiven på SIM-kortet, på din faktura och när du loggar in i Mitt Tele2 Företag. Du har tio försök att slå rätt PUK-kod, därefter spärras kortet och ett nytt kort måste beställas.
Är min telefon operatörslåst?
Om du har problem med att komma igång med ditt nya abonnemang kan det bero på att din telefon är operatörslåst. I så fall rekommenderar vi dig att kontakta den operatör du köpte telefonen av för att få hjälp att låsa upp den.
Hur fungerar Trippel-SIM?
Våra SIM- och datakort är så kallade Trippel-SIM vilket innebär att det innehåller olika storlekar; Nano, Micro och Mini. Bryt ut den storlek som passar för just din telefon eller annan enhet, sätt i den, starta och du är igång.
Är du osäker på vilken storlek du behöver kan du läsa i manualen för din telefon eller annan enhet.
Hur kommer jag igång med mitt mobila bredband?
Beroende på vad du har beställt gäller lite olika tillvägagångssätt för att komma igång med ditt mobila bredband.
USB-modem: Sätt i det medföljande SIM-kortet i modemet, stick i modemet i datorn och börja surfa.
Mini-router: Sätt i SIM-kortet och anslut den eller de enheter du vill surfa med till det trådlösa nätverket.
Router för kontoret: Koppla routern till ett eluttag (SIM-kortet är förmonterat) och anslut sedan den eller de enheter du vill surfa med till routern via det trådlösa nätverket eller via en nätverkskabel.
Surfplatta: Sätt i SIM-kortet för att komma igång.
Hur vidarekopplar jag samtal?
Vidarekoppling är en tjänst som ingår i ditt abonnemang. Du kan antingen vidarekoppla ditt mobilnummer till din telefonsvarare eller vidarekoppla ditt mobilnummer till ett annat nummer.
Läs mer om vidarekoppling här.
Har du Tele2 Växel? Läs mer om hur du gör vidarekopplingar.
Hur spärrar jag telefonen?
Om du har tappat din telefon, eller om den har blivit stulen, behöver du först göra en polisanmälan. Sedan kan vi hjälpa dig att låsa din telefon och ditt SIM-kort. Enklast är att använda Polisens e-tjänster för förlustanmälan alternativt stöldanmälan.
För att låsa själva telefonen kontaktar du kundservice. Tänk på att spara diarienumret (ärendenumret) som du får från polisen, då vi behöver det för att kunna låsa telefonen.
När kundservice har stängt kan du alltid ringa 0586-79 53 88 för att spärra din telefon och ditt abonnemang/SIM-kort. Om du är utomlands ringer du istället till nummer +46 586 79 53 88.
Kontakta kundservice
Behöver du hjälp eller rådgivning? Kontakta oss via mejl eller ring oss på 90 444.