KOM IGÅNG MED DITT BREDBAND
Välkommen till Tele2 Företag
Tack för att du valt Tele2 Företag som din leverantör av fast bredband. På den här sidan har vi samlat information om hur du kommer igång med din nya tjänst så enkelt och smidigt som möjligt.
Du är alltid välkommen att kontakta kundservice om du har frågor eller behöver support.
Installation
I ditt bredbandsabonnemang ingår lån av en wifi-router, som du enkelt kan installera på egen hand. Här hittar du installationsguider att läsa online eller skriva ut.
Om du använder en annan router än den du fått låna av Tele2 Företag hänvisar vi till respektive tillverkares support.
Installation
I ditt bredbandsabonnemang ingår lån av en wifi-router, som du enkelt kan installera på egen hand. Här hittar du installationsguider att läsa online eller skriva ut.
Om du använder en annan router än den du fått låna av Tele2 Företag hänvisar vi till respektive tillverkares support.
Adressändring
Glöm inte att göra en adressändring om ditt företag flyttar till en ny adress. För att ändra din adress är du välkommen att kontakta kundservice.
Adressändring
Glöm inte att göra en adressändring om ditt företag flyttar till en ny adress. För att ändra din adress är du välkommen att kontakta kundservice.
PDF-faktura eller autogiro
Som företagskund hos Tele2 har du möjlighet att betala via autogiro, e-faktura eller PDF-faktura. PDF-fakturan levereras till din mejladress och finns även att ladda ner i Mitt Tele2 Företag.
PDF-faktura eller autogiro
Som företagskund hos Tele2 har du möjlighet att betala via autogiro, e-faktura eller PDF-faktura. PDF-fakturan levereras till din mejladress och finns även att ladda ner i Mitt Tele2 Företag.
Mitt Tele2 Företag
Mitt Tele2 Företag är självserviceportalen där du hanterar alla ditt företags Tele2-tjänster. Här kan du se dina abonnemangsuppgifter och betala fakturor direkt med Visa eller MasterCard.
Mitt Tele2 Företag
Mitt Tele2 Företag är självserviceportalen där du hanterar alla ditt företags Tele2-tjänster. Här kan du se dina abonnemangsuppgifter och betala fakturor direkt med Visa eller MasterCard.
Vanliga frågor och svar
Hur hittar jag mitt trådlösa nätverk?
Att du inte hittar ditt trådlösa nätverk kan bero på en rad olika faktorer.
Till att börja med kan du kontrollera om din enhet kan hitta andra trådlösa nätverk. Om den hittar något nätverk så kan du utesluta att det är fel på enheten. Hittar du inga andra nätverk så bör du felsöka din enhet först.
På baksidan av din router från Tele2 ska det finnas en informationsruta med uppgifter för ditt trådlösa nätverk. Kontrollera om du kan hitta det namn som står på baksidan av din router i listan över trådlösa nätverk på din enhet.
Hittar du fortfarande inte ditt trådlösa nätverk så behöver du kontrollera om det trådlösa nätverket är påslaget på din router. Hur du kontrollerar detta skiljer sig beroende på vilken router du har.
Hittar du fortfarande inte ditt nätverk eller inte kan ansluta till det så kan du kontakta Kundservice för vidare felsökning.
Jag upplever låg hastighet via wifi, vad kan jag göra?
Om du upplever problem med att det går långsamt att öppna olika webbsidor, ladda ner filer eller hackiga videomöten kan du testa följande åtgärder:
Kontrollera att du är anslutet till ditt nätverk som innehåller siffran och bokstaven 5G. 5GHz är ofta det bästa frekvensbandet att ansluta till när det kommer till att surfa snabbt trådlöst. Det som skiljer 2,4Ghz och 5Ghz är räckvidd och kapacitet till hastighet. 5Ghz ger en snabbare tjänst medans 2.4GHz har en längre räckvidd. I våra nya routrar har ovan ersatts med Band Steering vilket innebär att routern själv väljer det bäst lämpade nätverket åt dig. Då slipper du själv välja 2,4GHz eller 5GHz.
Upplever du fortfarande problem efter du kontrollerat ovan så bör routern och den utrustningen som är ansluten startas om. Koppla ifrån strömkabeln och låt den vara bortkopplad i 10 sekunder. Återanslut sedan strömkabel och starta upp din utrustning igen.
Placera din router fritt och på samma höjd som dina anslutna enheter för att få ut bästa möjliga hastighet. Kontrollera även att din router från Tele2 inte står för nära annan elektronisk utrustning. Även stora metallobjekt i närheten kan påverka signalen.
Information om band steering: Band steering är en funktion i en router som hjälper dig att ansluta till det mest lämpliga frekvensbandet, vilket oftast är 5GHz-bandet. När du sedan ansluter mot routern kontrolleras enhetens signalnivåer och vilka frekvenser som stöds.
Om du försöker ansluta till 2,4GHz-bandet trots att signalnivån är tillräckligt bra för att använda 5Ghz kommer routern styra dig till 5GHz vid anslutningstillfället.
Varför fungerar inte min uppkoppling via nätverkskabel?
Din router kan ibland fastna i ett speciellt läge som gör att det inte fungerar som det ska. Testa därför att starta om din router genom att dra ut strömkabeln till routern, vänta 10 sekunder och anslut därefter kabeln igen. Avvakta 5 minuter för att se om din tjänst börjar att fungera igen. Om du är ansluten via en mediabox/switch/fiberkonverter så ska även den startas om i samband med routern.
Under tiden routern startar om kan du passa på att starta om din egen utrustning för att se om även det avhjälper felet.
Om felet kvarstår kan du testa att ansluta en annan enhet med kabel till din router för att se om en annan enhet fungerar.
Om dina problem kvarstår efter du startat om din utrustning, router och anslutit en annan enhet så bör du kontakta Kundservice för mer felsökning.
Varför bryts min uppkoppling när jag är uppkopplad via nätverkskabel?
När du upplever att din uppkoppling bryts så kan det bero på en rad olika saker. Här är de vanligaste lösningarna:
Börja med att kontrollera samtliga kablar till routern och att datorn är korrekt ansluten och inte glappar.
Efter du har kontrollerat inkopplingen så bör du starta om router, dator och annan inkopplad utrustning.
Om du har flera olika enheter, kontrollera om samtliga upplever samma problem eller om endast en enhet upplever problemet. Om andra enheter fungerar måste du felsöka den felaktiga enheten hos en datasupport.
Upplevs problemet på samtliga enheter du har anslutit så testa koppla bort samtliga förutom en enhet och kontrollera om felet fortfarande kvarstår.
Om felet fortfarande kvarstår bör du kontakta Kundservice.
Vad kan jag göra när jag upplever låg hastighet via nätverkskabel?
Upplever du en låg hastighet när du är ansluten med nätverkskabel så finns det en rad saker du kan testa för att förhoppningsvis förbättra hastigheten.
Börja med att göra en mätning mot Bredbandskollen för att se om du får ut hastigheten du abonnerar på.
Är hastigheten inte inom godkända värden så kan du börja med att starta om din router och den anslutna utrustningen. Dra ut strömkabeln ifrån din router och koppla bort kringutrustning samt vänta 10 sekunder. Anslut sedan strömkabeln till routern och starta därefter upp din utrustning igen.
Testa att slå av ditt trådlösa nätverk samtidigt som du endast har en dator ansluten med kabel till din router. Testa därefter att göra en ny mätning för att se om någon av din utrustning i hemmet eventuellt kan vara orsaken till den låga hastigheten.
Kontrollera att inga andra program som använder Internet är aktiva på din dator när du gör din mätning då detta påverkar mätresultatet.
Fungerar ingen av punkterna ovan så kan du felsöka med hjälp av våra handläggare genom att kontakta Kundservice.
Kan jag byta till högre hastighet?
Ja, självklart går det bra! Själva bytet är kostnadsfritt och endast din månadskostnad förändras. Hör av dig till kundservice så hjälper vi dig direkt.
Support och abonnemangsfrågor
Om du behöver annan hjälp med din tjänst är du välkommen att kontakta oss via mejl, eller ring oss på 90 444.