AKTIVERA WIFI
Se innehåll och dokument
Här går vi igenom hur du kommer igång med ditt trådlösa nätverk (WiFi).
1. Slå på trådlös funktion
Innan du kopplar upp din enhet kontrollerar du att det trådlösa nätverket är aktiverat på din router. Om det är första gången du ska använda ditt trådlösa nätverk kan du ta hjälp av snabbguiden för just din router. Den trådlösa funktionen är aktiverad när du får din router, men med hjälp av snabbguiden kan du försäkra dig om att så är fallet.
2. Ange nätverksnamn och lösenord
För att ansluta dig behöver du känna till namnet på det trådlösa nätverket (SSID) samt dess lösenord (WPA-key alternativt Encryption Key). På utrustningen från Tele2 hittar du dessa uppgifter tydligt utmärkta på under- eller baksidan av din router samt på en etikett som följde med i förpackningen.
Vanliga frågor och svar
Varför bryts min uppkoppling när jag ansluter med WiFi?
Upplever du att din trådlösa anslutning kopplar ned sig eller bryts så finns det en rad av olika saker du kan göra för att förhoppningsvis förbättra upplevelsen och få ut det mesta av din tjänst.
Börja med att starta om din router och den utrustning du har anslutit till den. Det gör du genom att koppla bort strömkabeln från routern och låta den vara av i 10 sekunder eller mer. Anslut sedan kabeln och låt routern starta upp.
Placera gärna routern på ungefär samma höjd som dina enheter och inte så nära annan elektronisk utrustning, som t.ex. TV eller andra trådlösa sändare. Även stora metallobjekt i närheten kan påverka signalen.
Räckvidden din router kan man se nästan som en boll. Om du placerar routern centralt i bostaden så räcker den till fler ställen än om du placerar den i ett hörn på en sida av lägenheten/huset.
Kontrollera om du upplever felet på fler enheter som är uppkopplad eller om det endast upplevs på en. Är problemet endast på en ansluten enhet så ska man felsöka den hos en datasupport. Upplevs problemet på flera anslutna enheter bör du kontakta kundservice.
Jag upplever låg hastighet via WiFi, vad kan jag göra?
Om du upplever problem med att det går långsamt att öppna olika webbsidor, ladda ner filer eller hackiga videomöten kan du testa följande åtgärder:
Kontrollera att du är anslutet till ditt nätverk som innehåller siffran och bokstaven 5G. 5GHz är det ofta det bästa frekvensbandet att ansluta till när det kommer till att surfa snabbt trådlöst. Det som skiljer 2,4Ghz och 5Ghz är räckvidd och kapacitet till hastighet. 5Ghz ger en snabbare tjänst medans 2.4GHz har en längre räckvidd. I våra nya routrar har ovan ersatts med Band Steering vilket innebär att routern själv väljer det bäst lämpade nätverket åt dig. Då slipper du själv välja 2,4GHz eller 5GHz.
Upplever du fortfarande problem efter du kontrollerat ovan så bör routern och den utrustningen som är ansluten startas om. Koppla ifrån strömkabeln och låt den vara bortkopplad i 10 sekunder. Återanslut sedan strömkabel och starta upp din utrustning igen.
Placera din router fritt och på samma höjd som dina anslutna enheter för att få ut bästa möjliga hastighet. Kontrollera även att din router från Tele2 inte står för nära annan elektronisk utrustning. Även stora metallobjekt i närheten kan påverka signalen.
Information kring band steering: Band steering är en funktion i en router som hjälper dig att ansluta till det mest lämpliga frekvensbandet, vilket oftast är 5GHz-bandet. När du sedan ansluter mot routern kontrolleras enhetens signalnivåer och vilka frekvenser som stöds.
Om du försöker ansluta till 2,4GHz-bandet trots att signalnivån är tillräckligt bra för att använda 5Ghz kommer routern styra dig till 5GHz vid anslutningstillfället.
Jag hittar inte mitt trådlösa nätverk
Att du inte hittar ditt trådlösa nätverk kan bero på en rad olika faktorer.
Till att börja med kan du kontrollera om din enhet kan hitta andra trådlösa nätverk. Om den hittar något nätverk så kan du utesluta att det är fel på enheten. Hittar du inga andra nätverk så bör du felsöka din enhet först.
På baksidan av din router från Tele2 ska det finnas en informationsruta med uppgifter för ditt trådlösa nätverk. Kontrollera om du kan hitta det namn som står på baksidan av din router i listan över trådlösa nätverk på din enhet.
Hittar du fortfarande inte ditt trådlösa nätverk så behöver du kontrollera om det trådlösa nätverket är påslaget på din router. Hur du kontrollerar detta skiljer sig beroende på vilken router du har.
Hittar du fortfarande inte ditt nätverk eller inte kan ansluta till det så kan du kontakta Kundservice för vidare felsökning.
Var ska jag placera routern?
Tänk på att placeringen av routern påverkar prestandan i ditt trådlösa nätverk. Placera den därför så centralt som möjligt, stående så att luft kan cirkulera runt den så att den inte blir för varm och med fronten utåt (sidan med lamporna). Undvik att ha routern skymd. Placera den ej för nära golvet, taket eller i ett skåp. Det försämrar mottagningen.
Hur lång räckvidd har det trådlösa nätverket?
Räckvidden är vid bra förhållanden ca 20-30 meter inomhus. Hinder som väggar och liknande samt störningsskällor som arbetar på liknande frekvenser (främst andra nätverk, mikrovågsugnar och trådlösa telefoner) kan försämra räckvidden samt begränsa hastigheten.
Hur säker kryptering har Tele2s router?
Det finns i huvudsak tre varianter av kryptering: WEP, WPA och WPA2. Com Hem använder sig av de nya teknologierna WPA och WPA2 i sina trådlösa modem och vi rekommenderar dig att använda WPA2.
Det är möjligt att gå ner till krypteringsalternativet WEP men det är något Tele2 avråder från att göra. WEP-kryptering är det minst säkra krypteringsalternativet och det är nästan samma sak som att lämna nätet helt öppet. WEP-kryptering var säkert när det kom, men inte idag, därför avråder vi våra kunder att använda det
Behöver du komma i kontakt med oss?
Du hittar information och hjälp som rör våra produkter och tjänster i vår kundservicesektion. Om du behöver komma i kontakt med oss, kan du hitta telefonnummer och mejl via knappen nedan.