KOM IGÅNG MED MOBILT BREDBAND
Tack för att du valt Tele2 Företag som din leverantör av mobilt bredband. Här har vi samlat all information du behöver för att komma igång med och använda tjänsten.
Bra att veta om mobilt bredband
Ditt abonnemang är aktiverat på ett SIM-kort som du använder antingen i ett modem (även kallat dongel), som är en USB-sticka som du kopplar in direkt i din dator, eller i en router som gör att du kan surfa trådlöst. Vissa datorer och surfplattor kan också ha inbyggt modem och SIM-kortplats.
När du surfar med mobilt bredband så skickar och tar ditt modem/router emot data via en mobildataanslutning. Dataanslutningen via mobilnätet går oftast via Tele2s 4G-nät . Den teoretiska maxhastigheten med 4G är upp till 100 Mbit/s, men normalhastigheten är 10–50 Mbit/s beroende på täckning.
Bra att veta om mobilt bredband
Ditt abonnemang är aktiverat på ett SIM-kort som du använder antingen i ett modem (även kallat dongel), som är en USB-sticka som du kopplar in direkt i din dator, eller i en router som gör att du kan surfa trådlöst. Vissa datorer och surfplattor kan också ha inbyggt modem och SIM-kortplats.
När du surfar med mobilt bredband så skickar och tar ditt modem/router emot data via en mobildataanslutning. Dataanslutningen via mobilnätet går oftast via Tele2s 4G-nät . Den teoretiska maxhastigheten med 4G är upp till 100 Mbit/s, men normalhastigheten är 10–50 Mbit/s beroende på täckning.
Inställningar
Inställningar för modem och router
Om du har ett 4G-modem/SIM-kort som det står 4G på ska du använda: APN: 4g.tele2.se
Om du har ett 3G-modem/SIM-kort ska du använda APN: mobileinternet.tele2.se
Inställningar för modem och router
Om du har ett 4G-modem/SIM-kort som det står 4G på ska du använda: APN: 4g.tele2.se
Om du har ett 3G-modem/SIM-kort ska du använda APN: mobileinternet.tele2.se
Inställningar för extern SIM-kortläsare
APN 3G: mobileinternet.tele2.se APN 4G: 4g.tele2.se Telefonnummer: *99# Användarnamn & lösenord: används ej (dessa fält lämnas tomma) Protokoll för lösenordsverifiering: Chap IP-adress: Dynamisk DNS-adress: Dynamisk WINS-adress: Dynamisk
Inställningar för extern SIM-kortläsare
APN 3G: mobileinternet.tele2.se APN 4G: 4g.tele2.se Telefonnummer: *99# Användarnamn & lösenord: används ej (dessa fält lämnas tomma) Protokoll för lösenordsverifiering: Chap IP-adress: Dynamisk DNS-adress: Dynamisk WINS-adress: Dynamisk
Adressändring
Glöm inte att göra en adressändring om ditt företag flyttar till en ny adress. För att ändra din adress är du välkommen att kontakta kundservice.
Adressändring
Glöm inte att göra en adressändring om ditt företag flyttar till en ny adress. För att ändra din adress är du välkommen att kontakta kundservice.
PDF-faktura eller autogiro
Som företagskund hos Tele2 har du möjlighet att betala via autogiro, e-faktura eller PDF-faktura. PDF-fakturan levereras till din mejladress och finns även att ladda ner i Mitt Tele2 Företag.
PDF-faktura eller autogiro
Som företagskund hos Tele2 har du möjlighet att betala via autogiro, e-faktura eller PDF-faktura. PDF-fakturan levereras till din mejladress och finns även att ladda ner i Mitt Tele2 Företag.
Vill du veta hur mycket data du har kvar?
I Mitt Tele2 Företag kan du enkelt följa din förbrukning och se dina abonnemangsuppgifter. Du kan också betala fakturor, köpa mer data och hantera SIM-kort.
Klicka här för att skapa konto eller logga in i Mitt Tele2 Företag.
Vill du veta hur mycket data du har kvar?
I Mitt Tele2 Företag kan du enkelt följa din förbrukning och se dina abonnemangsuppgifter. Du kan också betala fakturor, köpa mer data och hantera SIM-kort.
Klicka här för att skapa konto eller logga in i Mitt Tele2 Företag.
Vad påverkar hastigheten i mobilnätet?
Precis som med din mobiltelefon så kan täckningen variera och påverka signalstyrkan som ditt mobila bredbandsmodem eller -router får in. Hastigheten som du får ut beror på olika saker. Till exempel:
Ditt avstånd till närmaste mast (även kallat basstation). Se Tele2s täckningskarta
Hur många andra personer som samtidigt surfar i samma område, på samma mast.
Mängden data som varje användare i området skickar och tar emot med sitt bredband.
Vad som finns mellan dig och masten. Utomhus är täckningen ofta något bättre eftersom signalen då inte störs av ett hus byggmaterial eller liknande. Om det finns byggnader eller träd mellan dig och masten så kan det också påverka hastigheten.
Vad påverkar hastigheten i mobilnätet?
Precis som med din mobiltelefon så kan täckningen variera och påverka signalstyrkan som ditt mobila bredbandsmodem eller -router får in. Hastigheten som du får ut beror på olika saker. Till exempel:
Ditt avstånd till närmaste mast (även kallat basstation). Se Tele2s täckningskarta
Hur många andra personer som samtidigt surfar i samma område, på samma mast.
Mängden data som varje användare i området skickar och tar emot med sitt bredband.
Vad som finns mellan dig och masten. Utomhus är täckningen ofta något bättre eftersom signalen då inte störs av ett hus byggmaterial eller liknande. Om det finns byggnader eller träd mellan dig och masten så kan det också påverka hastigheten.
Vanliga frågor och svar
Vad innebär olika hastigheter?
1-5 Mbit/s - räcker för dig som mailar och läser nyheter på nätet då och då.
6-16 Mbit/s - för dig som surfar med jämna mellanrum och mailar tyngre filer.
16-30 Mbit/s - snabb uppkoppling, perfekt för videokonferenser.
30-80 Mbit/s - för dig som vill ha riktigt snabb och säker uppkoppling. Perfekt för videokonferenser och nedladdning av stora filer.
Hur tar jag reda på vilken hastighet jag har?
När du surfar med mobilt bredband varierar hastigheten beroende på täckning och en rad andra faktorer. För att ta reda på vilken hastighet du har vid ett visst tillfälle och på en viss plats kan du besöka www.bredbandskollen.se.
Här hittar du många bra tips och goda råd för att få ut mesta möjliga av din uppkoppling.
Kan jag använda mobilt bredband utomlands?
Ja, du kan använda en viss mängd mobildata i andra länder inom EU/EES. Abonnemanget 50 GB inkluderar 50 GB data inom EU och EES, medan abonnemanget Obegränsad inkluderar 100 GB.
Hur spärrar jag mitt modem?
Om du tappat bort eller blivit bestulen på ditt modem behöver du göra en förlustanmälan hos polisen samt kontakta oss för att spärra abonnemang och modem.
Läs mer om hur detta går till här.
Support och abonnemangsfrågor
Om du behöver annan hjälp med din tjänst är du välkommen att kontakta oss via mejl, eller ring oss på 90 444.