VANLIGA BEDRÄGERIER PÅ NÄTET
Vishing
Vishing innebär att personer uppger att de ringer från banker och vill att mottagaren ska logga in på sin bankdosa eller BankID samtidigt som samtalet pågår. Bedragaren försöker därigenom få offret att skapa ett nytt BankID som bedragaren har kontroll över, och kan på så sätt kan tömma offrets konto.
Vishing
Vishing innebär att personer uppger att de ringer från banker och vill att mottagaren ska logga in på sin bankdosa eller BankID samtidigt som samtalet pågår. Bedragaren försöker därigenom få offret att skapa ett nytt BankID som bedragaren har kontroll över, och kan på så sätt kan tömma offrets konto.
Puddle phishing
Puddle phishing är nätfiske som riktar sig mot anställda på ett mindre företag, i syfte att få tag i hemliga uppgifter om företaget eller organisationen.
Puddle phishing
Puddle phishing är nätfiske som riktar sig mot anställda på ett mindre företag, i syfte att få tag i hemliga uppgifter om företaget eller organisationen.
Pharming
Pharming är en hackerattack där besökaren till en webbsida omdirigeras till en annan. Exempelvis kan internetbankkunder hamna på en förfalskad webbplats som ser ut att vara bankens, och på så sätt lämna ut både kontonummer och inloggningsuppgifter till sin internetbank.
Pharming
Pharming är en hackerattack där besökaren till en webbsida omdirigeras till en annan. Exempelvis kan internetbankkunder hamna på en förfalskad webbplats som ser ut att vara bankens, och på så sätt lämna ut både kontonummer och inloggningsuppgifter till sin internetbank.
Spear phishing
Spear phishing riktar in sig på en särskilt utvald person eller ett företag. Genom att samla uppgifter och information om personen, som intressen och boendeadress, blir nätfisket mer personligt och kan öka möjligheten att offret lämnar ut de uppgifter som bedragarna vill åt.
Spear phishing
Spear phishing riktar in sig på en särskilt utvald person eller ett företag. Genom att samla uppgifter och information om personen, som intressen och boendeadress, blir nätfisket mer personligt och kan öka möjligheten att offret lämnar ut de uppgifter som bedragarna vill åt.
Whaling
Whaling är bedrägerier via mejl som skickas till högt uppsatta chefer. Mejlet ser ut att komma från chefens kollega och kan innehålla uppmaningar om att godkänna en faktura eller lämna ut konfidentiella uppgifter om företaget.
Whaling
Whaling är bedrägerier via mejl som skickas till högt uppsatta chefer. Mejlet ser ut att komma från chefens kollega och kan innehålla uppmaningar om att godkänna en faktura eller lämna ut konfidentiella uppgifter om företaget.
Spoofing
Spoofing innebär att en bedragare utger sig för att vara någon annan, i syfte att lura, skada eller utnyttja den som utsätts för att exempelvis få pengar. Metoden är en typ av manipulation som gör att ett samtal ser ut att komma från ett till synes legitimt telefonnummer. Angriparen utnyttjar sårbarheter hos exempelvis en teleoperatör för att lura privatpersoner och företag.
Spoofing
Spoofing innebär att en bedragare utger sig för att vara någon annan, i syfte att lura, skada eller utnyttja den som utsätts för att exempelvis få pengar. Metoden är en typ av manipulation som gör att ett samtal ser ut att komma från ett till synes legitimt telefonnummer. Angriparen utnyttjar sårbarheter hos exempelvis en teleoperatör för att lura privatpersoner och företag.
Ransomware
Ransomware är en typ av skadlig programvara som fungerar som ett utpressningsvirus. Programmet kan kryptera informationen på en dator eller server till dess att exempelvis en lösensumma betalas. Dock är det aldrig en garanti att datorn eller servern kommer att fungera normalt igen trots att betalning är gjord. Programmet kan spridas till andra anslutna datorer och servrar i samma nätverk.
Längre ner på sidan kan du läsa mer om hur du kan skydda dig mot ransomware.
Ransomware
Ransomware är en typ av skadlig programvara som fungerar som ett utpressningsvirus. Programmet kan kryptera informationen på en dator eller server till dess att exempelvis en lösensumma betalas. Dock är det aldrig en garanti att datorn eller servern kommer att fungera normalt igen trots att betalning är gjord. Programmet kan spridas till andra anslutna datorer och servrar i samma nätverk.
Längre ner på sidan kan du läsa mer om hur du kan skydda dig mot ransomware.
Smishing
Smishing innebär att bedragare försöker få tag i personers konto- eller kortinformation genom att skicka falska sms från ett företag, myndighet eller en bank. Meddelandet innehåller ofta ett budskap om återbetalning av pengar, fel på tjänsten eller att personen måste verifiera sina kunduppgifter och därmed skicka personlig information som till exempel personnummer eller kontonummer. Sms:et kan även innehålla en länk med skadlig kod som infekterar telefonen.
Tele2 erbjuder som första operatör i Sverige en tjänst som motverkar smishing. Som kund kan du vidarebefordra misstänkta sms till nummer 777 och därmed hjälpa Tele2 att identifiera och blockera avsändaren från fortsatta försök att lura personer på känslig ekonomisk information.
Smishing
Smishing innebär att bedragare försöker få tag i personers konto- eller kortinformation genom att skicka falska sms från ett företag, myndighet eller en bank. Meddelandet innehåller ofta ett budskap om återbetalning av pengar, fel på tjänsten eller att personen måste verifiera sina kunduppgifter och därmed skicka personlig information som till exempel personnummer eller kontonummer. Sms:et kan även innehålla en länk med skadlig kod som infekterar telefonen.
Tele2 erbjuder som första operatör i Sverige en tjänst som motverkar smishing. Som kund kan du vidarebefordra misstänkta sms till nummer 777 och därmed hjälpa Tele2 att identifiera och blockera avsändaren från fortsatta försök att lura personer på känslig ekonomisk information.
Phishing eller nätfiske
Phishing eller nätfiske innebär att bedragare genom bluffmejl, sms och skadliga länkar försöker lura till sig lösenord, kontouppgifter, kreditkortsnummer och annan känslig information genom att påstå sig företräda ett företag, en myndighet eller bank. Informationen används sedan för att få tillgång till offrens pengar.
Tele2 kommer aldrig be dig om kort- eller inloggningsuppgifter! Nedan finner du mer information om nätfiske/phishing samt vad du kan göra om du blivit utsatt.
Phishing eller nätfiske
Phishing eller nätfiske innebär att bedragare genom bluffmejl, sms och skadliga länkar försöker lura till sig lösenord, kontouppgifter, kreditkortsnummer och annan känslig information genom att påstå sig företräda ett företag, en myndighet eller bank. Informationen används sedan för att få tillgång till offrens pengar.
Tele2 kommer aldrig be dig om kort- eller inloggningsuppgifter! Nedan finner du mer information om nätfiske/phishing samt vad du kan göra om du blivit utsatt.
Mer om ransomware
Att skydda sig mot ransomware
Genom att alltid ha uppdaterade programvaror på datorer och servrar kan du förhindra att drabbas av ransomware. Du bör även utbilda din personal i grundläggande IT-säkerhet, som till exempel hur man sätter starka lösenord och granskar alla meddelanden kritiskt så att man undviker att klicka på misstänksamma länkar och bilagor.
För att skydda sig mot ransomware rekommenderar vi alla våra kunder att se över sina IT-miljöer och säkerställa att:
Mjukvara, antivirusprogram och operativsystem är uppdaterade
Ni har fungerande säkerhetskopierings- och återställningsrutiner.
Ni bevakar och håller er informerade om det senaste inom IT-säkerhet, och regelbundet utför riskanalyser
Rekommendationerna ovan är särskilt viktiga för servrar som används för kommunikationsapplikationer, såsom företagsväxlar, hänvisningssystem och röstbrevlådor. På dessa typer av applikationer sker förändringar ofta och därför bör också regelbundna säkerhetskopieringar göras ofta. Kopiorna bör av säkerhetsskäl lagras på annan server och nätverk som är separerat från den aktuella servern .
Så här märker du att du har blivit utsatt för ransomware
Om din dator eller server plötsligt visar en skärm eller en specifik webbsida som förklarar hur du ska göra för att låsa upp dina datafiler, ofta genom att betala i bitcoin eller annan kryptovaluta, har du troligen blivit utsatt för ett utpressningsvirus. Vi rekommenderar att du genast tar kontakt med din it-support.
Data anses av många vara världens mest värdefulla resurs. Både som privatperson och som företag är det därför viktigare än någonsin att hålla sig uppdaterad och veta hur man kan höja sin it-säkerhet. Vi på Tele2 har olika it-tjänster där vi erbjuder en säker skräddarsydd plattform och skydd för din data oavsett var den lagras. Kontakta oss om du vill veta mer.
Ska man betala lösensumman?
Säkerhetsexperter och polisen avråder från att betala en lösensumma eftersom det inte kan garantera att datorn börjar fungerar igen eller att du får tillbaka datafilerna.
Mer om nätfiske/phishing
Detta kännetecknar nätfiske/phishing
Radera omgående och klicka inte på länkar om du har fått ett mejl, sms eller annat meddelande som sägs vara från Tele2 och innehåller ett eller fler av de följande egenskaperna:
Brådskande budskap. Det kan handla om återbetalning av pengar, fel på tjänsten eller att du behöver verifiera kort- eller kunduppgifter.
Språkliga felaktigheter. Oftast skickas tusentals phishing-meddelanden ut samtidigt. Då avsändaren inte alltid talar samma språk som mottagaren förekommer ofta konstiga formuleringar eller felstavningar i meddelandet.
Gamla logotyper. I vissa fall är det svårt att se om det är nätfiske, men det kan hända att avsändaren använder en gammal företagslogotyp, eller att meddelandet ser annorlunda ut än kommunikation från företaget du är van vid.
Falska inloggningssidor. Phishing-meddelandet innehåller länkar till falska inloggningssidor eller sidor där du ombeds återställa ditt lösenord.
Ovan är en del av egenskaperna som nätfiske kan ha, men det kan finnas fler. Det viktigaste är att vara kritisk mot alla meddelanden som skiljer sig i språk, avsändare och länkadress mot det förväntade.
Vem skickar ut dessa meddelanden?
Inga seriösa företag eller banker ber om kortuppgifter eller användaruppgifter genom att mejla, ringa eller skicka sms till sina kunder.
Vad bör du göra om du har blivit utsatt för ett bedrägeriförsök genom nätfiske?
Har du fått ett meddelande som du misstänker kan vara nätfiske bör du kontakta företaget för att se om de kan verifiera meddelandet. Sök då upp kontaktuppgifterna genom andra kanaler, inte genom de som står i meddelandet.
Om du behöver komma i kontakt med Tele2, klicka här. Vi kan enbart agera mot bedrägeriförsök där avsändare uppger sig komma från våra varumärken Tele2 eller Comviq. Vi kan enbart agera där IP-adressen eller mejladressen tillhör oss.
Om du har lämnat ifrån dig dina uppgifter
Kontakta din bank omgående för att spärra ditt kort och sedan göra en polisanmälan. Klicka här för att komma till Polisens hemsida gällande bedrägeri via nätfiske.
Om du lämnat ifrån dig användaruppgifter till exempelvis ditt mejlkonto bör du ändra inloggningsuppgifterna så snart du kan. Om du har lagrat inloggningsuppgifter till andra webbsidor på din mejl, ändra även de lösenorden. När du betalar med kort och lämnar ut kortuppgifter på nätet bör du alltid kontrollera att sidan är säker. Det kan du göra genom att se om sidan är certifierad i adressfältet i din internet-browser. Klicka på symbolen bredvid adressfältet och kontrollera uppgifterna där.
Har du frågor om våra tjänster och produkter?
Behöver du rådgivning för att hitta rätt lösning för din verksamhet? Boka tid för möte med säljare i butik eller online, eller fyll i formuläret så kontaktar vi dig.
Om du redan är kund hos Tele2 Företag och behöver support eller service för dina tjänster ber vi dig kontakta kundservice.