NÄTFISKE
Tips för att undvika nätfiske
Se innehåll och dokument
Vad är nätfiske/phishing?
"Nätfiske", eller phishing som det även kallas, är bluffmejl, sms och falska meddelanden som går ut på att lura till sig information om konton eller betalkort genom att påstå sig företräda ett företag, en myndighet eller bank.
Tele2 kommer aldrig be dig om kort- eller inloggningsuppgifter!
Tele2 motverkar även bedrägeriförsöket "smishing"
Tele2 lanserade i februari 2020 som första operatör i Sverige en ny tjänst som ska motverka förekomsten av bedrägeriförsök via sms, så kallat ”smishing”.
Som kund kan du nu vidarebefordra misstänkta sms till nummer 777 och därmed hjälpa Tele2 att identifiera och blockera avsändaren från fortsatta försök att lura personer på känslig ekonomisk information.
”Smishing” är en form av nätfiske där bedragare försöker få tag i personers konto- eller kortinformation genom att skicka falska sms från ett företag, myndighet eller en bank. Meddelandet innehåller ofta ett budskap om återbetalning av pengar, fel på tjänsten eller att personen måste verifiera sina kunduppgifter och därmed skicka personlig information som till exempel personnummer eller kontonummer." Nedan finner du information om nätfiske/phishing samt vad du kan göra om du blivit utsatt.
Mer om nätfiske/phishing
Detta kännetecknar nätfiske/phishing
Radera omgående och klicka inte på länkar om du har fått ett mejl, sms eller annat meddelande som sägs vara från Tele2 och innehåller ett eller fler av de följande egenskaperna:
Brådskande budskap. Det kan handla om återbetalning av pengar, fel på tjänsten eller att du behöver verifiera kort- eller kunduppgifter.
Språkliga felaktigheter. Oftast skickas tusentals phishing-meddelanden ut samtidigt. Då avsändaren inte alltid talar samma språk som mottagaren förekommer ofta konstiga formuleringar eller felstavningar i meddelandet.
Gamla logotyper. I vissa fall är det svårt att se om det är nätfiske, men det kan hända att avsändaren använder en gammal företagslogotyp, eller att meddelandet ser annorlunda ut än kommunikation från företaget du är van vid.
Falska inloggningssidor. Phishing-meddelandet innehåller länkar till falska inloggningssidor eller sidor där du ombeds återställa ditt lösenord.
Ovan är en del av egenskaperna som nätfiske kan ha, men det kan finnas fler. Det viktigaste är att vara kritisk mot alla meddelanden som skiljer sig i språk, avsändare och länkadress mot det förväntade.
Vem skickar ut dessa meddelanden?
Inga seriösa företag eller banker ber om kortuppgifter eller användaruppgifter genom att mejla, ringa eller skicka sms till sina kunder.
Vad bör du göra om du har blivit utsatt för ett bedrägeriförsök genom nätfiske?
Har du fått ett meddelande som du misstänker kan vara nätfiske bör du kontakta företaget för att se om de kan verifiera meddelandet. Sök då upp kontaktuppgifterna genom andra kanaler, inte genom de som står i meddelandet.
Om du behöver komma i kontakt med Tele2, klicka här. Vi kan enbart agera mot bedrägeriförsök där avsändare uppger sig komma från våra varumärken Tele2 eller Comviq. Vi kan enbart agera där IP-adressen eller mejladressen tillhör oss.
Om du har lämnat ifrån dig dina uppgifter
Kontakta din bank omgående för att spärra ditt kort och sedan göra en polisanmälan. Klicka här för att komma till Polisens hemsida gällande bedrägeri via nätfiske.
Om du lämnat ifrån dig användaruppgifter till exempelvis ditt mejlkonto bör du ändra inloggningsuppgifterna så snart du kan. Om du har lagrat inloggningsuppgifter till andra webbsidor på din mejl, ändra även de lösenorden. När du betalar med kort och lämnar ut kortuppgifter på nätet bör du alltid kontrollera att sidan är säker. Det kan du göra genom att se om sidan är certifierad i adressfältet i din internet-browser. Klicka på symbolen bredvid adressfältet och kontrollera uppgifterna där.
Vanliga frågor och svar
Hur vet jag om det är ett bedrägeriförsök?
Om du får ett mejl, SMS eller blir uppringd och blir hänvisad till:
en återbetalning eller verifiering av dina användaruppgifter
att lämna ifrån dig kortnummer, CVC-kod eller andra kort-/ och användaruppgifter
att snarast möjligt logga in via en länk till en webbsida med inloggningsformulär.
Tips: Det är ofta lätt att se på länkens url/webbadress att den inte är från en officiell sida. Känner du dig osäker, kontakta alltid företaget det gäller på ett ordinarie nummer.
Jag har fått en faktura/avi för ett paket jag aldrig beställt
Varje år drabbas en mängd företag av urkundsförfalskning, vilket innebär att en obehörig person med falsk id-handling utger sig för att vara en behörig firmatecknare för att kunna tillskaffa sig produkter, varor eller tjänster.
En urkundsförfalskning upptäcks oftast genom att det kommer en avi från Posten eller en faktura för något som man inte själv har beställt.
Om du eller ditt företag blivit utsatt för urkundsförfalskning: • Kontakta Polisen och gör en polisanmälan. • Kontakta Tele2s kundservice för företag på 90 444 för att spärra abonnemanget samt bestrida fakturorna relaterade till köpet.
För mer information, gå in på Polisens hemsida.
Jag har fått ett mejl där jag nu ombetts lämna ut mina kort- eller inloggningsppgifter
Vi kommer aldrig mejla dig och be om kort- eller inloggningsuppgifter!
Om du har fått ett mejl/SMS som sägs vara från Tele2 och handlar om ”återbetalning, ”verifiering via kreditkorts-/ eller kontouppgifter” så är det en form av bedrägeri som kallas lösenordsfiske (phishing-mail).
Phishing/nätfiske är en bedrägeriform som går ut på att lura till sig konto- eller kort-information genom att påstå sig företräda ett företag, en myndighet eller bank. Meddelandet innehåller ofta ett brådskande budskap om återbetalning av pengar, fel på tjänsten eller att du behöver verifiera kunduppgifter. Här kan du läsa mer: Tips för att skydda dig mot nätfiske.
Inga seriösa företag eller banker ber om kortuppgifter eller användaruppgifter genom att maila, ringa eller skicka SMS till sina kunder.
Behöver du komma i kontakt med oss?
Du hittar information och hjälp som rör våra produkter och tjänster i vår kundservicesektion. Om du behöver komma i kontakt med oss, kan du hitta telefonnummer och mejl via knappen nedan.