KOM IGÅNG MED MOBILTELEFONI
Se innehåll och dokument
Dokument
- Villkor mobila tjänster
Här hittar du bland annat information om SIM-kort, vad du gör om du har glömt din PIN-kod och hur du spärrar din mobiltelefon.
Så kommer du igång med mobiltelefoni
Trippel-SIM
Våra SIM- och datakort är så kallade trippel-SIM (multi-SIM), vilket innebär att det innehåller olika storlekar; Nano, Micro och Mini. Bryt ut den storlek som passar för just din telefon eller annan enhet, sätt i den, starta och du är igång! Du behöver inte ange någon förinställd PIN-kod utan väljer själv om du vill lägga in en kod.
Kom igång med eSIM
PIN-kod
PIN-kod är en fyrsiffrig säkerhetskod som skyddar din telefon från att obehöriga ska ta sig in i den om den till exempel blir stulen. Koden står tryckt på SIM-kortet som du fått av oss. Vill du byta till en personlig PIN-kod gör du det enklast i telefonens inställningar.
För iOS/iPhone hittar du det under Inställningar i meny Telefon
För Android hittar du det under Inställningar i meny Säkerhet
Ha gärna skärmlås på telefonen aktiverad med PIN-kod. Det ger extra skydd om telefonen skulle komma bort. Du ändrar detta i din telefons inställningar.
PUK-kod
Om du skrivit fel PIN-kod tre gånger låses din telefon med ytterligare ett steg. Du behöver då ange PUK-kod. Du har 10 försök på dig att slå rätt PUK-kod, sedan låses kortet permanent och du behöver beställa ett nytt SIM-kort.
Har du tappat bort PIN eller PUK-kod?
Om du har tappat bort eller glömt din PIN- eller PUK-kod kan du antingen:
Logga in på Mitt Tele2 Företag för att se koderna.
Titta på din senaste faktura (gäller endast Mobilt Bredband).
Läsa koderna på hållaren som ditt SIM-kort satt fast i.
Du kan också kontakta kundservice så hjälper vi dig.
Datakort
Datakort är extra SIM-kort som delar surf med mobilabonnemanget och som endast fungerar för datatrafik (ej samtal, sms/mms). Genom att använda det i din surfplatta, dator eller annan enhet med plats för SIM-kort kan du snabbt och enkelt koppla upp dig i vårt mobilnät och börja surfa även när du inte har tillgång till fasta nät.
Datakortet gäller även i andra EU/EES-länder och är automatiskt spärrat för trafik utanför EU/EES. Behöver du låsa upp kortet kan du kontakta kundservice.
IMEI-nummer
IMEI är din telefons unika serienummer. Om du tappar bort din telefon eller om den blir stulen behöver du ange IMEI-numret i din polis- och förlustanmälan. Tele2s kundservice kan då låsa din telefon så att inga obehöriga kan använda den. Det underlättar även polisens arbete då de vet vilken telefon som är just din.
Har du tappat bort ditt IMEI-nummer?
Ditt IMEI-nummer står på förpackningen till din telefon. Du ser även ditt IMEI-nummer genom att knappa in * # 0 6 # på din mobil. Spara gärna numret på ett säkert ställe, om du inte sparar kartongen. Du kan också se numret under batteriet på din telefon.
Behöver du spärra eller förlustanmäla din telefon?
Om du har tappat bort din telefon eller om den har blivit stulen bör du omgående stöld- eller förlustspärra både abonnemanget och hårdvaran.
Gör så här:
1. Allra först måste du göra en förlust- eller stöldanmälan hos Polisen, vilket du kan göra via myndighetens e-tjänster för förlustanmälan respektive stöldanmälan. Du kommer att behöva mobiltelefonens IMEI-nummer, som står på kartongen och även på ditt kvitto.
2. När förlustanmälan är klar får du ett diarienummer av Polisen, som du anger när du kontaktar kundservice. Du behöver också uppge information om mobiltelefonens IMEI-nummer, namn på personen som gjorde anmälan samt vilket telefonnummer som gäller för abonnemanget.
3. När vi har all denna informationen kan vi hjälpa dig att låsa både din telefon och ditt SIM-kort.
Behöver du spärra ditt abonnemang?
Vänligen kontakta kundservice för att få hjälp att spärra ditt abonnemang.
Efter ordinarie öppettider kan du spärra ditt SIM-kort genom att fylla i mejlformuläret på denna sida. Välj Mobiltelefoni och Spärra SIM-kort/abonnemang i menyn.
Har din telefon hittats igen efter att du spärrat den?
Vill du häva spärren, kontakta Kundservice och uppge både IMEI-nummer och diarienumret du fick vid polisanmälan. Då kan vi häva spärren som gäller den fysiska telefonen.
Behöver du hjälp med hur du använder din mobil eller hur man gör olika inställningar?
Läs manualen som du fick med när du köpte din mobiltelefon eller kontakta telefontillverkaren för hjälp.
Vill du avsluta ett mobilabonnemang?
Kontakta kundservice om du vill avsluta ett abonnemang.
Har du bindningstid kvar på abonnemanget kan du avsluta det idag och betala in resterade månadsavgifter som du har kvar på abonnemnaget.
Behöver du komma i kontakt med oss?
Du hittar information och hjälp som rör våra produkter och tjänster i vår kundservicesektion. Om du behöver komma i kontakt med oss, kan du hitta telefonnummer och mejl via knappen nedan.