NUMMERFLYTT
Portering av telefonnummer
Se innehåll och dokument
Innehåll
- Byta operatör och behålla numret
Dokument
- Fullmakt nummerflytt
Byta operatör och behålla numret
Om du vill flytta ett telefonnummer från en annan operatör till Tele2 görs en nummerflytt, eller portering som det också kallas. Nummerflytten innebär att ditt telefonnummer flyttas över till Tele2 och att ditt tidigare abonnemang automatiskt avslutas hos din nuvarande operatör.
Mer om nummerflytt
Så här gör du för att portera numret till Tele2
Kontrollera att du inte har någon bindningstid kvar hos din nuvarande operatör.
Beställ ett nytt abonnemang i vår webbutik.
Ange att du vill behålla ditt befintliga nummer.
Fyll i alla dina uppgifter och slutför beställningen.
Inom kort får du ett SMS med datum och tid då nummerflytten görs till Tele2. Under tiden kommer du att få ett nytt SIM-kort skickat till dig. SIM-kortet är inaktivt fram till aktuellt porteringsdatum.
Hur lång tid tar en nummerflytt (portering)?
Din nummerflytt kommer att ske efter cirka 14 dagar. Du får ett sms från oss med exakt tidpunkt för din portering och det enda du behöver göra då är att sätta i ditt nya SIM-kort från Tele2 i din mobiltelefon.
Om du skulle vilja så kan du tidigarelägga din nummerflytt genom att kontakta kundservice.
När slutar mitt gamla SIM-kort hos den gamla operatören att fungera?
Du får ett sms från oss med exakt tidpunkt för flytten av ditt mobilnummer och i samband med att ditt mobilnummer flyttas kommer ditt gamla SIM-kort att sluta fungera.
Så här gör du en portering från Tele2 till annan operatör
Om du ska byta operatör behöver du först kontrollera att du inte har någon bindningstid kvar samt att det går att flytta ditt telefonnummer. Därefter kan du kontakta den nya operatören som sedan begär en nummerportering från Tele2. Hur lång tid det tar beror på vilket porteringsdatum den nya operatören sätter.
Hur lång uppsägningstid du har beror på när du tecknade abonnemanget. Enklast är att logga in i Mitt Tele2 Företag eller kontakta kundservice för att ta reda på det. Har ditt företag ett ramavtal kan du kontakta telefoniansvarig på företaget.
Om du har flyttat ditt telefonnummer innan uppsägningstiden eller bindningstiden är slut kommer du att få en slutfaktura från Tele2. Vänligen notera att en månads uppsägningstid gäller från det datum nummerporteringen sker.
Har du fel nummer i iMessage?
Om du har gjort en nummerflytt till oss och satt i ditt nya SIM-kort innan nummerflytten är klar, kommer ditt tillfälliga mobilnummer att aktiveras mot meddelandetjänsterna i din iPhone. När din nymmerflytt är klar behöver du ändra till rätt nummer manuellt genom att följa guiden nedan.
Gå till Inställningar > Telefon > Mitt nummer (Ändra till ditt nummer).
Gå till Inställningar > Meddelanden > Skicka och ta emot (Markera det rätta numret).
Gå till inställningar > FaceTime > Dra markören till vänster för att stänga av FaceTime.
Gå till Inställningar > Meddelanden > iMessage (dra markören till vänster. Detta stänger av iMessage).
Starta om telefonen och slå på iMessage och FaceTime igen.
Vad är tillfälligt mobilnummer?
För att du ska kunna använda din nya mobiltelefon för att surfa och ringa innan nummerflytten genomförts har ditt nya SIM-kort från Tele2 ett tillfälligt nummer tills nummerflytten är klar. Det tillfälliga numret står i din orderbekräftelse.
Att använda detta är frivilligt. Du kan även fortsätta använda SIM-kortet från din nuvarande operatör som vanligt.
Behöver du komma i kontakt med oss?
Du hittar information och hjälp som rör våra produkter och tjänster i vår kundservicesektion. Om du behöver komma i kontakt med oss, kan du hitta telefonnummer och mejl via knappen nedan.