SERVICE OCH REKLAMATION
Se innehåll och dokument
Har du problem med en telefon som du har köpt av oss?
Här finner du information om hur du ska göra om en hårdvara du köpt av oss inte fungerar.
Du kan alltid kontakta Kundservice på telefon 90 444 för att få hjälp med felsökning. Om problemet ändå kvarstår behöver du registrera din telefon för service.
Garanti
För att en reparation ska omfattas av garantin ska tillverkarens garantivillkor ha följts. Om felet på produkten inte omfattas av garantin tillkommer en undersökningsavgift på 390 kr – om kostnadsförslag nekas. Godkänns däremot skrotning av produkten tillkommer ingen undersökningsavgift (all data i telefonen kommer att raderas).
Reklamation
Du har rätt att reklamera din mobiltelefon om den varit på service två gånger för samma fel och felet kvarstår. I en reklamation behöver du vända dig dit du köpte telefonen. För att göra en reklamation av en mobiltelefon som du har köpt via Kundservice, tele2.se eller hos en återförsäljare ska du kontakta Kundservice.
Felsökning: Försök först med nedanstående steg
Starta om telefonen
En mobiltelefon behöver startas om med jämna mellanrum för att fungera optimalt. Vid omstarten gör telefonen nya anslutningar mot Tele2s nät och tjänster. Starta därför alltid om din telefon om du upplever någon form av problem. Om det inte går att starta om telefonen kan du prova att ladda den i 20 minuter för att sedan prova att starta om den igen.
Säkerställ att du har den senaste mjukvaran installerad
Vi uppdaterar kontinuerligt våra nät med nya funktioner för att förbättra kvaliteten. För att telefonen ska kunna använda dessa funktioner är det viktigt att du har den senaste mjukvaran installerad. Tillverkarna rättar dessutom ofta till buggar och täpper till säkerhetshål med nya mjukvaruuppdateringar.
Behöver du skicka in en Fullservicemobil på service?
Här hittar du vår supportsektion för Fullservicemobilen. Du skapar ett serviceärende till en Fullservicemobil via Mitt Tele2 Företag eller genom att kontakta kundservice. Om du inte redan har ett konto kan du enkelt skapa ett via samma länk. Är du osäker på om din telefon är en Fullservicemobil eller inte, kontakta din administratör.
Testa ditt SIM-kort i en annan telefon
Genom att testa ditt SIM-kort i en annan telefon kan du få veta om de problem du upplever beror på att din telefon gått sönder eller på ett fel som uppstått med ditt SIM-kort.
Behöver du skicka din telefon till service?
Innan du skickar in telefonen:
Tänk på att säkerhetskopiera dina kontakter, bilder och annat du vill spara.
Plocka ut SIM-kortet och eventuellt minneskort och spara på ett säkert ställe.
Ta bort eventuellt mobilskal eller displayskydd.
Inaktivera också ditt skärmlås.
Viktigt! Om din produkt är skadad vid leverans ska du kontakta oss på Kundservice omedelbart.
Om du har en iPhone: Stäng av funktionen Hitta min iPhone (Find my iPhone). Om du inte gör detta kommer din telefon att returneras utan åtgärd.
Skadad telefon vid leverans
Om din produkt är skadad vid leverans - kontakta Kundservice direkt.
Behöver du komma i kontakt med oss?
Du hittar information och hjälp som rör våra produkter och tjänster i vår kundservicesektion. Om du behöver komma i kontakt med oss, kan du hitta telefonnummer och mejl via knappen nedan.