Allas rätt till inkludering
Möjligheten till kommunikation på lika villkor är en viktig del av ett hållbart samhälle
Den 16 augusti 2024
Agenda 2030 är en handlingsplan med mål för omställning till ett hållbart samhälle för människorna, planeten och välståndet. Ett av handlingsplanens delmål är att möjliggöra och verka för att alla människor, oavsett ålder, kön, funktionsnedsättning, ras, etnicitet, ursprung, religion eller ekonomisk ställning, blir inkluderade i det sociala, ekonomiska och politiska livet. Kommunikation är en förutsättning för inkludering, men tyvärr inte självklart för alla.
Alla kan inte tala, men alla kan kommunicera
Personer med funktionsvariationer, som vissa former av autism, intellektuell funktionsnedsättning eller förvärvade hjärnskador, kan ha svårt att kommunicera. Alternativ och Kompletterande Kommunikation, AKK, är ett samlingsnamn för olika kommunikationssätt och metoder som stödjer kommunikation mellan människor.
AKK hjälper personer med kommunikationssvårigheter att förstå andra och att uttrycka sig, genom att ersätta eller komplettera talat språk, och kan därför vara ett viktigt stöd i vardagen.
30 år med personlig assistans
År 1994 genomfördes en stor socialpolitisk reform som gjorde det möjligt för personer med omfattande funktionshinder att leva som andra. Personlig assistans infördes för att ge personer med funktionsnedsättning ökat inflytande över sin livssituation. Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) ger rätt till särskilt stöd och särskild service för personer med extra behov. År 2023 hade 13 300 personer assistansersättning och 4 700 personer personlig assistans som kommunen beviljat.
Möjlighet till ökad inkludering med digitala verktyg
Med hjälp av digitalisering kan helt nya hjälpmedel introduceras, vilket kan leda till en omställning inom stödet till personer med funktionsvariationer.
Bräcke Diakoni har utvecklat verktyget RättVisat, en digital informationspärm och ett kommunikationspass där personer med funktionsvariationer kan lägga in uppgifter som de vill att andra ska känna till, i ett flertal olika format.
Här kan användaren till exempel lägga in en presentation av sig själv med filmer, text och bild, där det beskrivs allt från vem man är och hur man kommunicerar till vad man tycker om att göra. En del familjer har använt den vid rekrytering och utbildning av nya assistenter. Ett barn har använt den för att presentera sig själv när hen kommit till tandläkaren eller logopeden. En tonåring har använt den för att hitta saker att samtala om tillsammans.
– För oss är det viktigaste att personens röst ska bli hörd och att de själva blir delaktiga i stödet de behöver, säger Thomas Schneider, utvecklingschef på Bräcke Diakoni.
RättVisat har efter en pappersförlaga digitaliserats i två steg. Den utvecklas i samarbete med bland annat Myndigheten för delaktighet, MFD, som arbetar med att främja, guida och stödja samhällets aktörer att genomföra sina uppdrag utifrån hela befolkningens behov och förutsättningar. Tele2 Företag upplåter servrar och sponsrar driften av appen.
Här kan du läsa mer om Tele2 Företags samarbete med Bräcke Diakoni.
Digitaliseringens risk för exkludering
Den ökade digitaliseringen av samhället gör att de som aldrig eller sällan använder internet riskerar att bli allt mer isolerade och hamna i digitalt utanförskap, särskilt när de digitala tjänsterna är inbäddade i centrala samhällsverksamheter som arbetslivet, vården och skolan. Enligt Internetstiftelsen är andelen som använder internet sällan eller inte alls dubbelt så stor bland personer med funktionsvariationer, som bland befolkningen i stort.
Hur säkerställer vi då att våra digitala verktyg och tjänster är tillgängliga för alla?
Kostnaden ska inte vara avgörande
Kostnaden på internetuppkopplingen kan vara det som avgör om man har tillgång till internet i sin bostad, vilket kan vara en förutsättning för att kunna ta del av grundläggande information från banker, företag och offentliga institutioner som finns online.
Sedan 2023 har boende i Stena Fastigheters 26 000 hyresbostäder tillgång till en kostnadsfri bredbandstjänst, Digital Inkludering, med en hastighet på 1 Mbit/sekund. Tjänsten möjliggör inkludering i det digitala samhället, så att alla hyresgäster ska kunna få tillgång till samhällsviktig information i sitt hem.
– Med den här tjänsten kan Stena Fastigheter och Tele2 tillsammans bidra till att minska det digitala gapet, säger Cecilia Fredholm Vaarning, Chef hållbara affärer, Stena Fastigheter.
Läs kundcaset med Stena Fastigheter här.
Universell utformning är ett första steg
Universell utformning handlar om att designa ett samhälle för alla. Genom att utforma miljöer, produkter och tjänster utifrån vetskapen att människor har olika förutsättningar, kan vi skapa inkluderande lösningar. The Center for Universal Design vid North Carolina State University har tagit fram sju principer för universal design. Bra exempel på universell design är produkter som började som särlösningar, men var så bra att de blivit standardlösningar, som fjärrkontroll till tv:n och engreppsblandare i vattenkranar.
Digitalisering och universell design kan bidra till inkludering
Ett viktigt mål för kommunerna är att bidra till att unga vuxna med intellektuella funktionsnedsättningar kan tillgodogöra sig digital information från olika myndigheter. I juni 2024 startade det Vinnovafinansierade projektet ”AI-baserat kommunikationsstöd”. Projektet ska utveckla en AI-tjänst som anpassar och presenterar informationen på utvalda webbsidor utifrån varje individs behov och förmåga att ta till sig information.
Hur ska personer med talsvårigheter bli bemötta på ett bra sätt när de ringer telefonsamtal? Sedan år 2004 finns Teletal, en tjänst för alla som behöver stöd vid telefonsamtal. Ju bättre virtuella assistenter blir på att förstå denna typ av kommunikation, desto större möjlighet att i framtiden erbjuda denna typ av tolktjänster dygnet runt.
Digitalisering kan bidra till ett mer inkluderande samhälle med rätt utformade tjänster. Allt handlar om medvetenhet och mål.
Håll dig uppdaterad
Omställningsbloggen fokuserar på innovation, inspirerande exempel och information om hållbar omställning via digitalisering. Nya uppdateringar anländer varje månad och inläggen skrivs av mig men också av andra gäster som företräder Tele2s olika experter inom olika områden.
Jag hoppas att bloggen ska sprida kunskap och inspirera er till en omställning och att möta utmaningar med hållbara, innovativa digitala lösningar.
Vänliga hälsningar
Linda Ekener Mägi Affärsutvecklare, Tele2 Företag
Håll dig uppdaterad
Omställningsbloggen fokuserar på innovation, inspirerande exempel och information om hållbar omställning via digitalisering. Nya uppdateringar anländer varje månad och inläggen skrivs av mig men också av andra gäster som företräder Tele2s olika experter inom olika områden.
Jag hoppas att bloggen ska sprida kunskap och inspirera er till en omställning och att möta utmaningar med hållbara, innovativa digitala lösningar.
Vänliga hälsningar
Linda Ekener Mägi Affärsutvecklare, Tele2 Företag