Handböcker om kommunikation och uppkoppling
Läs mer och ladda ner Tele2 Företags handböcker för företag
Hur hantera teknikskiftet från 2G och 3G?
Ökande efterfrågan på datakommunikation kräver nyare tekniker som 4G och 5G. För att kunna möta behovet pågår just nu nedsläckningen av 2G och 3G för att bygga kapacitet med 4G och 5G.
De flesta som redan har moderna mobiltelefoner och annan modern uppkopplad utrustning kommer inte påverkas av detta eftersom de redan använder 4G- och 5G-nätet. Men det finns fortfarande utrustning som bara kopplas upp via 2G och eller 3G.
Vilka alternativ finns och vad bör man tänka på? I denna handbok delar vi med oss av alternativ och tips.
Hur hantera teknikskiftet från 2G och 3G?
Ökande efterfrågan på datakommunikation kräver nyare tekniker som 4G och 5G. För att kunna möta behovet pågår just nu nedsläckningen av 2G och 3G för att bygga kapacitet med 4G och 5G.
De flesta som redan har moderna mobiltelefoner och annan modern uppkopplad utrustning kommer inte påverkas av detta eftersom de redan använder 4G- och 5G-nätet. Men det finns fortfarande utrustning som bara kopplas upp via 2G och eller 3G.
Vilka alternativ finns och vad bör man tänka på? I denna handbok delar vi med oss av alternativ och tips.
Tillämpad AI i praktiken
Utvecklingen av AI, artificiell intelligens, har pågått i mer än 50 år och AI är idag ett kraftfullt verktyg för företag världen över. Tekniken används för allt från att förbättra användarupplevelser och automatisera arbetsuppgifter till att stärka cybersäkerhet och effektivisera arbetsprocesser.
Vår handbok ger dig en tydlig förståelse för AI-tekniken och hjälper dig att dra nytta av dess fulla potential för att skapa värde i din verksamhet.
Tillämpad AI i praktiken
Utvecklingen av AI, artificiell intelligens, har pågått i mer än 50 år och AI är idag ett kraftfullt verktyg för företag världen över. Tekniken används för allt från att förbättra användarupplevelser och automatisera arbetsuppgifter till att stärka cybersäkerhet och effektivisera arbetsprocesser.
Vår handbok ger dig en tydlig förståelse för AI-tekniken och hjälper dig att dra nytta av dess fulla potential för att skapa värde i din verksamhet.
Hållbarhet genom digitalisering
Hållbarhet är också samhällskritiskt. Sverige ligger långt fram i genomförandet av Agenda 2030 för hållbar utveckling. Men enligt regeringen behöver takten ökas i omställningen till ett hållbart samhälle.
Digitalisering har en stor påverkan på klimat och miljö, men möjliggör samtidigt lösningar för ökad hållbarhet, både miljömässigt och socialt. En av it-chefens utmaningar blir därför att skapa hållbar digitalisering. Men it-chefen kan dessutom ta en aktiv roll genom att visa hur digitalisering kan bidra inom verksamheten i stort och hur man kan mäta den möjliggörande effekten.
Hållbarhet genom digitalisering
Hållbarhet är också samhällskritiskt. Sverige ligger långt fram i genomförandet av Agenda 2030 för hållbar utveckling. Men enligt regeringen behöver takten ökas i omställningen till ett hållbart samhälle.
Digitalisering har en stor påverkan på klimat och miljö, men möjliggör samtidigt lösningar för ökad hållbarhet, både miljömässigt och socialt. En av it-chefens utmaningar blir därför att skapa hållbar digitalisering. Men it-chefen kan dessutom ta en aktiv roll genom att visa hur digitalisering kan bidra inom verksamheten i stort och hur man kan mäta den möjliggörande effekten.
Omnikanalstrategi - var och hur möter vi användaren i framtiden?
En av de största utmaningarna vi står inför idag är användarnas förväntningar i olika kommunikationskanaler. Vi behöver kunna möta användaren i fler kanaler än någonsin – som dessutom står i ständig förändring. Detta medför också nya utmaningar med att förutse och mäta hur användarna interagerar med våra tjänster och hur vi gör för att skapa en bra upplevelse.
I Tele2 Företags handbok Var och hur möter vi användaren i framtiden? tittar vi närmare på hur en omnikanalstrategi kan utformas för att möta dessa utmaningar.
Omnikanalstrategi - var och hur möter vi användaren i framtiden?
En av de största utmaningarna vi står inför idag är användarnas förväntningar i olika kommunikationskanaler. Vi behöver kunna möta användaren i fler kanaler än någonsin – som dessutom står i ständig förändring. Detta medför också nya utmaningar med att förutse och mäta hur användarna interagerar med våra tjänster och hur vi gör för att skapa en bra upplevelse.
I Tele2 Företags handbok Var och hur möter vi användaren i framtiden? tittar vi närmare på hur en omnikanalstrategi kan utformas för att möta dessa utmaningar.
Framtidens trådlösa uppkoppling
Trådlös uppkoppling blir ett allt vanligare alternativ inom olika verksamheter tack vare sin flexibilitet och snabba utrullning. Nya teknologier presenteras som alternativ till befintliga lösningar - men hur vet du vad som passar just ditt företag?
Det finns många faktorer att ta ställning till när du väljer uppkoppling. Du behöver exempelvis ta hänsyn till nuläge, strategi och mål för kommande år, behöv av täckning, hastighet, kapacitet och it-säkerhet.
Vilken typ av trådlös uppkoppling som är bäst för din verksamhet beror främst på du prioriterar främst. Ladda ner handboken som beskriver skillnader mellan olika uppkopplingsalternativ för att hjälpa dig välja rätt.
Framtidens trådlösa uppkoppling
Trådlös uppkoppling blir ett allt vanligare alternativ inom olika verksamheter tack vare sin flexibilitet och snabba utrullning. Nya teknologier presenteras som alternativ till befintliga lösningar - men hur vet du vad som passar just ditt företag?
Det finns många faktorer att ta ställning till när du väljer uppkoppling. Du behöver exempelvis ta hänsyn till nuläge, strategi och mål för kommande år, behöv av täckning, hastighet, kapacitet och it-säkerhet.
Vilken typ av trådlös uppkoppling som är bäst för din verksamhet beror främst på du prioriterar främst. Ladda ner handboken som beskriver skillnader mellan olika uppkopplingsalternativ för att hjälpa dig välja rätt.
Verksamhetskritisk digital infrastruktur
Ökad digitalisering innebär fantastiska möjligheter, men också nya utmaningar i form av sårbarhet, komplexitet och ökade krav på informationssäkerhet.
Uppkoppling och it är i många fall en förutsättning för en verksamhets existens. Utmaningen är att hitta rätt balans mellan å ena sidan tillgänglighet och öppenhet, å andra sidan kostnaden för säkerhet och skydd - och att ständigt ompröva och anpassa lösningen till en föränderlig omvärld.
Denna handbok är skriven som en hjälp i arbetet med att förse dig med insikter om teknikval i förhållande till kostnadsnivå, så att du kan optimera den verksamhetskritiska digitala infrastrukturen för din verksamhet.
Verksamhetskritisk digital infrastruktur
Ökad digitalisering innebär fantastiska möjligheter, men också nya utmaningar i form av sårbarhet, komplexitet och ökade krav på informationssäkerhet.
Uppkoppling och it är i många fall en förutsättning för en verksamhets existens. Utmaningen är att hitta rätt balans mellan å ena sidan tillgänglighet och öppenhet, å andra sidan kostnaden för säkerhet och skydd - och att ständigt ompröva och anpassa lösningen till en föränderlig omvärld.
Denna handbok är skriven som en hjälp i arbetet med att förse dig med insikter om teknikval i förhållande till kostnadsnivå, så att du kan optimera den verksamhetskritiska digitala infrastrukturen för din verksamhet.
Om författaren
Linda Ekener Mägi arbetar med affärsutveckling inom enheten Special Sales på Tele2 Företag. Hon har lång erfarenhet av arbete med digitalisering och uppkopplade lösningar både internationellt och inom Sverige i många olika branscher. Handböckerna baseras på Lindas samlade insikter och kunskap nätverk, digitalisering och informationssäkerhet. Målet med handböckerna är att bidra till utvecklingen av värdeskapande, effektiva och hållbara produkter och tjänster samt att skapa framtidssäkra organisationer för våra kunder.
Om författaren
Linda Ekener Mägi arbetar med affärsutveckling inom enheten Special Sales på Tele2 Företag. Hon har lång erfarenhet av arbete med digitalisering och uppkopplade lösningar både internationellt och inom Sverige i många olika branscher. Handböckerna baseras på Lindas samlade insikter och kunskap nätverk, digitalisering och informationssäkerhet. Målet med handböckerna är att bidra till utvecklingen av värdeskapande, effektiva och hållbara produkter och tjänster samt att skapa framtidssäkra organisationer för våra kunder.
Har du frågor om våra tjänster och produkter?
Behöver du rådgivning för att hitta rätt lösning för din verksamhet? Boka tid för möte med säljare i butik eller online, eller fyll i formuläret så kontaktar vi dig.
Om du redan är kund hos Tele2 Företag och behöver support eller service för dina tjänster ber vi dig kontakta kundservice.