Nya arbetssätt i pandemins spår
Hur har svenskarnas arbetsliv förändrats under coronakrisen?
Läs vår rapport om nya arbetssätt.
Nya förutsättningar i pandemins spår
Sedan 2011 har Tele2 Företag gjort en undersökning om digitaliseringen på arbetsplatserna, där vi bland annat frågat yrkesarbetande svenskar om vad de tycker om kvaliteten på sin arbetsgivares IT-tjänster.
I denna undersökning från 2020 har vi med hjälp av Kantar Sifo undersökt svenskarnas inställning till distansarbete både innan och under coronakrisen. Se filmen och läs vidare för att få reda på resultatet av undersökningen.
Nya förutsättningar i pandemins spår
Sedan 2011 har Tele2 Företag gjort en undersökning om digitaliseringen på arbetsplatserna, där vi bland annat frågat yrkesarbetande svenskar om vad de tycker om kvaliteten på sin arbetsgivares IT-tjänster.
I denna undersökning från 2020 har vi med hjälp av Kantar Sifo undersökt svenskarnas inställning till distansarbete både innan och under coronakrisen. Se filmen och läs vidare för att få reda på resultatet av undersökningen.
Vårt arbetsliv har förändrats
Under 2020 har vi alla på väldigt kort tid vaknat upp i en helt ny verklighet. Coronapandemin har förändrat sättet vi lever och arbetar och nu måste vi snabbt ställa om för att hantera de nya utmaningarna. När allt fler jobbar hemifrån ökar kraven både på arbetsgivare och operatörer för att medarbetarna ska kunna ta del av obegränsad kommunikation både från kontoren och hemifrån.
I februari 2020 frågade Tele2 och TNS-Sifo yrkesverksamma svenskar vad de tyckte om kvaliteten på sin arbetsgivares it-tjänster, hur mobiliteten i tjänsterna fungerade och om olika aspekter kring distansarbete.
Under 2020 har vi alla på väldigt kort tid vaknat upp i en helt ny verklighet. Coronapandemin har förändrat sättet vi lever och arbetar och nu måste vi snabbt ställa om för att hantera de nya utmaningarna. När allt fler jobbar hemifrån ökar kraven både på arbetsgivare och operatörer för att medarbetarna ska kunna ta del av obegränsad kommunikation både från kontoren och hemifrån.
I februari 2020 frågade Tele2 och TNS-Sifo yrkesverksamma svenskar vad de tyckte om kvaliteten på sin arbetsgivares it-tjänster, hur mobiliteten i tjänsterna fungerade och om olika aspekter kring distansarbete.
Eftersom många företag har låtit sina medarbetare jobba hemifrån på grund av coronaepidemin ställde vi samma frågor i mitten av april för att se om det skett några förändringar.
Undersökningen visar att coronakrisen har haft en omedelbar påverkan på vårt sätt att arbeta. Distansarbetet har ökat med 400 % och väldigt många har fått en ny vardag att förhålla sig till, vilket gett både positiva och negativa effekter. Vi ser att många snabbt kunde ställa om till distansarbete och att påverkan inte varit så stor som vi först trodde.
Eftersom många företag har låtit sina medarbetare jobba hemifrån på grund av coronaepidemin ställde vi samma frågor i mitten av april för att se om det skett några förändringar.
Undersökningen visar att coronakrisen har haft en omedelbar påverkan på vårt sätt att arbeta. Distansarbetet har ökat med 400 % och väldigt många har fått en ny vardag att förhålla sig till, vilket gett både positiva och negativa effekter. Vi ser att många snabbt kunde ställa om till distansarbete och att påverkan inte varit så stor som vi först trodde.
Distansarbete har ökat med nästan 400 %
Under coronakrisen har distansarbetet ökat till 51 % av arbetad tid, en ökning med drygt 400 %. Det förekommer fortfarande att man arbetar all sin tid på ordinarie arbetsplats, men det är knappt 1 av 20 som gör det.
Mer än 50 % arbetar merparten av tiden på distans och nästan 1 av 3 arbetar all sin tid på distans.
Distansarbete har ökat med nästan 400 %
Under coronakrisen har distansarbetet ökat till 51 % av arbetad tid, en ökning med drygt 400 %. Det förekommer fortfarande att man arbetar all sin tid på ordinarie arbetsplats, men det är knappt 1 av 20 som gör det.
Mer än 50 % arbetar merparten av tiden på distans och nästan 1 av 3 arbetar all sin tid på distans.
4 av 10 kommer att arbeta mer på distans även efter corona
Coronakrisen påverkar hur vi arbetar idag, men kommer också påverka hur vi vill arbeta framöver.
36 % har angett att de kommer resa mindre i tjänsten även efter att alla restriktioner har lyfts. Hälften uppger dessutom att de kommer att använda digitala plattformar mer än innan corona. 42 % kommer också att använda dem mer även för externa möten.
4 av 10 kommer att arbeta mer på distans även efter corona
Coronakrisen påverkar hur vi arbetar idag, men kommer också påverka hur vi vill arbeta framöver.
36 % har angett att de kommer resa mindre i tjänsten även efter att alla restriktioner har lyfts. Hälften uppger dessutom att de kommer att använda digitala plattformar mer än innan corona. 42 % kommer också att använda dem mer även för externa möten.
Tre slutsatser från rapporten
Effektivitet
36 % av de som arbetar på heltid hemifrån upplever att de arbetar mer effektivt än innan. Bland de som arbetar 25 % eller mindre på distans är det fler som upplever minskad effektivitet.
8 av 10 som arbetar på distans arbetar lika mycket eller mer än tidigare.
Effektivitet
36 % av de som arbetar på heltid hemifrån upplever att de arbetar mer effektivt än innan. Bland de som arbetar 25 % eller mindre på distans är det fler som upplever minskad effektivitet.
8 av 10 som arbetar på distans arbetar lika mycket eller mer än tidigare.
Avkoppling
Av de som arbetar heltid hemma uppger 68 % att de har en god balans mellan arbete och fritid och 64 % att de kan koppla av när de är lediga.
Däremot kan balansen mellan arbete och fritid påverkas negativt.
Avkoppling
Av de som arbetar heltid hemma uppger 68 % att de har en god balans mellan arbete och fritid och 64 % att de kan koppla av när de är lediga.
Däremot kan balansen mellan arbete och fritid påverkas negativt.
Trivsel
En majoritet saknar fikastunder och småpratet kollegor emellan och 49 % tycker att distansarbete går ut över teamkänslan. Innan coronakrisen var den siffran 26 %.
Det sociala samspelet verkar därmed vara en större utmaning än tekniken.
Trivsel
En majoritet saknar fikastunder och småpratet kollegor emellan och 49 % tycker att distansarbete går ut över teamkänslan. Innan coronakrisen var den siffran 26 %.
Det sociala samspelet verkar därmed vara en större utmaning än tekniken.
Vår inställning till tekniken har förändrats
Överlag har vi blivit mer positiva till de tekniska förutsättningarna att arbeta på distans. Med den snabba omställningen till distansarbete har många på kort tid tagit till sig både tekniken och arbetssättet.
Andelen digitala möten har ökat kraftigt och majoriteten av användarna är positiva till att mötas via de digitala plattformarna. Ju mer man använder digitala möten, desto mer positiv är man överlag. Dock förutsätter det att man har rätt tekniska förutsättningar. Även om vi i lägre grad upplever tekniska problem nu än tidigare så påverkas totalupplevelsen av hur väl tekniken fungerar.
Vår inställning till tekniken har förändrats
Överlag har vi blivit mer positiva till de tekniska förutsättningarna att arbeta på distans. Med den snabba omställningen till distansarbete har många på kort tid tagit till sig både tekniken och arbetssättet.
Andelen digitala möten har ökat kraftigt och majoriteten av användarna är positiva till att mötas via de digitala plattformarna. Ju mer man använder digitala möten, desto mer positiv är man överlag. Dock förutsätter det att man har rätt tekniska förutsättningar. Även om vi i lägre grad upplever tekniska problem nu än tidigare så påverkas totalupplevelsen av hur väl tekniken fungerar.
Hur gjordes undersökningen?
Totalt gjordes 1 000 intervjuer under februari 2020 och lika många i april. De tillfrågade är mellan 25–64 år och arbetar hel/-deltid på ett företag med fler än 10 anställda. För att få delta i undersökningen måste man ha tillgång till telefon och dator från sin arbetsgivare. Svarsfrekvensen var 26 %.
Hur gjordes undersökningen?
Totalt gjordes 1 000 intervjuer under februari 2020 och lika många i april. De tillfrågade är mellan 25–64 år och arbetar hel/-deltid på ett företag med fler än 10 anställda. För att få delta i undersökningen måste man ha tillgång till telefon och dator från sin arbetsgivare. Svarsfrekvensen var 26 %.
Har du frågor om våra tjänster och produkter?
Behöver du rådgivning för att hitta rätt lösning för din verksamhet? Boka tid för möte med säljare i butik eller online, eller fyll i formuläret så kontaktar vi dig.
Om du redan är kund hos Tele2 Företag och behöver support eller service för dina tjänster ber vi dig kontakta kundservice.