Vinster och hinder i den hållbara omställningen - del 1
En undersökning av Tele2 Företag
Hållbarhetsarbetet har direkt inverkan på affären
Drygt 1 av 3 företag har påverkats affärsmässigt de senaste 12 månaderna (vunnit eller förlorat affärer), kopplat till sitt hållbarhetsarbete. Mer än var fjärde företag har vunnit affärer och var tionde säger sig ha förlorat affärer för att de inte levt upp till kundernas krav när det gäller hållbarhet.
Mest påtaglig affärspåverkan upplever de större företagen. Där har nästan var tredje företag vunnit affärer under de senaste 12 månaderna, kopplat till sitt arbete med hållbarhet.
För mindre företag (1-49 anställda) har hållbarhetsarbetet inte samma genomslag på affären, men även i denna grupp av företag upplever 3 av 10 att de påverkats affärsmässigt under de senaste 12 månaderna.
Hållbarhetsarbetet har direkt inverkan på affären
Drygt 1 av 3 företag har påverkats affärsmässigt de senaste 12 månaderna (vunnit eller förlorat affärer), kopplat till sitt hållbarhetsarbete. Mer än var fjärde företag har vunnit affärer och var tionde säger sig ha förlorat affärer för att de inte levt upp till kundernas krav när det gäller hållbarhet.
Mest påtaglig affärspåverkan upplever de större företagen. Där har nästan var tredje företag vunnit affärer under de senaste 12 månaderna, kopplat till sitt arbete med hållbarhet.
För mindre företag (1-49 anställda) har hållbarhetsarbetet inte samma genomslag på affären, men även i denna grupp av företag upplever 3 av 10 att de påverkats affärsmässigt under de senaste 12 månaderna.
Tydliga fördelar med att stärka hållbarhetsarbetet
9 av 10 beslutsfattare ser fördelar med att stärka hållbarhetsarbetet ytterligare. Trots att många upplever att hållbarhetsarbetet påverkar förmågan att vinna affärer är det andra fördelar som driver mot ökad hållbarhet. Framför allt är det en vilja att framtidssäkra verksamheten, men även att för att kunna attrahera medarbetare och stärka företagets anseende.
Bland större företag är samsynen kring detta i det närmaste total. På mindre företag värderar man inte fördelarna lika högt och ungefär en av fem (21 %) ser inga fördelar alls.
Tydliga fördelar med att stärka hållbarhetsarbetet
9 av 10 beslutsfattare ser fördelar med att stärka hållbarhetsarbetet ytterligare. Trots att många upplever att hållbarhetsarbetet påverkar förmågan att vinna affärer är det andra fördelar som driver mot ökad hållbarhet. Framför allt är det en vilja att framtidssäkra verksamheten, men även att för att kunna attrahera medarbetare och stärka företagets anseende.
Bland större företag är samsynen kring detta i det närmaste total. På mindre företag värderar man inte fördelarna lika högt och ungefär en av fem (21 %) ser inga fördelar alls.
Vad avgjorde att ni vann affären?
"Vi är Svanenmärkta som företag och har en tydlig inriktning mot hållbarhet."
"Vi har ett tydligt och spårbart hållbarhetsarbete och lever upp till de nya EU-kraven.”
"Vi använder naturvänligt material och har övergått till enbart eldrivna transportfordon."
Vad avgjorde att ni vann affären?
"Vi är Svanenmärkta som företag och har en tydlig inriktning mot hållbarhet."
"Vi har ett tydligt och spårbart hållbarhetsarbete och lever upp till de nya EU-kraven.”
"Vi använder naturvänligt material och har övergått till enbart eldrivna transportfordon."
Kraven ökar vid nya affärer och upphandlingar
8 av 10 beslutsfattare (77 %) upplever att hållbarhetskraven har ökat i varierande grad, vid nya affärer och upphandlingar det senaste året.
Nästan varannan respondent (44 %) upplever att ökningen är påtaglig (steg 4 och 5). Ökningen märks framför allt bland större företag där en majoritet (58 %) upplever påtagligt ökade krav på hållbarhet under senaste året.
Vd som roll upplever inte att kraven ökat lika mycket som övriga roller i ledningsgruppen.
Endast 31 % av beslutsfattarna har lätt att se konkreta åtgärder som skulle göra verksamheten mer hållbar (steg 4 och 5). Nästan varannan respondent (45 %) svarar att det varken är lätt eller svårt.
Kraven ökar vid nya affärer och upphandlingar
8 av 10 beslutsfattare (77 %) upplever att hållbarhetskraven har ökat i varierande grad, vid nya affärer och upphandlingar det senaste året.
Nästan varannan respondent (44 %) upplever att ökningen är påtaglig (steg 4 och 5). Ökningen märks framför allt bland större företag där en majoritet (58 %) upplever påtagligt ökade krav på hållbarhet under senaste året.
Vd som roll upplever inte att kraven ökat lika mycket som övriga roller i ledningsgruppen.
Endast 31 % av beslutsfattarna har lätt att se konkreta åtgärder som skulle göra verksamheten mer hållbar (steg 4 och 5). Nästan varannan respondent (45 %) svarar att det varken är lätt eller svårt.
Tekniken finns – bristvaran är internt fokus och driv
Mer än 8 av 10 beslutsfattare upplever olika hinder för att göra verksamheten mer hållbar. Största hindret är en upplevd brist på interna resurser som driver på en hållbar utveckling – detta upplevs av var tredje beslutsfattare. Nästan lika vanligt är att det saknas en avsatt budget och, på tredje plats, brist på kunskap.
Avsaknad på krav från kunderna sticker ut för de mindre bolagen. Att de tekniska förutsättningarna saknas är oftast inte ett problem. Endast 1 av 10 upplever det som ett hinder.
Vissa värden skiljer sig mellan privat och offentlig sektor. De största hindren för offentlig sektor är avsaknad av interna resurser som driver på saknas (39 %), samt att budget saknas (38 %).
Mer än 8 av 10 beslutsfattare upplever olika hinder för att göra verksamheten mer hållbar. Största hindret är en upplevd brist på interna resurser som driver på en hållbar utveckling – detta upplevs av var tredje beslutsfattare. Nästan lika vanligt är att det saknas en avsatt budget och, på tredje plats, brist på kunskap.
Avsaknad på krav från kunderna sticker ut för de mindre bolagen. Att de tekniska förutsättningarna saknas är oftast inte ett problem. Endast 1 av 10 upplever det som ett hinder.
Vissa värden skiljer sig mellan privat och offentlig sektor. De största hindren för offentlig sektor är avsaknad av interna resurser som driver på saknas (39 %), samt att budget saknas (38 %).
Inom offentlig sektor upplever 24 % av respondenterna att hållbarhet inte är ett uttalat fokus internt.
Även bland de olika branscherna skiljer sig värdena åt. Inom bank/finans/försäkring anger 75 % av respondenterna att de saknar kunskap och intern utbildning. 50 % säger att hållbarhet inte är ett uttalat fokusområde internt samt att de saknar krav från kunder och intressenter.
42 % av respondenterna inom hälsa/sjukvård säger att det saknas resurser internt som driver på. Dessutom saknas avsatt budget samt kunskap och utbildning internt.
Inom offentlig sektor upplever 24 % av respondenterna att hållbarhet inte är ett uttalat fokus internt.
Även bland de olika branscherna skiljer sig värdena åt. Inom bank/finans/försäkring anger 75 % av respondenterna att de saknar kunskap och intern utbildning. 50 % säger att hållbarhet inte är ett uttalat fokusområde internt samt att de saknar krav från kunder och intressenter.
42 % av respondenterna inom hälsa/sjukvård säger att det saknas resurser internt som driver på. Dessutom saknas avsatt budget samt kunskap och utbildning internt.
Vilka hinder upplever du att er verksamhet har?
"Brist på kvalificerad arbetskraft och engagemang från medarbetare."
"Brist på kvalificerad arbetskraft och engagemang från medarbetare."
"Det saknas vilja och förmåga att skapa efterfrågan på mer hållbara produkter inom vår bransch."
"Det saknas vilja och förmåga att skapa efterfrågan på mer hållbara produkter inom vår bransch."
”Hög medvetenhet om kostnader innebär att priset är viktigare än hållbarhet.”
”Hög medvetenhet om kostnader innebär att priset är viktigare än hållbarhet.”
Se hela undersökningen
Vill du se de övriga delarna av hållbarhetsundersökningen Vinster och hinder i en hållbar omställning? Läs mer via knapparna nedan.
Se hela undersökningen
Vill du se de övriga delarna av hållbarhetsundersökningen Vinster och hinder i en hållbar omställning? Läs mer via knapparna nedan.
Så här genomfördes undersökningen
I maj 2024 genomförde Tele2 Företag, i samarbete med Ipsos, en digital undersökning med 321 beslutsfattare. Målgruppen var chefer i beslutsfattande position som exempelvis vd, vice vd, marknadschef, it-chef och hållbarhetschef. Respondenterna fördelades enligt nedan:
46 % i offentlig sektor
54 % i privat sektor, med fördelningen på storlek
33 % i kategorin 1-49 anställda
35 % i kategorin 50-199 anställda
32 % i kategorin 200+ anställda
Undersökningen fokuserar på fem områden inom hållbarhet:
Affärsvärde och drivkrafter med hållbarhet
De krav och hinder som verksamheterna står inför
Framdrift och innovation som accelerator för omställningen
Att göra sina it- och kommunikationslösningar mer hållbara
En mer hållbar verksamhet med hjälp av it och kommunikation
I grafer med en avvikelse från 100 % beror detta på avrundning. Där summan blir väsentligt mer än 100 % har respondenten haft möjlighet att ge mer än ett svar.