Vinster och hinder i den hållbara omställningen - del 3
En undersökning av Tele2 Företag
5 av 10 privata bolag anser sig ligga i framkant när det kommer till hållbarhet
Endast 32 % av beslutsfattarna inom offentlig sektor anser sig ligga före aktörer med samma typ av verksamhet inom hållbarhetsområdet.
Inom den privata sektorn är siffran högre – där anser sig mer än hälften (51 %) ligga före konkurrenterna.
Endast 32 % av beslutsfattarna inom offentlig sektor anser sig ligga före aktörer med samma typ av verksamhet inom hållbarhetsområdet.
Inom den privata sektorn är siffran högre – där anser sig mer än hälften (51 %) ligga före konkurrenterna.
Privat sektor verkar generellt ha ett större självförtroende då det är en majoritet som anser sig ha konkurrensfördelar inom de flesta områden. Både inom privat så väl som offentlig sektor svarar dock många att de varken upplevde sig som bättre eller sämre inom många områden.
Privat sektor verkar generellt ha ett större självförtroende då det är en majoritet som anser sig ha konkurrensfördelar inom de flesta områden. Både inom privat så väl som offentlig sektor svarar dock många att de varken upplevde sig som bättre eller sämre inom många områden.
Försprång inom hållbarhet kopplar till försprång inom andra områden
Att ha ett försprång mot konkurrenterna inom hållbarhet är en tydlig indikator på ett företag ligger i framkant även inom andra viktiga områden.
För att förstå vad som kännetecknar företag med ett försprång inom hållbarhet har vi särstuderat 136 företag inom den privata sektorn, som alla kännetecknas av att beslutsfattarna bedömer att de ligger före konkurrenterna i sitt hållbarhetsarbete. Genom att analysera i vilken grad dessa företag också låg i framkant i andra viktiga avseenden framträdde ett tydligt mönster.
Starkast samband finns mellan ledarskap inom hållbarhet och innovationsförmåga, effektivitet och kvalitet och förmågan att attrahera talanger. Men det finns även ett samband som säger att företag som leder inom hållbarhet dessutom har större sannolikhet att växa snabbare än andra företag, ha en mer kompetent och beslutsmässig företagsledning och en bättre förmåga att ställa om vid förändringar.
Försprång inom hållbarhet kopplar till försprång inom andra områden
Att ha ett försprång mot konkurrenterna inom hållbarhet är en tydlig indikator på ett företag ligger i framkant även inom andra viktiga områden.
För att förstå vad som kännetecknar företag med ett försprång inom hållbarhet har vi särstuderat 136 företag inom den privata sektorn, som alla kännetecknas av att beslutsfattarna bedömer att de ligger före konkurrenterna i sitt hållbarhetsarbete. Genom att analysera i vilken grad dessa företag också låg i framkant i andra viktiga avseenden framträdde ett tydligt mönster.
Starkast samband finns mellan ledarskap inom hållbarhet och innovationsförmåga, effektivitet och kvalitet och förmågan att attrahera talanger. Men det finns även ett samband som säger att företag som leder inom hållbarhet dessutom har större sannolikhet att växa snabbare än andra företag, ha en mer kompetent och beslutsmässig företagsledning och en bättre förmåga att ställa om vid förändringar.
Tydligt samband mellan innovationsförmåga och hållbarhet
En majoritet (60 %) av beslutsfattare ser ett samband mellan innovationsförmåga och att göra verksamheten mer hållbar. Störst övertygelse har de större bolagen, med fler än 200 anställda, där hela 71 % anser att innovationsförmåga, i bred bemärkelse, hjälper verksamheter att bli mer hållbara.
De företag som ligger långt fram i sitt hållbarhetsarbete verkar se positivt på innovation och kreativitet, som en väg till att hitta nya arbetssätt, mer effektiva processer och förbättringar både för verksamheten i stort och inom hållbarhetsområdet.
Tydligt samband mellan innovationsförmåga och hållbarhet
En majoritet (60 %) av beslutsfattare ser ett samband mellan innovationsförmåga och att göra verksamheten mer hållbar. Störst övertygelse har de större bolagen, med fler än 200 anställda, där hela 71 % anser att innovationsförmåga, i bred bemärkelse, hjälper verksamheter att bli mer hållbara.
De företag som ligger långt fram i sitt hållbarhetsarbete verkar se positivt på innovation och kreativitet, som en väg till att hitta nya arbetssätt, mer effektiva processer och förbättringar både för verksamheten i stort och inom hållbarhetsområdet.
”Utan innovation kommer vi inte framåt och kan möta framtidens utmaningar. Kreativitet är av stor betydelse för att hitta lösningar som inte är självklara.”
Se hela undersökningen
Vill du se de övriga delarna av hållbarhetsundersökningen Vinster och hinder i en hållbar omställning? Läs mer via knapparna nedan.
Se hela undersökningen
Vill du se de övriga delarna av hållbarhetsundersökningen Vinster och hinder i en hållbar omställning? Läs mer via knapparna nedan.
Så här genomfördes undersökningen
I maj 2024 genomförde Tele2 Företag, i samarbete med Ipsos, en digital undersökning med 321 beslutsfattare. Målgruppen var chefer i beslutsfattande position som exempelvis vd, vice vd, marknadschef, it-chef och hållbarhetschef. Respondenterna fördelades enligt nedan:
46 % i offentlig sektor
54 % i privat sektor, med fördelningen på storlek
33 % i kategorin 1-49 anställda
35 % i kategorin 50-199 anställda
32 % i kategorin 200+ anställda
Undersökningen fokuserar på fem områden inom hållbarhet:
Affärsvärde och drivkrafter med hållbarhet
De krav och hinder som verksamheterna står inför
Framdrift och innovation som accelerator för omställningen
Att göra sina it- och kommunikationslösningar mer hållbara
En mer hållbar verksamhet med hjälp av it och kommunikation
I grafer med en avvikelse från 100 % beror detta på avrundning. Där summan blir väsentligt mer än 100 % har respondenten haft möjlighet att ge mer än ett svar.