MAXIMAL HASTIGHET PÅ DITT BREDBAND
Så får du ut högsta möjliga hastighet av ditt bredband
Se innehåll och dokument
Innehåll
- Kontrollera din hastighet
Vi har rätt hastighet för dig – oavsett om ni är flera användare som vill använda bredbandet samtidigt, eller om du är ensamföretagare och mest använder internet för att kolla mejlen.
Tele2 erbjuder bredband med nedladdningshastigheter från 150 upp till 1200 Mbit/s - alltid med hastighetsgaranti.
Märkningen visar på lägsta och högsta hastighet för respektive bredband när du har trådbunden anslutning mellan router och dator. Exempelvis kan nedladdningshastigheten med ett visst abonnemang variera och detta uttrycker vi med ett så kallat hastighetsintervall, exempelvis 150-300 Mbit/s. Sådana hastighetsintervall finns för alla våra abonnemang.
Här hjälper vi dig få ut maximalt av ditt bredband – oavsett vad du ska använda det till.
Har du bara problem med den trådlösa hastigheten så kan du läsa mer om det här.
Kontrollera din hastighet
Du kontrollerar lämpligast din hastighet med hjälp av Bredbandskollen. Följ instruktionerna på sidan. Gör tre olika tester med en timmes mellanrum för att få en bra bild av vilken hastighet du faktiskt får ut. Gör helst testerna men en dator som är kopplad med sladd till routern.
Får du dåliga värden så kontrollera om din dator har tillräckligt snabbt nätverkskort och om du inte har en router från Tele2 att den uppfyller de senaste standarderna.
Har du fortfarande problem så läs vidare.
Observera att vår hastighetsgaranti endast gäller med nätverkskabel mellan din enhet och vårt modem.
Börja felsökningen med att göra din router strömlös. Dra ut strömkabeln på baksidan av routern, vänta några sekunder och anslut sedan strömkabeln på nytt. När routern har startat upp testar du din hastighet igen.
Kontrollera att datorn är direkt ansluten till routern. Om du har ett eget nätverk via en annan router eller motsvarande så koppla ur det. Koppla sedan den dator du mäter med direkt till routern från Tele2 med en nätverkskabel. Observera att ditt routern måste göras strömlöst efter att du tagit bort (eller anslutit) routern för att du skall kunna surfa.
Kontrollera att kablarna till och från routern är hela utan synliga skador. Se över både kabeln mellan vägg och router samt nätverkskabeln mellan dator och modem. Är kabeln skadad så kontaktar du kundservice för en ny sådan. Om din nätverkskabel är skadad så rekommenderar vi att du införskaffar en ny på valfri datorhandel.
Kontrollera att inga andra program på datorn använder din Internetanslutning. Avsluta alla andra program på datorn som använder anslutningen. Exempel på sådana program är molnlagringsprogram, FTP-program, e-postklienter och fildelningsprogram. Observera att programmen måste vara avslutade och inte endast minimerade. Välj Avsluta/Stäng/Quit eller motsvarande i programmets meny för att stänga ned programmet helt.
Kontrollera att din dator inte är smittad av virus eller annan skadlig kod. Uppdatera ditt antivirusprogram med de senaste virusdefinitionerna och gör därefter en fullständig datorkontroll.Kontrollera om möjligt uppkopplingshastigheten med en annan dator. Blir det dåliga mätvärden på endast en dator är det i den datorn som problemet sitter.
Efter att du vidtagit ovan föreslagna åtgärder vill vi att du testar din hastighet igen på
Behöver du komma i kontakt med oss?
Du hittar information och hjälp som rör våra produkter och tjänster i vår kundservicesektion. Om du behöver komma i kontakt med oss, kan du hitta telefonnummer och mejl via knappen nedan.