SÄKERHET FÖR DIN BREDBANDSROUTER
Se innehåll och dokument
Här kan du läsa om hur du kan öka säkerheten för din bredbandsrouter.
Håll din brandvägg uppdaterad.
Om du har en trådlös router, använd ett lösenord så ingen obehörig kan koppla upp sig på ditt nätverk. Företagsväxlar utsätts allt oftare för dataintrång och då utnyttjas primärt öppna nätverk, som är mer sårbara.
Här kan du läsa mer om att Spärra ditt modem
Här kan du läsa mer om att Låsa upp ditt modem
Här kan du läsa mer om PIN & PUK-kod
Vanliga frågor och svar
Jag har lämnat ifrån mig användaruppgifter till min webbmejl/annat, hur gör jag nu?
Ändra inloggningsuppgifterna till din mail så snart du kan. Om du även har sparade inloggningsuppgifter för andra websidor i din mailkorg, ändra även dessa lösenord så ingen obehörig kan komma åt dina olika användarkonton.
När du betalar med kort och lämnar ut dina kortuppgifter på nätet bör du alltid kontrollera att anslutningen till sidan är säker och använder ett giltigt certifikat. Adressen ska börja på https:// istället för http://. Använd också den senaste versionen av en modern webbläsare som Chrome, Safari eller Edge, då dessa varnar för ogiltiga certifikat och andra säkerhetsproblem.
Betalningar kan även göras säkrare genom tjänster som PayPal.
Kan ni hjälpa mig komma i kontakt med polisen kring detta?
På Polisens hemsida kan du läsa mer. Du kan också ringa dem på 114 14.
Hur vet jag om det är ett bedrägeriförsök?
Om du får ett mejl, SMS eller blir uppringd och blir hänvisad till:
en återbetalning eller verifiering av dina användaruppgifter
att lämna ifrån dig kortnummer, CVC-kod eller andra kort-/ och användaruppgifter
att snarast möjligt logga in via en länk till en webbsida med inloggningsformulär.
Tips: Det är ofta lätt att se på länkens url/webbadress att den inte är från en officiell sida. Känner du dig osäker, kontakta alltid företaget det gäller på ett ordinarie nummer.
Jag har fått en faktura/avi för ett paket jag aldrig har beställt?
Varje år drabbas en mängd företag av urkundsförfalskning, vilket innebär att en obehörig person med falsk id-handling utger sig för att vara en behörig firmatecknare för att kunna tillskaffa sig produkter, varor eller tjänster.
En urkundsförfalskning upptäcks oftast genom att det kommer en avi från Posten eller en faktura för något som man inte själv har beställt.
Om du eller ditt företag blivit utsatt för urkundsförfalskning: • Kontakta Polisen och gör en polisanmälan. • Kontakta Tele2s kundservice för företag på 90 444 för att spärra abonnemanget samt bestrida fakturorna relaterade till köpet.
För mer information, gå in på Polisens hemsida.
Jag har blivit uppringd av ett okänt telefonnummer från utlandet, bör jag tänka på något särskilt?
Ring aldrig upp ett missat samtal om du inte är säker på vart numret går. En del nummer är betalnummer som inte debiteras enligt vanlig taxa och den som ringer upp numret kan drabbas av höga kostnader som följd. Sök på internet och se om du kan ta reda på vart numret går innan väljer om du vill ringa tillbaka.
När Tele2 identifierar nummer av den här typen så har vi som en förebyggande säkerhetsåtgärd att spärra dem så att våra kunder inte kan ringa till dem.
Jag har lämnat ifrån mig mina kortuppgifter, hur gör jag nu?
Kontakta din bank för att omgående spärra ditt kort!
Alla brott som begås via internet, mobiltelefon eller annan it-teknik bör polisanmälas genom att du uppsöker närmaste polisstation eller ringer 114 14. Här kan du läsa mer: Polisens hemsida
Jag har fått ett mejl där jag ombetts lämna ifrån mig mina kort- eller inloggningsuppgifter?
Vi kommer aldrig mejla dig och be om kort- eller inloggningsuppgifter!
Om du har fått ett mejl/SMS som sägs vara från Tele2 och handlar om ”återbetalning, ”verifiering via kreditkorts-/ eller kontouppgifter” så är det en form av bedrägeri som kallas lösenordsfiske (phishing-mail).
Phishing/nätfiske är en bedrägeriform som går ut på att lura till sig konto- eller kort-information genom att påstå sig företräda ett företag, en myndighet eller bank. Meddelandet innehåller ofta ett brådskande budskap om återbetalning av pengar, fel på tjänsten eller att du behöver verifiera kunduppgifter. Här kan du läsa mer: Nätfiske
Inga seriösa företag eller banker ber om kortuppgifter eller användaruppgifter genom att maila, ringa eller skicka SMS till sina kunder.
Behöver du komma i kontakt med oss?
Du hittar information och hjälp som rör våra produkter och tjänster i vår kundservicesektion. Om du behöver komma i kontakt med oss, kan du hitta telefonnummer och mejl via knappen nedan.