Annat belopp än förväntat på fakturan

Ibland kan fakturabeloppet vara högre eller lägre än vanligt. Det kan bero på olika saker. Här nedan kan du läsa mer om de vanligaste orsakerna.

Nyligen startat eller överlåtit ditt abonnemang

Om du nyss har startat ditt abonnemang så är fakturan ibland högre än vad som du kanske förväntat dig. Det beror oftast på att du betalar för en period som är längre än 30 dagar på första fakturan. Har du nyligen överlåtit ditt abonnemang så avser oftast sista fakturan ändå hela månaden i förskott, du får då en kreditfaktura nästa månad.

Dubbelkolla alltid hur många dagar som anges i fakturaperioden på den specifika fakturan.

Ändringar i abonnemanget och byte till samlingsfaktura

Om du nyligen gjort ändringar i ditt abonnemang kan fakturabeloppet bli högre än förväntat. Till exempel:

  • Du har uppgraderat ditt abonnemang.

  • Eventuell rabatt har löpt ut och du betalar nu ordinarie pris.

  • Du har avslutat en tjänst.

  • Du har bytt till samlingsfaktura.

Under specifikationen på din faktura visas detaljerad information om tjänsten, tjänstens period och belopp.

Kontrollera därför alltid fakturan och hur lång period som varje rad och post på fakturan avser.

Du hittar alltid dina fakturor som PDF i Tele2-appen eller på Mitt Tele2.

Överlåtelse

Vid överlåtelse av abonnemang kan du få ett annat fakturabelopp än normalt. Beroende på när under månaden som överlåtelsen gjorts får personen som tar över abonnemanget oftast en högre faktura än vanligt och den som har haft abonnemanget tidigare behöver betala hela den sista fakturan och kommer månaden efter få en kreditfaktura.

Utlandssamtal och surf utomlands

När du ringer till eller från utlandet kan det leda till högre kostnader. Detsamma gäller om du surfar utomlands. På fakturaspecifikationen, under Övrigt, listas eventuella extrakostnader som rör utlandssamtal, roaming (surf) och sms. Läs mer om vad som gäller när du ringer och inom eller utanför EU/ESS.

Extra avgifter, köp av appar, betaltjänster och biljetter

Om du köpt extratjänster som mobilspel och appar eller betalt en parkeringsbiljett kan det leda till en högre faktura än vanligt. Extratjänster hittar du under Övrigt på fakturaspecifikationen.

Har du frågor om debiteringen ska du i första hand kontakta företaget som har debiterat dig, kontaktuppgifterna syns på din faktura.

Tänk på: Vanligtvis är det företages namn som specificeras på fakturan och inte namnet på appen, spelet eller betaltjänsten som du använt. I vissa fall kan det även vara ett annat företag som sköter debiteringen än det företag som har skapat appen, spelet eller betaltjänsten.

Påminnelseavgifter

Om din faktura inte betalas i tid kan du nästkommande månad få en påminnelseavgift på 60 kr. Eventuella extraavgifter, som påminnelseavgifter, hittar du under Övrigt på fakturaspecifikationen.

Relaterade artiklarFakturaguide

Hittade du inte det du sökte?

Välj en annan kategori

Logga in på Mitt Tele2

  • Betala dina fakturor

  • Se din surfförbrukning

  • Gör inställningar, beställ nytt SIM och mer

Logga in

Personlig service

Hittar du inte det du söker under frågor och svar eller i någon av våra artiklar så hjälper vi dig gärna. Vi gör alltid vårt yttersta för att ge personlig service och snabba svar på dina frågor.

Kontakta oss