FöretagsabonnemangMobilt bredbandFast bredbandBredband via 5GeSIMMobiltelefonerSurfplattorSmartwatchesTillbehörMobilskal och skyddMobilplånböckerHörlurarLaddareAppleSamsungSonyGoogleHuaweiOnePlusBlack WeekAlla produkter och tjänsterKampanjer och erbjudandenFörmånerGör vår behovsanalysAllt inom TelefoniFöretagsabonnemangMobiltelefonerFast telefoniAllt inom BredbandFast bredbandMobilt bredbandDedikerad fiberAllt inom VäxelTelefonväxelMobil växelContact CenterAllt inom Digitala mötenTelefonkonferensVideokonferensMicrosoft TeamsAllt inom MolntjänsterHybrid CloudInternet of ThingsDatacenterAllt inom NätverkstjänsterSD-WANPrivat mobilt nät5GAllt inom IT-säkerhetBrandväggIP VPNDDoS-skyddKommunikation som tjänstKonsulttjänsterUnified CommunicationBranscherMindre företagTillväxtföretagMedelstora företagStörre företagOffentlig sektorHållbarhetHållbarhet och telekomEn hållbar omställningCirkulärt företagandeKunskap och insikterSe allt innehållKundcaseRapporterGuider och handböckerWebbsändningar och kundpanelerWhitepapers och tillämpningarBloggarVarför Tele2 FöretagObegränsade kundupplevelserIt-säkerhet för ditt företagOm utfasningen av 2G- och 3G-nätenTäckning och nät

Bedrägerier på nätet

Vanliga metoder och hur du kan skydda dig

8 vanliga bedrägerier på nätet

Det finns många sätt att försöka lura människor på nätet. Här förklarar vi några ord och begrepp som är kopplade till olagligt uppgiftsfiskande på nätet. Mer om säkerhet på Internet kan du läsa här. 

Phishing eller nätfiske

Phishing eller nätfiske innebär att bedragare genom mejl och skadliga länkar försöker lura till sig lösenord, kontouppgifter, kreditkortsnummer och annan känslig information av privatpersoner. Informationen används sedan för att få tillgång till offrens pengar

Vishing

Vishing innebär att personer uppger att de ringer från banker och vill att personen i andra änden ska logga in på sin bankdosa eller BankID samtidigt som samtalet pågår. Bedragaren försöker därigenom få offret att skapa ett nytt BankID som bedragaren har kontroll över, och kan på så sätt kan tömma offrets konto

Smishing

Smishing eller sms-phishing är som nätfiske fast via sms. Det kan exempelvis handla om sms som erbjuder ett kostnadsfritt presentkort om mottagaren klickar på en länk. Länken leder oftast till en sida där man uppmanas fylla i sina personuppgifter, men kan också innehålla en skadlig kod som infekterar telefonen.

Har du mobilabonnemang från Tele2 Företag kan du rapportera misstänkta smishing-sms. För att rapportera ett misstänkt sms vidarebefordrar du sms:et till kortnummer 777. Du kan också kopiera texten och skicka i ett nytt sms till 777.

När du skickar sms:et till vårt kortnummer 777 samlar vi informationen i en databas. Utifrån den insamlade informationen kan vi automatisera blockeringar och spärra framtida smishing-försök i mesta möjliga mån.

Spear phishing

Spear phishing riktar in sig på en särskilt utvald person eller ett företag. Genom att samla uppgifter och information om personen, såsom intressen och boendeadress, blir nätfisket mer personligt och kan öka möjligheten att offret lämnar ut de uppgifter som bedragarna vill åt

Whaling

Whaling är bedrägerier via mejl som skickas till högt uppsatta chefer. Mejlets avsändare är chefens kollega och kan innehålla uppmaningar om att godkänna en faktura eller lämna ut konfidentiella uppgifter om företaget

Pharming

Pharming är en hackerattack där besökaren till en webbsida omdirigeras till en annan. Exempelvis kan internetbankkunder hamna på en förfalskad webbplats som ser ut att vara bankens, och på så sätt lämna ut både kontonummer och inloggningsuppgifter till sin internetbank

Puddle phishing

Puddle phishing är nätfiske som riktar sig mot anställda på ett mindre företag, en ”pöl”, i syfte att få tag i hemliga uppgifter om företaget eller organisationen. Här kan du läsa mer om vad du behöver tänka på om du blivit utsatt för bedrägeri.